måndag 20 mars 2023
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023
    • Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa
    • Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling
    • Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels
  • Platsannonser:
    • Billingecenter i Skövde söker en inspirerad Restauratör
    • Anläggningen Villa Baro letar efter en hungrig Köksmästare
    • En Marknad- & Försäljningschef sökes till Silver Resort – Arjeplog
    • Stora framgångar för Gigleer leder till nytt samarbete
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 22-26 augusti 2022
    • Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
    • Nöjesparker söker tusentals nya medarbetare inför Halloween och vinter
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Besöksnäringen lyfter när alla går samman
    2023-02-23 13:46

    Nytt blogginlägg från Andrea – Heja alla företagen utom besöksnäringen!

    Ryktet spelar roll för en plats.

    Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckling, det vet varje klok arbetsgivare och kommun. Länge var det här med besöksnäringen en kommunal grej som handlade om turistinformation i små stugor på torget. Så inte nu. Glädjande visar allt fler företag och arbetsgivare intresse för att höja pulsen för den plats man verkar på. Det kan handla om att gå ihop i nätverk och locka (vetenskapliga) möten och kongresser, attrahera de fräckaste sport- och kulturevenemangen, höghöjdsbanor i trädtopparna och sommarmorgon på SVT. Ett rykte som placerar vår destination i topp 10 i Sverige är nåt att drömma om!

    Undersökningar och rankningar har betydelse

    Vem angår ett gott rykte för en destination? Jo alla på platsen: De som bor, de som verkar och de som besöker. Så hur vet vi att vi lyckas, kan man verkligen mäta ett gott rykte? Ja, man kan ju göra egna undersökningar. Och så finns det ett par undersökningar att hålla lite extra koll på: Svenskt Näringsliv mäter kommunernas företagsklimat. Intresse för resultatet samlar både näringsliv, tjänstemän och politik. Det tycker jag är bra. Ett gott företagsklimat visar att kommunen mår bra och går bra, lockar investeringar och skapar stolthet hos dem som bor och verkar här.

    Att komma högst i SNDMOs Resa i Sverige-undersökningen för de mest eftertraktade destinationerna är underbart. Och välförtjänt. Jag menar, hur klokt är det inte att satsa på en mysig atmosfär, ett trevligt bemötande samt nytt på listan, tryggt och säkert? Alla vill åka till ett sånt ställe. Och dit alla vill åka där är invånarna stolta. Och dit lockas också kompetens och investeringar. En uppåtgående spiral. Medan också motsatsen råder. Hört från säker källa:
    Den plats som inte lyckas locka besökare lyckas sällan attrahera kompetens!

    Skapa anledningar att besöka, bo och verka

    Tänk! Falsterbo/Skanör, Visby och Gotland om sommaren. Hit vallfärdar säsongarna. I fäders spår för framtids segrar, Skalet och Hundfjället om vintern, hit vallfärdar också kompetensen som behövs för att hålla besökskvalitet på tillgänglighet, restauranger, hotell, se och göra.

    Jag gillar att hela näringslivet kliver fram och tillsammans med sin kommun räcker upp handen för att skapa en ännu bättre plats för alla som är där. Skapa anledningar att besöka, bo och verka. Så kan djungeltrumman och var och en som är sin egen redaktör göra sin del av jobbet: twittra och Instagramma sig blå för att förknippas med de exklusiva händelserna på plats (Hej Almedalen! Hej Frihamnsdagarna! Hej Storsjöyran!).

    Exemplet Lund

    Ett gott nytt exempel är Heja Lund. Näringsliv, universitet och kommun går samman för att på olika sätt lyfta Lund. Företag som Skanska, Sparbanken Skåne och Wihlborgs visar att man vill. Lund ligger på plats 25 i undersökningen Resa i Sverige som toppas av Göteborg, Gotland och Stockholm. Med ledning av Visit Lund, inspirerade av Världsklass Uppsala säger näringslivet sig ha målet med ett Lund som sjuder och bubblar av attraktiva evenemang.

    Mycket coolt att företag UTOM, i bemärkelsen utanför, besöksnäringen kliver in och tar plats FÖR besöksnäringen. Nu lyfter det, heja Lund!

    Läs om Andrea och hitta fler av hennes blogginlägg

    • Text: Andrea Hartmann Jovell
    • Foto: Ian Dooley Unsplash
    • Tweet
  • Rum för platsen - besöksnäring
    2023-03-20 04:10

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-7 mars 2023

    Mest om Destination, Boende och Personal-/kompetensförsörjning

  • semester
    2023-03-17 18:51

    Inflationsvänlig semester trendar – svenskarna väljer att campa

    Svenskarna väljer camping på sin semester. First Camp listar fem bra tips till den som vill campa inflationsvänligt i sommar.

  • hållbar platsutveckling
    2023-03-17 17:32

    Tillväxtverket – 13 platser visar vägen för hållbar platsutveckling

    Hur arbetar man med hållbar platsutveckling? Nu finns det lärande exempel från Tillväxtverket på platser som kommit långt i sitt arbete.

  • Hotel Montagne
    2023-03-16 16:27

    Nyrenoverade Hotel Montagne blir del av Countryside Hotels

    Hotel Montagne utanför Örebro blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har renoverats och slår upp portarna officiellt i maj.

