lördag 2 augusti 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Strawberry Arena firar ett år med Nordens största Prideflagga
    • Moder utsedda till finalister i Skift IDEA Awards 2025
    • Visit Sweden – Kiruna kyrka redo för två dagars färd mot nytt hem
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Gröna Lund
    2021-10-21 17:29

    Pressvisning av Halloween på Gröna Lund – Festlig skräck

    Efter ett års uppehåll på grund av pandemin gör nu Gröna Lund revansch med sin största Halloweensatsning någonsin!

    Den 15 oktober slog Gröna Lund upp portarna till sitt fjärde Halloweenfirande. Ett par dagar innan fick jag (Isa Mörk) och Jakob Norrby se hur nöjesparken har transformerats till en spöklik plats med skrämmande väsen.

    Snälla häxor och attraktioner i Halloween-skrud

    Likt tidigare år råder en en rysmysig stämning på det Lilla Området. Här kan barn lyssna på den snälla Pumpahäxans historier eller träffa Fågelskrämman bland de festliga attraktionerna och höstmarknaden.

    Nyckelpigan har blivit övertagen av spindelväv och därmed bytt namn till Spindelpigan. Tekopparna har nu blivit övertagna av en häxa och kallas Häxkitteln. Flygande Elefanterna har mumifierats och heter Mumieelefanterna. Dessutom har Veteranbilarna fått Halloween-skrud och kallas under evenemanget Spökbilarna.

    Pettson o Findus Värld tematiseras åter om till ett spökhus för yngre barn, utan en åldersrekommendation.

    Besök Godishuset bakom Dansbanan, där finner ni allt godis man kan önska sig. Restaurang Fiesta inspireras av den mexikanska högtiden Día de Muertos ”De dödas dag” med färgsprakande dödskallar.

    Det är när man stiger in genom den nya Spindelgången (Spanska Trappan) som atmosfären ändras från rysmysig till nervkittlande. Fler onda väsen stryker omkring i år och en jättespindel vakar över gången till det Stora Området. Om inte gången ger dig kalla kårar så kommer aktörerna att göra det.

    Pressvisning av Halloween på Gröna Lund – Festlig skräck
    Vad väver den här spindeln för onda planer..?

    Maxad skräck och mörker i alla hus

    Alla tidigare skräckhus är tillbaka, med mer skräck, mörker och skrik än någonsin.

    ♦ Sekten lurar gärna in dig i ett övergivet hus på en spöklik kyrkogård. Men var på din vakt, de genomför blodiga och mystiska ritualer för att tillkalla mörkrets makter. Åldersrekommendation 13 år, 11 år i vuxet sällskap.

    ♦ Skeppet är en orientalisk båt som bär på en tusenårig förbannelse. Kaptenen söker efter nya medlemmar till besättningen men vart försvinner de gamla egentligen? Åldersrekommendation 13 år, 11 år i vuxet sällskap.

    ♦ Lustiga Huset har tagits över av ett mordiskt clownsällskap som tycker om att visa sina skräckinjagande talanger. De har döpt om attraktionen till Olustiga Huset. Åldersrekommendation 13 år, 11 år i vuxet sällskap.

    ♦ I House of Even Worse Nightmares utför Dr. Morphio mardrömslika experiment på sina inlåsta patienter, exempelvis på stackars Emily som hoppas du kan hjälpa henne. Åldersrekommendation 11 år, 9 år i vuxet sällskap.

    ♦ I Zombie Zone förvaras vilda infångade zombies. Se upp, de kan smita från sina inhägnader och försöka smitta dig med ett farligt bett. Gå in på egen risk. Åldersrekommendation 11 år, 9 år i vuxet sällskap.

    Monster – King of Rollercoasters

    Flera attraktioner har fått Halloween-skrud på Stora Området också. En kärlekskrank professor har åter tappat ut ett främmande ämne i vattnet som förvandlat hela Kärlekstunneln till O-turen. Blå Tåget har inte bytt namn, men det har tydligen fått en extra dos läskighet.

    Under dagen fick vi på pressvisningen åka ett par attraktioner, men mest populärt var såklart Gröna Lunds nya berg- och dalbana Monster.

    ”Jag hade inte möjlighet att testa Monster när den hade premiär, och inte heller under sommaren, men att få testa den under denna vackra höstkväll var en härlig upplevelse. Lagom sug i magen och härlig frihetskänsla med benen dinglande och som alltid på Gröna Lund en ”tajt” upplevelse med tvära svängar invävda i andra attraktioner. Som pricken över i har man också utsikten och den omgivande miljön som nog få nöjesparker kan slå.” Säger Turismnytts redaktör, Jakob Norrby, om att åka den stora satsningen.

    Pressvisning av Halloween på Gröna Lund – Festlig skräck
    Clownerna tycker det är roligt att skrämmas på olika sätt!

    Ett mysigt och matigt kvarter samt eldshower

    Nöjesparken bjöd på korv med bröd eller en macka, god mjukglass i svarta strutar och en varm och sprakande eldshow med jonglörer och eldsprutare senare under kvällen. Det kan besökare av Gröna Lund Halloween verkligen se fram emot.

    Givetvis finns det andra som underhåller i parken också. Artister utrustade med LED-belysta kostymer stryker fram när mörkret faller. Rullskridskoartister åker runt och gör konster. En nyhet för i år är en spännande Skräckparad där onda väsen på Stora Området går runt.

    På tal om nyheter. Området kring berg- och dalbanan Monster har transformerats till ett härligt New York-inspirerat kvarter med bland annat gatumusikanter, street performers och en barbequefestival. Den nya tematiserade platsen heter enkelt nog Kvarteret. Tyvärr var inga restauranger här öppna under dagen, men jag tyckte personligen att Biergarten såg mycket välkomnade och mysigt ut.

    Endast ett begränsat antal platser varje dag

    I år maxas Halloween på Gröna Lund genom fler öppetdagar. Under 16 dagar är nöjesparken fylld med spännande och läskiga upplevelser.

    Det är värt att nämna att det endast finns ett begränsat antal platser till varje Halloween-dag. De flesta dagarna är uppdelade på förmiddagspass och eftermiddagspass. Biljetterna måste därför förbokas och många dagar är redan slutsålda när jag skriver det här.

    Om vädret tillåter hålls alla attraktioner öppna I parken förutom Flygande Mattan. Totalt bjuder Halloween på Gröna Lund på 32 attraktioner (inkl. alla skräckhus).

    Pressvisning av Halloween på Gröna Lund – Festlig skräck
    Rysligheter väntar dig inuti Sektens hus…
    • Text: Isa Mörk
    • Foto: Isa Mörk
    Tweet
  • Strawberry Arena - Pride
    2025-08-02 11:28

    Strawberry Arena firar ett år med Nordens största Prideflagga

    Under Prideveckan förvandlas Nordens största arena till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde

  • Moder finalister i SKIFT Idea Awards
    2025-08-01 15:11

    Moder utsedda till finalister i Skift IDEA Awards 2025

    Det finska plattformsföretaget är finalister i kategorin Operationell effektivisering

  • Kiruna Kyrka som flyttas 19-20 augusti 2025
    2025-07-31 16:38

    Visit Sweden – Kiruna kyrka redo för två dagars färd mot nytt hem

    Snart startar "Den stora kyrkvandringen"

  • Sommar 2025 - Besöksnäring Hermanö
    2025-07-28 04:47

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25

    Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalsveckan 2025 - Mikael Genberg om stugan på månen
    2025-07-28 01:35

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5

  • Västerås Cityfestival 2025. Torsdag den 26 juni under Jireels konsert.
    2025-07-27 16:04

    Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”

    Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.

  • Bistron & köket - Vår Gårds nyrenoverade restaurang.
    2025-07-24 21:06

    Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur

    Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,

  • Parkera bilen och låna en fatbike istället, bo klimatsmart i en Zero cabin eller hälsa på fåren som bekämpar invasiv jätteloka. Det är några exempel på hur boenden som är anslutna till Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista mer hållbart i hela landet.
    2025-07-24 18:00

    Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå

    Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.

  • En AI-genererad skiss av hur Svenska Musikmuseet i Västervik kan komma att se ut.
    2025-07-24 17:19

    Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027

    I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.

  • Låna till semestern?
    2025-07-24 01:55

    Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna

    Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-24 21:06

      Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur

      Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av Bistro...

    • 2025-07-24 17:19

      Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027

      Januari 2025 startades ett finansieringsprojekt – Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in i projekte...

    • 2025-07-24 18:00

      Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå

      Parkera bilen och låna en fatbike istället, bo klimatsmart i en Zero cabin eller hälsa på fåren som bekämpar inva...

    • 2025-07-24 01:55

      Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna

      Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enlig...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet