-
Nytt blogginlägg från Andrea – Heja alla företagen utom besöksnäringen!
Ryktet spelar roll för en plats.
Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckling, det vet varje klok arbetsgivare och kommun. Länge var det här med besöksnäringen en kommunal grej som handlade om turistinformation i små stugor på torget. Så inte nu. Glädjande visar allt fler företag och arbetsgivare intresse för att höja pulsen för den plats man verkar på. Det kan handla om att gå ihop i nätverk och locka (vetenskapliga) möten och kongresser, attrahera de fräckaste sport- och kulturevenemangen, höghöjdsbanor i trädtopparna och sommarmorgon på SVT. Ett rykte som placerar vår destination i topp 10 i Sverige är nåt att drömma om!
Undersökningar och rankningar har betydelse
Vem angår ett gott rykte för en destination? Jo alla på platsen: De som bor, de som verkar och de som besöker. Så hur vet vi att vi lyckas, kan man verkligen mäta ett gott rykte? Ja, man kan ju göra egna undersökningar. Och så finns det ett par undersökningar att hålla lite extra koll på: Svenskt Näringsliv mäter kommunernas företagsklimat. Intresse för resultatet samlar både näringsliv, tjänstemän och politik. Det tycker jag är bra. Ett gott företagsklimat visar att kommunen mår bra och går bra, lockar investeringar och skapar stolthet hos dem som bor och verkar här.
Att komma högst i SNDMOs Resa i Sverige-undersökningen för de mest eftertraktade destinationerna är underbart. Och välförtjänt. Jag menar, hur klokt är det inte att satsa på en mysig atmosfär, ett trevligt bemötande samt nytt på listan, tryggt och säkert? Alla vill åka till ett sånt ställe. Och dit alla vill åka där är invånarna stolta. Och dit lockas också kompetens och investeringar. En uppåtgående spiral. Medan också motsatsen råder. Hört från säker källa:
Den plats som inte lyckas locka besökare lyckas sällan attrahera kompetens!Skapa anledningar att besöka, bo och verka
Tänk! Falsterbo/Skanör, Visby och Gotland om sommaren. Hit vallfärdar säsongarna. I fäders spår för framtids segrar, Skalet och Hundfjället om vintern, hit vallfärdar också kompetensen som behövs för att hålla besökskvalitet på tillgänglighet, restauranger, hotell, se och göra.
Jag gillar att hela näringslivet kliver fram och tillsammans med sin kommun räcker upp handen för att skapa en ännu bättre plats för alla som är där. Skapa anledningar att besöka, bo och verka. Så kan djungeltrumman och var och en som är sin egen redaktör göra sin del av jobbet: twittra och Instagramma sig blå för att förknippas med de exklusiva händelserna på plats (Hej Almedalen! Hej Frihamnsdagarna! Hej Storsjöyran!).
Exemplet Lund
Ett gott nytt exempel är Heja Lund. Näringsliv, universitet och kommun går samman för att på olika sätt lyfta Lund. Företag som Skanska, Sparbanken Skåne och Wihlborgs visar att man vill. Lund ligger på plats 25 i undersökningen Resa i Sverige som toppas av Göteborg, Gotland och Stockholm. Med ledning av Visit Lund, inspirerade av Världsklass Uppsala säger näringslivet sig ha målet med ett Lund som sjuder och bubblar av attraktiva evenemang.
Mycket coolt att företag UTOM, i bemärkelsen utanför, besöksnäringen kliver in och tar plats FÖR besöksnäringen. Nu lyfter det, heja Lund!
Läs om Andrea och hitta fler av hennes blogginlägg
- Text: Andrea Hartmann Jovell
- Foto: Ian Dooley Unsplash
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-