-
Nytt projekt ska positionera Stockholm som en hållbar mötesdestination
Stockholm har ett gott rykte och anses ligga i framkant kring miljö- och hållbarhetsfrågor. Men det goda arbetet speglas inte alltid i internationella rankningar. Det vill Sustainable Meet Stockholm ändra på med ett nytt samverkans- och marknadsföringsprojekt med målet att sätta Stockholm på kartan som en självklar hållbar destination för möten och events.
Sustainable Meet Stockholm
Sustainable Meet Stockholm är ett nytt samverkans- marknadsföringsprojekt inom hållbara möten och event. Syftet är att samla besöksnäringen kring en gemensam kommunikation och plattform för att tillsammans lyfta och utveckla Stockholm som en hållbar mötesdestination på den internationella och nationella marknaden, och göra Stockholm till det självklara valet för hållbara möten. Tanken är att arbeta tillsammans för att bättre synliggöra hållbara alternativ för kunden. Detta kommer på så sätt att stärka den egna affären.
“Efterfrågan från internationella MICE-arrangörer på hållbara möten ökar och vi ser alla ett stort värde av samverkan inom besöksnäringen för att stärka Stockholm som en hållbar mötesdestination och för att våra produkter ska bli mer synliga.” säger Carina Hiller, en av initiativtagarna till projektet.
Foto: Jeppe Wikström/Visit StockholmTa ansvar för sociala och ekonomiska frågor
Redan idag görs mycket, och Stockholm har en stark position kopplat till hållbarhet. Men när kunden ska hitta rätt leverantörer för att göra ett hållbart möte blir det svårare. Hållbarhet är en central fråga inom mötesbranschen och en viktig konkurrensfaktor. Dock tenderar hållbarhet att likställas med miljö, särskilt med tanke på klimatdebatten.
“Det är stort fokus på miljö och klimatfrågor i dag, och det med all rätt. Men lika viktigt som det är att arbeta med reducerad klimatpåverkan är det att ta ansvar för sociala och ekonomiska frågor, det vill säga att genom verksamheten bidra till ett rättvist, jämlikt och öppet samhälle och bidra till en bättre värld, lokalt som globalt.” säger Hanna Anfelter, projektets hållbarhetsansvarige.
Projektet är ett privat initiativ och drivs av besöksnäringen med Visit Stockholm och Visit Sweden USA som strategiska partners.
En stark och hållbar mötesindustri
Under första året ligger fokus på att visa upp partners produkter under en fam tour, bygga en digital plattform och ge utbildning inom hållbarhet. Coronakrisen har av förklarliga skäl gjort av vissa aktiviteter skjutits på till efter sommaren. Men plattformen är färdig och lanserad. En manual med handfasta tips för ett hållbarhetsarbete framtagen, och famtouren är i dagsläget planerad till oktober 2020.
En viktig del är att alla i projektet vill få kunskap om hur de kan göra bättre, ta fram verktyg samt bli inspirerade och lära av varandra och omvärlden.
“Tillsammans med många kvalitativa partners är målet att genom långsiktig samverkan skapa en stark och hållbar mötesindustri.” Säger Christina Guggenberger, som tillsammans med Carina Hiller och Hanna Anfelter driver projektet.
Foto: Mattias Hamrén- Text: Sustainable Meet Stockholm
- Foto: Henrik Trygg/Visit Stockholm
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
-
Gästbloggare
-