-
Nytt verktyg för att utveckla attraktiva destinationer
De senaste åren har det blivit allt viktigare att vara en attraktiv destination för att locka besökare. Svemester-trenden har ytterligare förstärkt besökarens intresse av att botanisera bland svenska destinationer. En orts attraktionskraft är idag viktig utifrån olika perspektiv och målgrupper. Det handlar om att både tillfredsställa lokalinvånarna på orten, såväl som för besökarna och turisterna som gästar densamma. Faktorer som destinationens restaurangutbud, evenemangs- och nöjesutbud, samt natur och friluftsliv är några exempel på parametrar som påverkar destinationens attraktionskraft.
I arbetet med att öka attraktionskraften och utveckla ortens profil och utbud är det därför viktigt att ta reda på vad besökarna förväntar sig och efterfrågar, likväl som att följa upp hur dessa förväntningar och behov uppfylls/tillfredsställs i samband med besöket. En destination som arbetar strukturerat med detta är Umeå.
”De senaste åren har vi tagit hjälp av Upplevelseinstitutet i arbetet med att utveckla Umeå Centrum. Genom analyser av besökarnas drivkrafter och upplevelse får vi värdefulla insikter som hjälper oss att göra Umeå Centrum till en attraktiv och levande mötesplats för såväl invånare som turister.” – säger Sara Gustavsson, VD på Visit Umeå.
Arbetet stannar dock inte vid att analysera och förbättra upplevelsen av centrumkärnan utan fokus har länge varit att utveckla Umeås attraktivitet som destination. Men där har man upplevt att det saknats relevanta mätverktyg och måltal.
Följer hur svenska folket upplever destinationer
Utifrån Visit Umeås problemformulering har Upplevelseinstitutet arbetat fram en helt ny trackingstudie som varje månad följer svenska folkets besöksintention till ett 30-tal destinationer där respondenterna även betygsätter sin upplevelse av destinationen. Resultaten från denna Destinationstracking ger kommunen svar på vilka områden som behöver prioriteras och vilken riktning som bör tas för att stärka sin roll som en attraktiv destination.
”Besöksnäringen är i behov av att uppdatera mätmetoder och måltal. Denna trackingstudie känns som ett starkt och nytänkande initiativ för att kunna mäta Umeås attraktivitet, och även skapa goda förutsättningar för benchmarking mot andra destinationer”. Säger Sara Gustavsson, VD på Visit Umeå.
Destinationstrackingen pågår löpande och en årlig sammanställning presenteras för beställarna i april varje år.
Här kan du läsa mer om Upplevelseinstitutet
- Text: Upplevelseinstitutet/Jakob Norrby
- Foto: Visit Umeå
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-