-
Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital destinationskampanj. Målet är att skapa kännedom om Nykvarn som plats och synliggöra några av kommunens besöksmål för att locka fler besökare. Även en parlör med nykvarnska ord lanseras.
Berättar om upplevelser som finns med nykvarnska ord
Med start runt midsommar rullar destinationskampanjen #sättnykvarnpåkartan ut i sociala medier. I åtta korta filmer lyfts lokala sevärdheter och upplevelser fram tillsammans med kommunens medborgare.
”Vi vill visa en del av allt fantastiskt som finns att uppleva här och som är unikt för Nykvarn. Filmerna har en humoristisk ton och de är våra medborgare som berättar om de olika platserna. De har också myntat nykvarnska ord för att beskriva sina upplevelser.” Säger Susanne Stamreus, kommunikationschef på Nykvarns kommun.
Ska tydligare positionera Nykvarn som destination
I den första filmen får förbipasserande på Sergels torg i Stockholm i uppgift att placera ut Nykvarn på en Sverigekarta – något som visar sig vara lite av en utmaning.
”Vi vet att det inte alltid är uppenbart för besökare var de befinner sig när de besöker populära ställen som Taxinge slott och Bommersvik. Det vill vi förändra genom att tydligare positionera Nykvarn som destination.” Säger Susanne Stamreus.
Enkelt att ta sig till från Stockholm och Mälardalen
I filmerna syns både kända och mindre kända besöksmål som Vidbynäs golf, Turinge ost och vin, Hökmossebadet och Folkets park.
”Nykvarn är en liten kommun som har mycket att erbjuda i form av upplevelser som passar för både dagsutflykter och längre besök. Dessutom tar man sig snabbt och enkelt hit från Stockholm och Mälardalen.” Avslutar Susanne Stamreus.
Kommunen anordnar en tävling i sociala medier
Som en del av kampanjen anordnar kommunen en tävling i sociala medier.
Medborgare och besökare uppmuntras skicka in egenkomponerade ord, typiska för Nykvarn som plats, och bidra till den ordbok med nykvarnska ord som senare kommer att ges ut.
”Vi har redan fått in en massa bra förslag på nykvarnska ord från de medborgare som varit involverade i kampanjen. Som taxingemätt, hökmossplaskad och turingelagrad, vilket man såklart bara kan bli i Nykvarn. Planen är att samla alla ord i en parlör som kommer att finnas på biblioteket.” Säger Susanne Gunnarsson, kultur- och bibliotekschef på Nykvarns kommun.
Ni hittar kampanjen och de korta filmerna här.
- Text: Nykvarns kommun
- Foto: Hilda Westerberg, Nykvarns kommun.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-