söndag 6 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
    • Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
    • The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
    • Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • ForSea
    2022-05-26 16:37

    ForSea offentliggör sin Hållbarhetsrapport för 2021

    ForSea kan lägga ytterligare ett år bakom sig där navigering mellan två länders restriktioner och påföljande anpassningar genomförts med framgång. Det är ett arbete som gjorts möjligt genom en stark personalstyrka som anpassat verksamheten efter nya förutsättningar. Ett år som trots påverkan av pandemin har inneburit ökade fraktvolymer på nivåer likt 2019.

    Vidare kan man konstatera att ForSeas ambitiösa hållbarhetsmål visar på positiva resultat genom kraftigt reducerade CO2-utsläpp med hela 26 800 ton jämfört med basåret 2016. Trots en energikrävande verksamhet, som genomför inte mindre än 43 500 resor över Öresund per år och en passagerarkapacitet om 1200 personer/färja.

    Ambitionen framöver är dock större och hållbarhetstänket genomsyrar hela organisationen.

    CO2-reduktion samt lägre energiförbrukning

    ForSeas övergripande mål är att bedriva en hållbar verksamhet med minsta möjliga miljöpåverkan. Till grund för detta ligger FN:s hållbara utvecklingsmål. ForSea har identifierat sju utav dessa som vägledande i deras strategiska och operativa arbete.

    Insatserna sker inom hela företage. Vare sig det gäller framdrift av färjorna, val av produkter till restaurang/café, hantering av matspill och avfall, minskad påverkan i vattnet genom lägre bullernivåer, hantering av svartvatten eller absolut öppenhet och jämlikhet i personalfrågor.

    ”När vi kombinerar all reducering av CO2 i verksamheten, där investering i en ny batteripack på färjan Tycho Brahe också är inkluderat, pekar våra prognoser för 2022 på att den totala CO2-reduktionen blir 70%, jämfört med basåret 2016. Nominellt handlar det om en reducering från 37 800 ton CO2 2016 till endast
    11 000 ton 2022. Det är en reducering på 26 800 ton! Det är ett tal som märks i den nationella beräkningen av CO2 i både Danmark och Sverige
    .” Säger Kristian Durhuus, CEO ForSea

    Konverteringen till batteridrift gör skillnad

    Störst och tydligast förändring är konverteringen till batteridrift, som skedde 2018. Samt den pågående processen att uppgradera Tycho Brahe. Ett arbete som beräknas vara klart under mitten av 2022.

    Konverteringen till batteridrift ger inte enbart mindre utsläpp, utan minskar även energiförbrukningen. Eftersom verkningsgraden för batterier är mycket högre än verkningsgraden för dieselmotorer. Detta visar sig i en reducering av energiförbrukningen om 42 % jmf med basåret 2016 och 19 % jmf med 2020.

    Grönare val i restaurang och café

    ForSea har flertalet restauranger och caféer med hög omsättning på varorna. Under 2021 såldes hela 10 ton fisk, 2 ton oxfilé och 91 854 røda pølser. Med detta i beaktning sätts fokus mot fyra områden – matsvinn, certifierad mat, klimatpåverkan och hållbar fisk och skaldjur.

    I december 2019 blev ForSea, som första rederi i Sverige och Danmark, godkända i enlighet med spårbarhetsstandarden för MSC/ASC. Sedan 2020 serveras 100% certifierad fisk och skaldjur ombord.

    Förutom ASC/MSC-klassificerad fisk och skaldjur arbetar ForSea hårt med att minska matsvinnet. Sedan 2017 har klimatpåverkan/kg mat minskat med 31%. Arbetet med att mäta och minska matsvinnet började fullt ut i 2020 och under 2021 minskade svinnet/passagerare med hela 11,5%. Det svinn som likväl uppstår, sorteras ut och skickas till OX2 där det blir till biogas och biogödsel

    Under 2021 fasades allt engångsmaterial av fossilplast ut. Idag är alla produkter till kund antingen producerade av biobaserad plast eller återvunnen plast.

    ForSea offentliggör sin Hållbarhetsrapport för 2021

    Ser med stor respekt på sin personalstyrka

    Hos ForSea ser man med stor respekt på sin personal. De har under de senaste åren visat att verksamheten drivs vidare på bästa sätt oavsett yttre omständigheter.

    Företaget har en 0-vision beträffande arbetsskador och strävar efter att aktivt främja lika rättigheter och möjligheter i arbetslivet. Oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning. Vidare så visar ForSea sitt fokus på inkludering genom att vara med i Solrosprogrammet.

    För att fånga upp idéer och öka möjligheten att påverka företagskultur och aktiviteter genomförs årligen en medarbetarundersökning, där bland annat uppfattning om såväl arbetsmiljö, personlig utveckling som förtroende för ledning fångas upp. Viljan att delta är stor. Under 2021 deltog hela 86% i undersökningen som visade sig i ett resultat om 4,0 på en 5,0-gradig skala.

    ”Det har varit särskilt utmanande för alla våra duktiga och engagerade medarbetare, att konstant segla fram och tillbaka i de två ländernas farvatten. Där de hela tiden ska leva upp till två länders olika regler. Uppgiften är extraordinär för att vi inte bara är ett rederi, utan också driver butiker, caféer, barer mm som alla har olika regelverk sinsemellan. Det här är en uppgift som lösts med bravur. Vi har inte sett någon tillbakagång i kundnöjdhet under året, trots en komplex vardag. Medarbetarnöjdheten har inte heller fått någon tillbakagång, trots alla utmaningar vi stått inför under året. Det gläder mig riktigt mycket, efter det här svåra året.” Säger Kristian Durhuus.

    Fakta

    • ForSea arbetar utefter följande mål: Mål 3 God hälsa och välbefinnande, Mål 9 Hållbar industri, innovationer och infrastruktur, Mål 10 Minskad ojämlikhet, Mål 11 Hållbara städer och samhällen, Mål 12 Hållbar konsumtion och produktion, Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna, Mål 14 Hav och marina resurser.
    • 70% reducering av CO2 redan i 2022.
    • Under 2021 har Aurora seglat 92,5% av sina resor i batteridrift. Utsläppen av CO2 minskade med 54% (20 500 ton) jämfört med basåret 2016.
    • 42% reducerad energiförbrukning jmf med basåret 2016 och 19 % jmf med 2020.
    • Under 2021 korsade 450 101 lastbilar Öresund med ForSea. Vilket innebär en minskning av CO2-utsläpp med 14 287 ton jämfört med alternativ körsträcka utan färja.
    • Under 2021 transporterade ForSea 3,9 miljoner passagerare, jämfört med 3,5 miljoner 2020.
    • Andelen certifierade råvaror i restaurangerna ökade från 13% till nuvarande 18,69% under 2021.
    • Av den totala mängden avfall som utsorterats utgjorde 32 ton organiskt avfall. Detta skickas till OX2 för utvinning av biogas och biogödsel.
    • Text: ForSea
    • Foto: ForSea
    Tweet
  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Storsjöyran är ett av de evenemang man har testat att mäta
    2025-07-02 23:45

    Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

    De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören

  • 2025-07-01 23:54

    Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre

    Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu

  • Motala Besöksnäring
    2025-06-30 06:11

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter

  • Almedalsveckan 2025
    2025-06-30 04:51

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna

  • Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
    2025-06-29 21:59

    SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

    Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-27 00:09

      Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

      I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...

    • 2025-06-28 23:48

      Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

      Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet