-
Ny rapport: Det här vill svenskar göra på Sverigesemestern
Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden publicerar nu en rapport om svenska Sverigeresenärers semesterdrivkrafter. Detta är första rapporten av två. Det är första gången som Visit Sweden tagit fram en omfattande analys av den svenska målgruppen Sverigeresenärer.
Över 1200 svenskar har djupintervjuats under våren och sommaren 2021. Den första rapporten som nu är klar, visar bland annat vilka de starkaste drivkrafterna är för svenskarnas Sverigesemester.
Rapporten inkluderar svar på svenskarnas syn på hållbarhet vid resor, inställning till gårdsbutiker och alkoholförsäljning, vilka informationskällor svenskarna har inför sin Sverigeresa, vilka barriärer som hindrar Sverigeresan, hur man använder sociala medier och andra medier, vilket inflytande sociala medier, film och TV har på Sverigeresan och mycket mer.
Rapporterna kommer att finnas för fri nedladdning via Visit Swedens kunskapsbank. Den första finns tillgänglig redan nu här.
Visit Sweden arbetar aktivt med kunskapsdelning
Utöver marknadsföring för att öka intresse och nyfikenhet för Sverige som resmål hos inhemska och internationella resenärer, arbetar Visit Sweden aktivt med kunskapsdelning om turistmarknadsföring och de målgrupper som är intresserade av Sverige som resmål. Framför allt till svensk besöksnäring och svenska regionala turistorganisationer.
“Vi ser speciellt att intresset är stort från aktörer som arbetar för och i svensk besöksnäring kring allt vi gör och tar fram som har med svenska Sverigeresenärer att göra.” Säger Åsa Ericson som ansvarar för Visit Swedens besöksnäringskommunikation.
Den andra rapporten om svenska Sverigeresenärer kommer att publiceras inom ett par månader. Den innehåller bland annat svar på hur nöjd man var med sommarens semesterresa i Sverige, vad man gjorde under semestern, vilka kulinariska upplevelser man uppskattat, hur stort intresse som finns för aktiviteter i både i städer och på landsbygd, hur intresset ser ut för att besöka Sveriges städer, hur man använde mobilen under semestern, attityd till att hyra boende av privatpersoner, användning av olika omdömessajter och mycket mer.
Ur rapport ett (av två):
Svenskars 10-i-topp, aktiviteter generellt på en Sverigesemester:
1. Besöka familj/vänner
2. Uppleva städer
3. Utomhusupplevelser /naturaktiviteter (vår, sommar, höst)
4. Kulinariska upplevelser
5. Rundresa i Sverige
6. Uppleva landsbygder
7. Vandring
8. Kulturupplevelser
9. Besöka nöjesparker, familjeattraktioner eller djurparker
10. EvenemangSvenskars 10-i-topp, vinteraktiviteter på en Sverigesemester:
1. Titta på norrsken
2. Snöskoter
3. Längdskidåkning/turskidåkning
4. Utförsåkning
5. Hundspann
6. Safari & Viltskådning
7. Skridskoåkning/långfärdsskridskor
8. Bada kallbad
9. Isfiske
10. Snöskovandring- Text: Visit Sweden
- Foto: Per Lundström/imagebank.sweden.se
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-