-
Nytt blogginlägg från Andrea – Heja alla företagen utom besöksnäringen!
Ryktet spelar roll för en plats.
Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckling, det vet varje klok arbetsgivare och kommun. Länge var det här med besöksnäringen en kommunal grej som handlade om turistinformation i små stugor på torget. Så inte nu. Glädjande visar allt fler företag och arbetsgivare intresse för att höja pulsen för den plats man verkar på. Det kan handla om att gå ihop i nätverk och locka (vetenskapliga) möten och kongresser, attrahera de fräckaste sport- och kulturevenemangen, höghöjdsbanor i trädtopparna och sommarmorgon på SVT. Ett rykte som placerar vår destination i topp 10 i Sverige är nåt att drömma om!
Undersökningar och rankningar har betydelse
Vem angår ett gott rykte för en destination? Jo alla på platsen: De som bor, de som verkar och de som besöker. Så hur vet vi att vi lyckas, kan man verkligen mäta ett gott rykte? Ja, man kan ju göra egna undersökningar. Och så finns det ett par undersökningar att hålla lite extra koll på: Svenskt Näringsliv mäter kommunernas företagsklimat. Intresse för resultatet samlar både näringsliv, tjänstemän och politik. Det tycker jag är bra. Ett gott företagsklimat visar att kommunen mår bra och går bra, lockar investeringar och skapar stolthet hos dem som bor och verkar här.
Att komma högst i SNDMOs Resa i Sverige-undersökningen för de mest eftertraktade destinationerna är underbart. Och välförtjänt. Jag menar, hur klokt är det inte att satsa på en mysig atmosfär, ett trevligt bemötande samt nytt på listan, tryggt och säkert? Alla vill åka till ett sånt ställe. Och dit alla vill åka där är invånarna stolta. Och dit lockas också kompetens och investeringar. En uppåtgående spiral. Medan också motsatsen råder. Hört från säker källa:
Den plats som inte lyckas locka besökare lyckas sällan attrahera kompetens!Skapa anledningar att besöka, bo och verka
Tänk! Falsterbo/Skanör, Visby och Gotland om sommaren. Hit vallfärdar säsongarna. I fäders spår för framtids segrar, Skalet och Hundfjället om vintern, hit vallfärdar också kompetensen som behövs för att hålla besökskvalitet på tillgänglighet, restauranger, hotell, se och göra.
Jag gillar att hela näringslivet kliver fram och tillsammans med sin kommun räcker upp handen för att skapa en ännu bättre plats för alla som är där. Skapa anledningar att besöka, bo och verka. Så kan djungeltrumman och var och en som är sin egen redaktör göra sin del av jobbet: twittra och Instagramma sig blå för att förknippas med de exklusiva händelserna på plats (Hej Almedalen! Hej Frihamnsdagarna! Hej Storsjöyran!).
Exemplet Lund
Ett gott nytt exempel är Heja Lund. Näringsliv, universitet och kommun går samman för att på olika sätt lyfta Lund. Företag som Skanska, Sparbanken Skåne och Wihlborgs visar att man vill. Lund ligger på plats 25 i undersökningen Resa i Sverige som toppas av Göteborg, Gotland och Stockholm. Med ledning av Visit Lund, inspirerade av Världsklass Uppsala säger näringslivet sig ha målet med ett Lund som sjuder och bubblar av attraktiva evenemang.
Mycket coolt att företag UTOM, i bemärkelsen utanför, besöksnäringen kliver in och tar plats FÖR besöksnäringen. Nu lyfter det, heja Lund!
Läs om Andrea och hitta fler av hennes blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Ian Dooley Unsplash
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-