-
Över 1 miljon resande med ForSea under juli månad
Ressuget är tillbaka och sundet korsas åter frekvent, likt tiden före pandemin. Under juli månad reste över 1 miljon med ForSea. Det gröna resandet visar på stor framgång.
Efter två tunga pandemiår är rederiet ForSea tillbaka på nivåer likt normalåret 2019. Resenärerna är många och längtan efter att äta gott och shoppa är stor.
ForSea märker en ökning på framför allt landgångsresenärerna vilket också tyder på att just de korta, spontana resorna, ofta dagsutflykter, står för den stora ökningen.
Känns fantastiskt att kunna se stabilitet i resestatistiken
Under en dag i juli månad reste rekordmånga 28 228 landgångsresenärer, vilket man inte uppmätt sedan en julidag 1996.
Resenärerna unnar sig inte enbart att resa utan tar även del av ForSeas utbud ombord vad gäller restaurang/café samt shopping.
”Det känns fantastiskt att efter två år kunna se stabilitet i vår resestatistik. Vi har under de gångna pandemiåren arbetat hårt på att förbättra upplevelsen för kunder och vår verksamhet och vi har i möjligaste mån seglat efter ordinarie turlista. Vi har lagt ner enorma resurser i vårt erbjudande ombord för att kunna säkerställa en hållbar resa utifrån många perspektiv. Nu står vi här med över 1 miljon resande i juli, KRAV-märkt restaurang och ett utbud i våra butiker som resenärerna uppskattar, vilket försäljningssiffrorna också tydligt pekar på. Lägg därtill det gröna resandet med en CO2-reduktion med 26 200 ton sedan 2016. Det känns fantastiskt.” Säger Kristian Durhuus, CEO på ForSea.
- Text: ForSea
- Foto: ForSea
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport
Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
-
Gästbloggare
-