-
First Hotels öppnar nytt hotell i Visby lagom till Almedalsveckan
Gotlands nya hotell, First Hotel Kokoloko öppnar dörrarna för första gången i slutet av juni.
Hotellet har nästan 300 sängar fördelat på 90 rum och har som ambition att vara bland öns
ledande hotell.
I nästan två år har byggnadsarbetarna jobbat för fullt för att öppna det 90 rum stora hotellet.
– Vi utmanar den etablerade hotellmarknaden med First Hotel Kokoloko, och ambitionerna är
att det blir ett av Gotlands bästa övernattningsställen. Och med faciliteter som simbassäng,
jacuzzi, bar på taket och enkel matservering är det klart att vi satsar på kvalitetsmedvetna
gäster, säger Åsa Andorff, hotelldirektör på First Hotel Kokoloko.
Läget är perfekt med kort gångväg till både färjeterminalen och Visby centrum.Attraktiv destination
Gotland har etablerat sig som en av Sveriges mest attraktiva sommardestinationer, med mer
än två miljoner besökare varje år. Ön är känd för att ha dragit till sig esteter som Ingmar
Bergman och diverse konstnärer upp genom åren, och Gotlands natur har också varit
huvudinspirationen till First Hotel Kokolokos design.
– Hotellet har fem byggnadskroppar där fyra av dem är klädda i galvaniserad plåt och den femte är
putsad i svart. Det är stilrent, enkelt med raka tydliga linjer som gör det enkelt för ögat att se
på. Vi jobbar med material som plåt, kalksten, trä och färgerna svart och turkosblå är
genomgående på hela hotellet. Vi vill att man ska känna att det är material och färger som
inspireras av Gotland, fortsätter Andorff.Hotellet har kostat mer än 140 miljoner att bygga, och det är K-lokko Skogen Invest som står
bakom projektet.
– Vi har följt utvecklingen av hotellet noga, och First Hotel Kokoloko kommer definitivt att
lyfta hotellstandarden på Gotland, säger First Hotels administrerande direktör, Mads
Jacobsen.Utmaning att locka gäster utanför högsässong
Utmaningen som Gotland har som turistdestination, är att sälja rum andra delar av året än
bara de attraktiva sommarmånaderna, som utgör högsäsongen.
– Även om besöksnäringen har utvecklat sig positivt de sista åren, har den fortfarande en
betydlig växtpotential. Vår uppgift är bland annat att berätta för potentiella gäster utanför
Sveriges gränser vilken pärla Gotland är, samt hålla trycket uppe på destinationen under
andra månader än bara juni, juli och augusti, säger Jacobsen.
Likaså hotelldirektör Andorff gläder sig till att flytta fokus från byggandet och
färdigställandet av hotellet över till framtida gäster.– Byggprocessen har gått som planlagt, även om det alltid blir lite extra stressigt på slutet. Nu
gläder sig hela teamet här på First Hotel Kokoloko till att ta emot de första gästerna: visa dem
den fantastiska utsikten från både rummen och takterrassen, och visa dem varför turister har
vallfärdat till Gotland i århundraden, säger Andorff.- Text: First Hotels
- Foto: First Hotels
-
Ghost Ships – ny utställning på Sjöhistoriska museet om vraken i Östersjön
Den 4 september öppnar Sjöhistoriska museet dörrarna till Ghost Ships – en ny utställning om vrak som vilar på Östersjöns botten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Mest om Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
Helsingborg Arena är en välbesökt mötesplats. Nu söker verksamheten en strategisk och relationsbyggande projektledare.
-
Vitlycke museum – bronsåldersfestival tillbaka för andra året
Den 21–24 augusti bjuder Vitlycke museum i Tanum in till Bronze Age Festival. Besökare från hela världen tar del av vår historia.
-
Världspremiär för Benke Rydmans scenshow baserad på Aviciis musik
Den 29 augusti är det premiär för Benke Rydmans nya scenshow Lonely Together på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.
-
Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
Intresset för skidresor är fortsatt hög inför vintersäsongen. Nu rekryterar SkiStar tusentals för att hitta nya stjärnor till sina team.
-
Branäs summerar en lyckad sommar 2025
Med lyckade event, populära sommarnyheter och ett strålande väder har allt fler upptäckt destinationen Branäs i sommar.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Juli bjöd på fint väder och en hög snittbeläggning på hotell.
-
First Camp stärker närvaron i Värmland – förvärvar Sommarviksgruppen
First Camp stärker sin närvaro i Värmland genom att förvärva de tre populära destinationerna i Sommarviksgruppen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 32 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 32 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Mat- och skaldjursvecka i Strömstad
När höstmörkret börjar sänka sig över norra Bohuslän bjuds strömstadsbor och besökare in till ännu ett fantastisk...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Destination Gotland – stabilt sommarresande under juni och juli
Resandet med Destination Gotland låg stabilt under juni och juli. Totalt reste omkring 674 000 p...
-
-
Gästbloggare
-