lördag 21 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
    • Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
    • Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
    • Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Peter Grönberg VD Göteborg & Co
    2021-03-31 12:30

    Peter Grönberg: Så satsar Göteborg för att gå stärkta ur krisen

    Stockholm, Göteborg och Malmö fungerar normalt som portar in till Sverige. Det är ofta här som en utländsk besökare först sätter sin fot på svensk mark och här som många av de stora mässorna, kongresserna, evenemangen och affärerna äger rum. Nu har storstäderna drabbats hårt av krisen i besöksnäringen.

    I Göteborg finns en lång tradition av kultur- och idrottsevenemang, möten och mässor samt Sveriges största turistattraktion Liseberg. I år fyller staden också 400 år vilket ska firas, även om de stora folkfesterna flyttats fram till 2023.

    Göteborg & Co är stadens destinationsbolag som också är moderbolag för Liseberg, Stadsteatern och Got Event (som bland annat driver arenorna Ullevi och Scandinavium). Vd:n Peter Grönberg hade jobbat drygt ett halvår på posten när pandemin ändrade förutsättningarna i grunden. Det blev fokus på snabb omställning och förändringsarbete.

    Varje fredag visar stadens besöksnäring upp det som alltid varit dess främsta styrka – förmågan att samverka. Då träffas man på Farellis, en restaurang mitt på Avenyn, för att prata om hur man kan hjälpa varandra genom krisen. En lång rad politiker från både riksdag och kommun deltar och får en ofiltrerad bild av verkligheten för branschen. En regelbunden gäst är också Peter Grönberg.

    Vad kan initiativ som Fredagar på Farellis göra för nytta?

    De är oerhört värdefulla. Många av de akuta problemen handlar om utbetalning av stöd som dröjer eller restriktioner som drabbar ojämförligt hårt. Det är ingen som ifrågasätter att vi måste hjälpas åt att stoppa smittan men ibland känns begränsningarna mer eller mindre godtyckligt satta.  Här kan de som har möjlighet att påverka detta höra direkt från dem som drabbats. Det är en bra dialog där alla försöker vara så konstruktiva som möjligt.

    Vad gör Göteborg & Co för att underlätta för besöksnäringen?

    Främst är det att utföra vårt uppdrag: Att få fler att upptäcka och välja Göteborg. Det handlar om att bygga relationer och fortsätta kommunicera för ett starkt varumärke, fortsätta attrahera möten och evenemang för en tid efter pandemin. Här och nu har Göteborgs Stad gett oss i uppdrag att samordna insatser för att stödja näringen. Det handlar om stöttning med rådgivning till företag och hjälp till de årliga evenemangen inom kultur och idrott, men också anpassning till den nya verkligheten som väntar när krisen är över. Vi jobbar mycket i våra nätverk. Många företag har tvingats dra ner kraftigt på sin marknadsföring till exempel. Där kan vi stötta gå in och fortsätta lyfta Göteborg med kommunikation och samordna mångas insatser.

    Kan du ge några fler exempel?

    Vi har just startat ett arbete för att utveckla citykärnan tillsammans med fastighetsägare, handeln och staden. Syftet är att bibehålla en attraktiv stadsmiljö för både besökare och göteborgare i den stora förändring som pågår. Ett annat projekt kallar vi hybridupplevelsestaden som går ut på att utveckla den typen av upplevelser inom evenemang och stora möten.

    Har krisen drivit på utvecklingen?

    Absolut, på flera sätt. Digitaliseringen har släpat efter i besöksnäringen, men tar stora steg nu. Vi kommer få se nya innovativa lösningar som kompletterar de gamla och som ger bättre kunskap om våra besökare. Göteborg & Co jobbar just nu med en digital dataplattform för besöksnäringen som blir ett sådant verktyg.

    Så framtidens besöksnäring blir mer digital?

    Inget kan ersätta den fysiska upplevelsen av en konsert, ett idrottsevenemang eller en kongress där man träffar andra människor. Men framtiden kommer vara hybrid. I Göteborg har Svenska Mässan investerat i ny teknik och Liseberg kommer hantera biljetter och köer digitalt även när krisen är över. Men människor har väl aldrig längtat så mycket efter att få träffas som nu när vi mest sitter med Teams och Zoom.

    Vilka andra trender ser du framför dig på längre sikt?

    Hållbarhetstrenden fortsätter. Göteborg har länge arbetat med frågorna och fått stor internationell uppmärksamhet för detta. Där ligger Sverige som land också långt framme. Det blir betydelsefullt när besökare eller arrangörer väljer destination i framtiden. Kvalitet kommer bli viktigare än kvantitet och därför behöver vi hitta fler nyckeltal än enbart gästnätter.

    Och på kortare sikt. Vad händer i sommar?

    Vi ser fram mot dagen när Liseberg kan öppna, när museer och andra attraktioner kan börja släppa in besökare igen. Flera av de stora evenemangen planerar för genomförande i någon form. Intresset för att vara ute i naturen har exploderat under senaste året och Göteborg har bra förutsättningar. Här kan man bo centralt och ändå ha nära till naturupplevelser och havet. Den kombinationen är ovanlig för en storstad.

    Så det är naturen som ska locka besökare till storstäderna?

    Närhet till naturen är en del. Det görs också stora investeringar i Göteborg som kommer bli klara om några år.

    Som vadå till exempel?

    Lisebergs jubileumssatsning med äventyrsbad och hotell. Strax intill kommer World of Volvo att ligga. Vid Korsvägen ska Universeum bygga ut och bakom Ullevi finns snart ett nytt upplevelsehotell. Plus en hel del annat. Detta visar att det finns en framtidstro i branschen som är viktig att bygga vidare på.

    Länkar:

    Göteborg & Co – Europas huvudstad för smart turism 2020 (goteborgco.se)

    Officiell besöksguide Göteborg – goteborg.com

    • Text: Göteborg & Co/Jakob Norrby
    • Foto: Marie Ullnert
    Tweet
  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.

  • Från vänster: Martin Roos, VD för Upplev Norrköping. Maria Hallberg, evenemangsansvarig för SM-veckan, RF SISU. Ulf Nilsson, projektledare för SVT. Ellinor Stuhrmann, projektledare för SM-veckan på Upplev Norrköping.
    2025-06-20 00:17

    Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång

    Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.

  • Matarengi Lodge i Övertorneå är ett exempel på ett arktiskt destinationhotell i Swedish Lapland.
    2025-06-19 23:56

    Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt

    Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.

  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-13 14:41

      Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

      Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet