-
Positiv ökning av sommarens bokningar hos Stena Line
Färjerederiet Stena Line, som trafikerar de två linjerna Halmstad-Grenå och Göteborg-Fredrikshamn, rapporterar om en positiv ökning inför sommarens bokningar. Hittills i år har de danska bokningarna till den svenska västkusten ökat med 29 procent inför sommaren i jämförelse med föregående år.
Den låga konjunkturen påverkar resmönster
Den låga svenska kronan lockar allt fler danskar att semestra i Sverige. Stena Lines färjor är en självklar genväg för de som reser från norra delen av Danmark. Detta är något som rederiet märkt av när de ser till sommarens bokningar av de två färjerutterna Halmstad-Grenå och Göteborg-Fredrikshamn mellan Jylland och den svenska västkusten.
Rederiet ser en ökning på 29 procent i antalet bokningar inför sommaren, jämfört med samma period föregående år.
”Den rådande ekonomiska situationen och den låga konjunkturen påverkar danskarnas resmönster. Av den anledningen söker sig fler till Sverige där man som dansk turist just nu får mer för pengarna. Under hela 2023 har vi sett ett stort intresse för våra rutter över Kattegatt och våra preliminära bokningssiffror inför sommaren tyder på att detta intresse kommer att hålla i sig.” Säger Christina Bromander, Trade Director för Business Region Denmark på Stena Line.
Många anledningar för danskar att semestra i Sverige
På sträckan mellan Grenå och Halmstad rapporterar rederiet en total ökning i antalet bokningar på 37 procent för juli månad jämfört med förra året. På rutten mellan Fredrikshamn och Göteborg är motsvarande ökning 24 procent.
Det finns många anledningar för de danska resenärerna att semestra på den svenska västkusten i sommar. Mellan den 2 juni och 3 september firas Göteborgs 400-årsjublieum med en mängd olika evenemang och sevärdheter. Dessutom utökar Stena Line sina morgonavgångar från och med 17 maj, vilket gör att resenärerna får fler alternativ för sin resa mellan Danmark och Sverige.
Läs mer om Stena Line på Turismnytt här.
- Text: Stena Line
- Foto: Stena Line
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-