-
Peter Grönberg: Så satsar Göteborg för att gå stärkta ur krisen
Stockholm, Göteborg och Malmö fungerar normalt som portar in till Sverige. Det är ofta här som en utländsk besökare först sätter sin fot på svensk mark och här som många av de stora mässorna, kongresserna, evenemangen och affärerna äger rum. Nu har storstäderna drabbats hårt av krisen i besöksnäringen.
I Göteborg finns en lång tradition av kultur- och idrottsevenemang, möten och mässor samt Sveriges största turistattraktion Liseberg. I år fyller staden också 400 år vilket ska firas, även om de stora folkfesterna flyttats fram till 2023.
Göteborg & Co är stadens destinationsbolag som också är moderbolag för Liseberg, Stadsteatern och Got Event (som bland annat driver arenorna Ullevi och Scandinavium). Vd:n Peter Grönberg hade jobbat drygt ett halvår på posten när pandemin ändrade förutsättningarna i grunden. Det blev fokus på snabb omställning och förändringsarbete.
Varje fredag visar stadens besöksnäring upp det som alltid varit dess främsta styrka – förmågan att samverka. Då träffas man på Farellis, en restaurang mitt på Avenyn, för att prata om hur man kan hjälpa varandra genom krisen. En lång rad politiker från både riksdag och kommun deltar och får en ofiltrerad bild av verkligheten för branschen. En regelbunden gäst är också Peter Grönberg.
Vad kan initiativ som Fredagar på Farellis göra för nytta?
De är oerhört värdefulla. Många av de akuta problemen handlar om utbetalning av stöd som dröjer eller restriktioner som drabbar ojämförligt hårt. Det är ingen som ifrågasätter att vi måste hjälpas åt att stoppa smittan men ibland känns begränsningarna mer eller mindre godtyckligt satta. Här kan de som har möjlighet att påverka detta höra direkt från dem som drabbats. Det är en bra dialog där alla försöker vara så konstruktiva som möjligt.
Vad gör Göteborg & Co för att underlätta för besöksnäringen?
Främst är det att utföra vårt uppdrag: Att få fler att upptäcka och välja Göteborg. Det handlar om att bygga relationer och fortsätta kommunicera för ett starkt varumärke, fortsätta attrahera möten och evenemang för en tid efter pandemin. Här och nu har Göteborgs Stad gett oss i uppdrag att samordna insatser för att stödja näringen. Det handlar om stöttning med rådgivning till företag och hjälp till de årliga evenemangen inom kultur och idrott, men också anpassning till den nya verkligheten som väntar när krisen är över. Vi jobbar mycket i våra nätverk. Många företag har tvingats dra ner kraftigt på sin marknadsföring till exempel. Där kan vi stötta gå in och fortsätta lyfta Göteborg med kommunikation och samordna mångas insatser.
Kan du ge några fler exempel?
Vi har just startat ett arbete för att utveckla citykärnan tillsammans med fastighetsägare, handeln och staden. Syftet är att bibehålla en attraktiv stadsmiljö för både besökare och göteborgare i den stora förändring som pågår. Ett annat projekt kallar vi hybridupplevelsestaden som går ut på att utveckla den typen av upplevelser inom evenemang och stora möten.
Har krisen drivit på utvecklingen?
Absolut, på flera sätt. Digitaliseringen har släpat efter i besöksnäringen, men tar stora steg nu. Vi kommer få se nya innovativa lösningar som kompletterar de gamla och som ger bättre kunskap om våra besökare. Göteborg & Co jobbar just nu med en digital dataplattform för besöksnäringen som blir ett sådant verktyg.
Så framtidens besöksnäring blir mer digital?
Inget kan ersätta den fysiska upplevelsen av en konsert, ett idrottsevenemang eller en kongress där man träffar andra människor. Men framtiden kommer vara hybrid. I Göteborg har Svenska Mässan investerat i ny teknik och Liseberg kommer hantera biljetter och köer digitalt även när krisen är över. Men människor har väl aldrig längtat så mycket efter att få träffas som nu när vi mest sitter med Teams och Zoom.
Vilka andra trender ser du framför dig på längre sikt?
Hållbarhetstrenden fortsätter. Göteborg har länge arbetat med frågorna och fått stor internationell uppmärksamhet för detta. Där ligger Sverige som land också långt framme. Det blir betydelsefullt när besökare eller arrangörer väljer destination i framtiden. Kvalitet kommer bli viktigare än kvantitet och därför behöver vi hitta fler nyckeltal än enbart gästnätter.
Och på kortare sikt. Vad händer i sommar?
Vi ser fram mot dagen när Liseberg kan öppna, när museer och andra attraktioner kan börja släppa in besökare igen. Flera av de stora evenemangen planerar för genomförande i någon form. Intresset för att vara ute i naturen har exploderat under senaste året och Göteborg har bra förutsättningar. Här kan man bo centralt och ändå ha nära till naturupplevelser och havet. Den kombinationen är ovanlig för en storstad.
Så det är naturen som ska locka besökare till storstäderna?
Närhet till naturen är en del. Det görs också stora investeringar i Göteborg som kommer bli klara om några år.
Som vadå till exempel?
Lisebergs jubileumssatsning med äventyrsbad och hotell. Strax intill kommer World of Volvo att ligga. Vid Korsvägen ska Universeum bygga ut och bakom Ullevi finns snart ett nytt upplevelsehotell. Plus en hel del annat. Detta visar att det finns en framtidstro i branschen som är viktig att bygga vidare på.
Länkar:
Göteborg & Co – Europas huvudstad för smart turism 2020 (goteborgco.se)
Officiell besöksguide Göteborg – goteborg.com
- Text: Göteborg & Co/Jakob Norrby
- Foto: Marie Ullnert
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-