-
Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital destinationskampanj. Målet är att skapa kännedom om Nykvarn som plats och synliggöra några av kommunens besöksmål för att locka fler besökare. Även en parlör med nykvarnska ord lanseras.
Berättar om upplevelser som finns med nykvarnska ord
Med start runt midsommar rullar destinationskampanjen #sättnykvarnpåkartan ut i sociala medier. I åtta korta filmer lyfts lokala sevärdheter och upplevelser fram tillsammans med kommunens medborgare.
”Vi vill visa en del av allt fantastiskt som finns att uppleva här och som är unikt för Nykvarn. Filmerna har en humoristisk ton och de är våra medborgare som berättar om de olika platserna. De har också myntat nykvarnska ord för att beskriva sina upplevelser.” Säger Susanne Stamreus, kommunikationschef på Nykvarns kommun.
Ska tydligare positionera Nykvarn som destination
I den första filmen får förbipasserande på Sergels torg i Stockholm i uppgift att placera ut Nykvarn på en Sverigekarta – något som visar sig vara lite av en utmaning.
”Vi vet att det inte alltid är uppenbart för besökare var de befinner sig när de besöker populära ställen som Taxinge slott och Bommersvik. Det vill vi förändra genom att tydligare positionera Nykvarn som destination.” Säger Susanne Stamreus.
Enkelt att ta sig till från Stockholm och Mälardalen
I filmerna syns både kända och mindre kända besöksmål som Vidbynäs golf, Turinge ost och vin, Hökmossebadet och Folkets park.
”Nykvarn är en liten kommun som har mycket att erbjuda i form av upplevelser som passar för både dagsutflykter och längre besök. Dessutom tar man sig snabbt och enkelt hit från Stockholm och Mälardalen.” Avslutar Susanne Stamreus.
Kommunen anordnar en tävling i sociala medier
Som en del av kampanjen anordnar kommunen en tävling i sociala medier.
Medborgare och besökare uppmuntras skicka in egenkomponerade ord, typiska för Nykvarn som plats, och bidra till den ordbok med nykvarnska ord som senare kommer att ges ut.
”Vi har redan fått in en massa bra förslag på nykvarnska ord från de medborgare som varit involverade i kampanjen. Som taxingemätt, hökmossplaskad och turingelagrad, vilket man såklart bara kan bli i Nykvarn. Planen är att samla alla ord i en parlör som kommer att finnas på biblioteket.” Säger Susanne Gunnarsson, kultur- och bibliotekschef på Nykvarns kommun.
Ni hittar kampanjen och de korta filmerna här.
- Text: Nykvarns kommun
- Foto: Hilda Westerberg, Nykvarns kommun.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-