-
Nytt blogginlägg från Andrea – Heja alla företagen utom besöksnäringen!
Ryktet spelar roll för en plats.
Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckling, det vet varje klok arbetsgivare och kommun. Länge var det här med besöksnäringen en kommunal grej som handlade om turistinformation i små stugor på torget. Så inte nu. Glädjande visar allt fler företag och arbetsgivare intresse för att höja pulsen för den plats man verkar på. Det kan handla om att gå ihop i nätverk och locka (vetenskapliga) möten och kongresser, attrahera de fräckaste sport- och kulturevenemangen, höghöjdsbanor i trädtopparna och sommarmorgon på SVT. Ett rykte som placerar vår destination i topp 10 i Sverige är nåt att drömma om!
Undersökningar och rankningar har betydelse
Vem angår ett gott rykte för en destination? Jo alla på platsen: De som bor, de som verkar och de som besöker. Så hur vet vi att vi lyckas, kan man verkligen mäta ett gott rykte? Ja, man kan ju göra egna undersökningar. Och så finns det ett par undersökningar att hålla lite extra koll på: Svenskt Näringsliv mäter kommunernas företagsklimat. Intresse för resultatet samlar både näringsliv, tjänstemän och politik. Det tycker jag är bra. Ett gott företagsklimat visar att kommunen mår bra och går bra, lockar investeringar och skapar stolthet hos dem som bor och verkar här.
Att komma högst i SNDMOs Resa i Sverige-undersökningen för de mest eftertraktade destinationerna är underbart. Och välförtjänt. Jag menar, hur klokt är det inte att satsa på en mysig atmosfär, ett trevligt bemötande samt nytt på listan, tryggt och säkert? Alla vill åka till ett sånt ställe. Och dit alla vill åka där är invånarna stolta. Och dit lockas också kompetens och investeringar. En uppåtgående spiral. Medan också motsatsen råder. Hört från säker källa:
Den plats som inte lyckas locka besökare lyckas sällan attrahera kompetens!Skapa anledningar att besöka, bo och verka
Tänk! Falsterbo/Skanör, Visby och Gotland om sommaren. Hit vallfärdar säsongarna. I fäders spår för framtids segrar, Skalet och Hundfjället om vintern, hit vallfärdar också kompetensen som behövs för att hålla besökskvalitet på tillgänglighet, restauranger, hotell, se och göra.
Jag gillar att hela näringslivet kliver fram och tillsammans med sin kommun räcker upp handen för att skapa en ännu bättre plats för alla som är där. Skapa anledningar att besöka, bo och verka. Så kan djungeltrumman och var och en som är sin egen redaktör göra sin del av jobbet: twittra och Instagramma sig blå för att förknippas med de exklusiva händelserna på plats (Hej Almedalen! Hej Frihamnsdagarna! Hej Storsjöyran!).
Exemplet Lund
Ett gott nytt exempel är Heja Lund. Näringsliv, universitet och kommun går samman för att på olika sätt lyfta Lund. Företag som Skanska, Sparbanken Skåne och Wihlborgs visar att man vill. Lund ligger på plats 25 i undersökningen Resa i Sverige som toppas av Göteborg, Gotland och Stockholm. Med ledning av Visit Lund, inspirerade av Världsklass Uppsala säger näringslivet sig ha målet med ett Lund som sjuder och bubblar av attraktiva evenemang.
Mycket coolt att företag UTOM, i bemärkelsen utanför, besöksnäringen kliver in och tar plats FÖR besöksnäringen. Nu lyfter det, heja Lund!
Läs om Andrea och hitta fler av hennes blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Ian Dooley Unsplash
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning
-
Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.
-
Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.
-
Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.
-
Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg
Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.
-
Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning
Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.
-
Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022
Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.
-
Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum
Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.
-
Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar
Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.
-
Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag
Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark
Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...
-
Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping
Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programm...
-
ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners
Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...
-
-
Gästbloggare
-