-
Ny bro, bilfritt och mer kollektivtrafik – ny plan för trafiksmart Djurgården
Ett trafiksmart Djurgården presenteras i en Trafikutredning som Kungliga Djurgårdens Intressenter och Kungliga Djurgårdens förvaltning tagit fram.
Slutsatserna är lika enkla som tydliga: förbättrad infrastruktur, en ny gång- och cykelbro och mer kollektivtrafik, medan bilen får stå tillbaka och ge plats åt människor. Lösningar testas redan i juni i samarbete med Stockholms stad.
Djurgården med upplevelser ska vara tillgängligt för alla
Kungliga Djurgården är Skandinaviens främsta besöksmål, med stor betydelse för alla som bor och verkar i Stockholm såväl som för hela Sveriges besöksnäring. Att värna platsen långsiktigt är ett gemensamt ansvar.
En ny trafikutredning pekar på behovet av infrastruktursatsningar såväl som trafiksmarta lösningar som säkerställer tillgänglighet och som ger plats åt människor och upplevelser.
“Vi har ett ansvar att Kungliga Djurgården med museer och attraktioner är tillgängligt för alla. Med bara en bro och en väg in till Evenemangsparken på Djurgården behöver vi vara smartare. Färre bilar på ön och mer plats för gång-, cykel- och kollektivtrafik. Och det behövs en ny gång- och cykelbro mellan Strandvägen och Junibacken.” Konstaterar Magnus Andersson, slottsfogde Kungliga Djurgårdens förvaltning.
Det finns stor potential i att jobba med ny teknik
På plats för att diskutera Trafikutredningens slutsatser såväl som konkreta insatser var Daniel Helldén, trafikborgarråd Stockholms stad och Kristoffer Tamsons, trafikregionråd Region Stockholm.
“Ett attraktivt Djurgården och en attraktiv kollektivtrafik går hand i hand. Så har det varit genom historien och så kommer det vara även i framtiden. Vi ser framför oss att fortsätta samverka för att utveckla möjligheterna till hållbart resande både till lands och sjöss kommande år. Inte minst finns stor potential i att jobba med ny teknik som elektrifiering, digitalisering och automatisering för att bygga vidare på Djurgårdens arv som världsutställning. Här utgör utredningen som nu presenteras ett viktigt bidrag.” Säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
“Tillsammans med Stockholms stad har vi tagit fram trafiklösningar för ett mer tillgängligt Djurgården som vi nu testar under vår mest hektiska tid, då vi av erfarenhet vet att bilköer riskerar förstöra upplevelsen. Likt i Gamla stan får allmän biltrafik stå tillbaka, med målet att göra Djurgårdsupplevelsen ännu härligare. Vi vill bereda plats för människor, cyklar och kollektivtrafik och samtidigt visa att parkeringsytorna kan användas till något bättre.” Säger Camilla Zedendahl, VD för Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Nästa steg mot ett huvudsakligen bilfritt Djurgården
Trafikutredningen är tydlig i visionen om ett trafiksmart- och fossilfritt Djurgården. Insatser som rekommenderas ställs upp på kort och lång sikt. En del är att den allmänna biltrafiken till Djurgården begränsas och antalet p-platser minskar.
I sommar testas lösningar som Djurgårdens aktörer arbetat fram tillsammans med Stockholm stad.
Mellan den 2-7 juni, när Evenemangsparken på Djurgården har som mest besökare och Djurgårdsvägen riskerar bli en lång bilkö, stängs Djurgårdsbron för allmän biltrafik under en sammanhållen period. Besökare välkomnas gå, cykla eller åka kollektivt. Region Stockholm bidrar samtidigt med förstärkt kollektivtrafik. En del av de parkeringsytor som frigörs förvandlas samtidigt till upplevelseytor.
“Vi vill göra det möjligt att njuta av nationalstadsparken, utan att störas av bilköer och buller. Nu tar vi nästa steg mot ett huvudsakligen bilfritt Djurgården, där folklivet får ta mer plats och motortrafiken stå tillbaka. Vi testar också att stänga av Djurgårdsbron helt för biltrafik.” Säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Samtalet sändes live och kan ses på Royal Djurgårdens Youtube-kanal här.
- Text: Kungl. Djurgårdens Intressenter
- Foto: Kungl. Djurgårdens Intressenter
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-