-
Pop House köper evenemangsarenan Cirkus
Bolaget POP HOUSE Stockholm köper evenemangsarenan Cirkus. I köpet ingår också den nybyggda Skandiascenen.
POP HOUSE driver bland annat ABBA The Museum som ligger tvärs över vägen från Cirkus. Ägarna i Pop House är bland annat riskkapitalisten Conni Jonsson och Björn Ulvaeus.
Cirkus byggdes år 1892 och är idag Nordens största privatägda arena. Cirkus ligger på Djurgården i Stockholm.
Den nuvarande förvaltningen prognostiserar intäkterna för spelåret 2016/17 till 113 miljoner kronor.
Framtidsplanerna
Cirkus skall nu förberedas för framtiden. Arenan byggs om och får en ny restaurang- och barverksamhet, nya stolar, ny teknik, en ny VIP-sektion och en bättre logistik.Man satsar också på att skapa en bredare inriktning på kommersiella partnerskap och medlemskap i kombination med en större satsning på konferenser och kongresser. Ett flertal paketlösningar skall tas fram, bland annat hotell- och supépaket på POP HOUSE i samband med besöket på Cirkus.
”- Jag ser framför mig ett Cirkus som ett modernt, flexibelt och attraktivt teaterkomplex med ett brett musik- och underhållningsutbud av hög kvalitet. Ambitionen är att mina kräsna musikalkollegor ute i världen ska säga: ”Jag har hört att Cirkus i Stockholm är Skandinaviens bästa scen” , säger Björn Ulvaeus.
”- Ambitionen med förvärvet är att ta en proaktiv roll som ledande utvecklare av innehållsrika och unika upplevelser i Stockholm. Jag ser med glädje fram emot att få driva den anrika anläggningen vidare tillsammans med POP HOUSE Stockholm och ABBA The Museum – helheten har förutsättningar att bli en av de mest spännande underhållningsdestination i världen”, säger Johanna Mattsson, VD, POP HOUSE.
Källa: POP House Stockholm
- Text: Maria Lindqvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-