  • elflyg
    2023-03-16 16:09

    Propellerframsteg öppnar för tyst och energieffektivt elflyg

    Elflyg med propellrar tampas med ett dilemma: ju mer energieffektivt, desto mer buller. Nu har forskare hittat en lösning på problemet.

  • Avis
    2023-03-16 15:43

    Avis stärker sitt erbjudande med nationell utrullning av en ny elbilslösning

    Nu stärker hyrbilsföretaget Avis sitt hållbarhetserbjudande genom att expandera sin innovativa lösning för elbilar i hela Sverige.

  • Skellefteå
    2023-03-15 17:27

    Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022

    Enligt siffror från SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå 500 000. Det tidigare rekordet på 396 000 var från 2019.

  • 1920-talet
    2023-03-15 17:13

    Utmanare från 1920-talet ställs ut på Sven-Harrys konstmuseum

    Utställningen Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet på Sven-Harrys konstmuseum handlar om en turbulent tid med framtidstro.

  • skidanläggningar
    2023-03-15 16:52

    Halvering av barns fysiska aktivitet på vintern, bättre siffror där det finns skidanläggningar

    Rapporter visar att skidanläggningar främjar invånarnas fysiska hälsa. En kommun vinner på att ha exempelvis en hemmabacke.

  • Svenska Turistbussföretagen
    2023-03-14 18:41

    Svenska Turistbussföretagen anmäler kommunalt bussbolag

    Var går gränsen för vad ett kommunalt bolag kan göra? Svenska Turistbussföretagen skriver ett inlägg om frågan.

  • Veckans profil

    Felicia Carlsson MQ

    Felicia Carlsson

    Ansvarig för B2B-försäljning hos MQ Marqet

    Intervju med Felicia Carlsson, om MQ Marqets storsatsning på profilkläder

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Ny utlysning: Investera i leder i landsbygder

    • Hur kan besöksnäringen säkra framtidens medarbetare? Seminarium i Stockholm och digitalt 16 februari

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 9 mars 2023

    • Var med och stärk er synlighet på Tripadvisor, en av världens största reseportaler

    • Delta på Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Swedish Workshop Paris, Frankrike 21 mars 2023 (sista dag för anmälan 1 mars)
      2023-03-21
      • Paris
      • corporate.visitsweden.com/visit-swedens-aktiviteter/nordic-workshop-frankrike/
    • Nordic Business Travel Summit 2023, 21-22 mars
      2023-03-21
      • Stockholm
      • www.lyyti.fi/p/NBTS2023
    • Xperience Next – Teknikskiften inom idrotten
      2023-03-24
      • Göteborg
      • sv-se.invajo.com/event/lindholmensciencepark/teknikskifteninomidrotten
    • Swedish Workshop Online 27-30 mars 2023 (sista dag för anmälan 20 mars)
      2023-03-27
      • Digitalt
      • corporate.visitsweden.com/aktiviteter/erbjudanden/events/swedish-workshop-online/
    • Busstorget 2023 20-21 april
      2023-04-20
      • Aronsborg
      • www.busstorget.se/arrangement/index.xhtml
    • Greentimes inspirationsdag
      2023-04-20
      • Stockholm
      • greentime.se/pa-gang/inspirationsdag-hallbarhet-vid-evenemang/
    • Sveriges Museers vårmöte 25-27 april
      2023-04-25
      • Västerås
      • sverigesmuseer.se/nyheter/nu-slapps-programmet-for-varmotet/
    • Svenska mästerskapen i Mathantverk 2023 17–19 oktober (save the date)
      2023-10-17
      • Borås
      • www.eldrimner.com/om-eldrimner/35674.sm_i_mathantverk_till_vastra_gotaland_2023.html
    • Stockholm Gastronomy Conference 23-26 november
      2023-11-23
      • Stockholm (Aula Magna)
      • www.mynewsdesk.com/se/capitalofgastronomy/news/stockholm-gastronomy-conference-haalls-23-26-november-i-aula-magna-463647
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2023-03-13 16:06

      Världens första Fåret Shaun-övernattningar lanseras i Skånes Djurpark

      Världens första övernattningskoncept med Fåret Shaun invigs i Skånes Djurpark i juni. En helt uni...

    • 2023-03-13 04:58

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 24-28 februari 2023

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring förrförra veckan, men också lite aktuellare inslag däremella...

    • 2023-03-13 15:56

      Vi har ett resultat! Summering av Melfestveckan i Lidköping

      Melodifestivalen- Sveriges största Tv-produktion och Kulturevenemang har genomsyrat hela staden. Att programm...

    • 2023-03-14 17:07

      ESS Group gör Anna-Carin, Michael och Fredrik till nya partners

      Resort-, hotell- och upplevelsefamiljen ESS fortsätter sin tillväxtsresa och gör inte mer än tre medarbetare till...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Ryktet spelar roll för en plats. Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckli...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Härom veckan blev jag intervjuad av ett magasin som ville höra vad jag såg för restrender i spåkulan för 2023. Det fick mig att tänka och gö...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2023 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet