-
Nytt verktyg för att utveckla attraktiva destinationer
De senaste åren har det blivit allt viktigare att vara en attraktiv destination för att locka besökare. Svemester-trenden har ytterligare förstärkt besökarens intresse av att botanisera bland svenska destinationer. En orts attraktionskraft är idag viktig utifrån olika perspektiv och målgrupper. Det handlar om att både tillfredsställa lokalinvånarna på orten, såväl som för besökarna och turisterna som gästar densamma. Faktorer som destinationens restaurangutbud, evenemangs- och nöjesutbud, samt natur och friluftsliv är några exempel på parametrar som påverkar destinationens attraktionskraft.
I arbetet med att öka attraktionskraften och utveckla ortens profil och utbud är det därför viktigt att ta reda på vad besökarna förväntar sig och efterfrågar, likväl som att följa upp hur dessa förväntningar och behov uppfylls/tillfredsställs i samband med besöket. En destination som arbetar strukturerat med detta är Umeå.
”De senaste åren har vi tagit hjälp av Upplevelseinstitutet i arbetet med att utveckla Umeå Centrum. Genom analyser av besökarnas drivkrafter och upplevelse får vi värdefulla insikter som hjälper oss att göra Umeå Centrum till en attraktiv och levande mötesplats för såväl invånare som turister.” – säger Sara Gustavsson, VD på Visit Umeå.
Arbetet stannar dock inte vid att analysera och förbättra upplevelsen av centrumkärnan utan fokus har länge varit att utveckla Umeås attraktivitet som destination. Men där har man upplevt att det saknats relevanta mätverktyg och måltal.
Följer hur svenska folket upplever destinationer
Utifrån Visit Umeås problemformulering har Upplevelseinstitutet arbetat fram en helt ny trackingstudie som varje månad följer svenska folkets besöksintention till ett 30-tal destinationer där respondenterna även betygsätter sin upplevelse av destinationen. Resultaten från denna Destinationstracking ger kommunen svar på vilka områden som behöver prioriteras och vilken riktning som bör tas för att stärka sin roll som en attraktiv destination.
”Besöksnäringen är i behov av att uppdatera mätmetoder och måltal. Denna trackingstudie känns som ett starkt och nytänkande initiativ för att kunna mäta Umeås attraktivitet, och även skapa goda förutsättningar för benchmarking mot andra destinationer”. Säger Sara Gustavsson, VD på Visit Umeå.
Destinationstrackingen pågår löpande och en årlig sammanställning presenteras för beställarna i april varje år.
Här kan du läsa mer om Upplevelseinstitutet
- Text: Upplevelseinstitutet/Jakob Norrby
- Foto: Visit Umeå
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-