-
Projektet som kommer att rita om Sveriges turistkarta?!
Snart kan Sverige få ett nytt äventyrsbad med semesteranläggning.
Det är i Motala som det danska företaget Lalandia A/S, som driver två semesteranläggningar i Danmark, som nu vill bygga ett nytt besöksmål i Motala.
Avsiktsförklaring
Danska företaget Lalandia A/S, Motala kommun och Tillväxt Motala AB har skrivit under en gemensam avsiktsförklaring, ett så kallat Letter of Intent.Syftet med avtalet är att parterna vill undersöka möjligheten att etablera ett Lalandia center – en anläggning som omfattar ett stort vattenland, ett sport- och upplevelsecenter och en semesterhusanläggning på området omkring nuvarande Folkets Park och Varamobaden.
Så många besökare räknar man med
Ambitionen är att locka över en halv miljon besökare till Motala varje år.”- Lalandia är i dag ett etablerat koncept som fungerar mycket bra i Danmark med över en miljon besökare per år. Att vi nu tittar på en etablering av ett tredje Lalandia, den här gången i Sverige, är en naturlig del i vår fortsatta tillväxt. Sverige, och Motala, ser ut till att ha rätt grundförutsättningar att nå framgång med vårt koncept”, säger Jan Harrit, vd Lalandia A/S
Därför vill man etablera sig i Motala
Lalandia vill bygga sin nya anläggning i Motala därför att staden har en god infrastruktur, attraktiv mark och nära till vatten.Kommunen nöjd
Motala kommun ser att ett Lalandia kan ge Motala helt nya förutsättningar inför framtiden. Detta kan skapa många arbetstillfällen och lyfta stadens näringsliv och besöksnäring.”- Vi är otroligt stolta och glada att Lalandia har valt att undersöka möjligheten för sin fortsatta utveckling i Östergötland och Motala”, säger Camilla Egberth, kommunstyrelsens ordförande och fortsätter:
”- Ett Lalandia skulle innebära en helt ny färdriktning för Motala, där vi kan ta steget till att bli ett centrum för turism och besöksnäring. Det skulle innebära en stor ökning både när det gäller arbetstillfällen och besökare till Motala och Östergötland varje år”.
Den nya semesteranläggningen ritar om Sveriges turistkarta
Ett Lalandia i Motala skulle rita om hela Sveriges turistkarta, med tre starka besöksmål i regionen genom Lalandia, Kolmården och Astrid Lindgrens värld. Lägg därtill internationellt kända varumärken som Vätternrundan, Göta Kanal och Varamobaden så inser man hur mycket det skulle betyda för regionen.Källa: Lalandia A/S Jan Harrit, vd, Motala kommun
Läs också artikeln:
Nytt avtal klart för besöksnäringen i Motala
- Text: Maria Lindqvist
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-
