-
Över 1 miljon resande med ForSea under juli månad
Ressuget är tillbaka och sundet korsas åter frekvent, likt tiden före pandemin. Under juli månad reste över 1 miljon med ForSea. Det gröna resandet visar på stor framgång.
Efter två tunga pandemiår är rederiet ForSea tillbaka på nivåer likt normalåret 2019. Resenärerna är många och längtan efter att äta gott och shoppa är stor.
ForSea märker en ökning på framför allt landgångsresenärerna vilket också tyder på att just de korta, spontana resorna, ofta dagsutflykter, står för den stora ökningen.
Känns fantastiskt att kunna se stabilitet i resestatistiken
Under en dag i juli månad reste rekordmånga 28 228 landgångsresenärer, vilket man inte uppmätt sedan en julidag 1996.
Resenärerna unnar sig inte enbart att resa utan tar även del av ForSeas utbud ombord vad gäller restaurang/café samt shopping.
”Det känns fantastiskt att efter två år kunna se stabilitet i vår resestatistik. Vi har under de gångna pandemiåren arbetat hårt på att förbättra upplevelsen för kunder och vår verksamhet och vi har i möjligaste mån seglat efter ordinarie turlista. Vi har lagt ner enorma resurser i vårt erbjudande ombord för att kunna säkerställa en hållbar resa utifrån många perspektiv. Nu står vi här med över 1 miljon resande i juli, KRAV-märkt restaurang och ett utbud i våra butiker som resenärerna uppskattar, vilket försäljningssiffrorna också tydligt pekar på. Lägg därtill det gröna resandet med en CO2-reduktion med 26 200 ton sedan 2016. Det känns fantastiskt.” Säger Kristian Durhuus, CEO på ForSea.
- Text: ForSea
- Foto: ForSea
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-