-
Nytt blogginlägg från Andrea – Heja alla företagen utom besöksnäringen!
Ryktet spelar roll för en plats.
Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckling, det vet varje klok arbetsgivare och kommun. Länge var det här med besöksnäringen en kommunal grej som handlade om turistinformation i små stugor på torget. Så inte nu. Glädjande visar allt fler företag och arbetsgivare intresse för att höja pulsen för den plats man verkar på. Det kan handla om att gå ihop i nätverk och locka (vetenskapliga) möten och kongresser, attrahera de fräckaste sport- och kulturevenemangen, höghöjdsbanor i trädtopparna och sommarmorgon på SVT. Ett rykte som placerar vår destination i topp 10 i Sverige är nåt att drömma om!
Undersökningar och rankningar har betydelse
Vem angår ett gott rykte för en destination? Jo alla på platsen: De som bor, de som verkar och de som besöker. Så hur vet vi att vi lyckas, kan man verkligen mäta ett gott rykte? Ja, man kan ju göra egna undersökningar. Och så finns det ett par undersökningar att hålla lite extra koll på: Svenskt Näringsliv mäter kommunernas företagsklimat. Intresse för resultatet samlar både näringsliv, tjänstemän och politik. Det tycker jag är bra. Ett gott företagsklimat visar att kommunen mår bra och går bra, lockar investeringar och skapar stolthet hos dem som bor och verkar här.
Att komma högst i SNDMOs Resa i Sverige-undersökningen för de mest eftertraktade destinationerna är underbart. Och välförtjänt. Jag menar, hur klokt är det inte att satsa på en mysig atmosfär, ett trevligt bemötande samt nytt på listan, tryggt och säkert? Alla vill åka till ett sånt ställe. Och dit alla vill åka där är invånarna stolta. Och dit lockas också kompetens och investeringar. En uppåtgående spiral. Medan också motsatsen råder. Hört från säker källa:
Den plats som inte lyckas locka besökare lyckas sällan attrahera kompetens!Skapa anledningar att besöka, bo och verka
Tänk! Falsterbo/Skanör, Visby och Gotland om sommaren. Hit vallfärdar säsongarna. I fäders spår för framtids segrar, Skalet och Hundfjället om vintern, hit vallfärdar också kompetensen som behövs för att hålla besökskvalitet på tillgänglighet, restauranger, hotell, se och göra.
Jag gillar att hela näringslivet kliver fram och tillsammans med sin kommun räcker upp handen för att skapa en ännu bättre plats för alla som är där. Skapa anledningar att besöka, bo och verka. Så kan djungeltrumman och var och en som är sin egen redaktör göra sin del av jobbet: twittra och Instagramma sig blå för att förknippas med de exklusiva händelserna på plats (Hej Almedalen! Hej Frihamnsdagarna! Hej Storsjöyran!).
Exemplet Lund
Ett gott nytt exempel är Heja Lund. Näringsliv, universitet och kommun går samman för att på olika sätt lyfta Lund. Företag som Skanska, Sparbanken Skåne och Wihlborgs visar att man vill. Lund ligger på plats 25 i undersökningen Resa i Sverige som toppas av Göteborg, Gotland och Stockholm. Med ledning av Visit Lund, inspirerade av Världsklass Uppsala säger näringslivet sig ha målet med ett Lund som sjuder och bubblar av attraktiva evenemang.
Mycket coolt att företag UTOM, i bemärkelsen utanför, besöksnäringen kliver in och tar plats FÖR besöksnäringen. Nu lyfter det, heja Lund!
Läs om Andrea och hitta fler av hennes blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Ian Dooley Unsplash
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
RIX FM Festival till Umeå den 17 juli
Nu är det klart att RIX FM Festival kommer till Umeå den 17 juli. Publiken kan se fram emot en färgsprakande sommarfest.
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar alla är en utmaning. Stärk er kompetens med utbildningen Eventkoordinator vid Yrkeshögskolan Landskrona.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
-
Gästbloggare
-