-
P.U.S.H – En urban eventarena med skateboardpark öppnar i Gallerian
Perfekt arena för företagsevent och produktpresentationer
Den 13 november öppnas dörrarna till Sveriges enda skateboardpark mitt inne i Stockholms city. Det blir en helt ny mötesplats där det ges möjlighet att åka skateboard, shoppa bland streetvarumärken och lyssna på spännande föreläsningar. Tillsammans med partners planerar man att fylla 300 dagar om året med nytänkande aktiviteter och varje dag göra skillnad. Anläggningen kommer även att kunna bokas i sin helhet för företagsevent, produktpresentationer och liknande.
Skateboardproffs håller i trådarna
Många har nyfiket följt hur den nya mötesplatsen vuxit fram i hjärtat av Stockholm. En skatebowl och streetyta är nu på plats på övervåningen i Gallerian, med panoramautsikt över några av Stockholms mest frekventerade gator. Bakom initiativet står bland annat Alex Lindgren, som är projektansvarig för P.U.S.H. Han har själv varit skateboardproffs och åkte bräda i Gallerian redan 1976 när köpcentret byggdes, på den tiden då stockholmarna nynnade på ’Gallerians gång är mitt andra hem’.
– Ja det är som att cirkeln nu blir sluten. Skateboarding är för många av oss sedan dess en livsstil men numera även en OS-gren. Via det innovativa skateboardgänget bakom Performance Sk8, får vi här en möjlighet att arbeta med fantastiska partners som Sverige för UNHCR, vilket gör att vi kan stödja människor på flykt, samtidigt som vi har det kul, lär ut skate och hänger i den härliga loungemiljön. Schysst jobb jag har eller hur? säger Alex med ett stort leende.
Välgörenhet en del av konceptet
Generalsekreteraren för UNHCR Sverige, Åsa Widell, är glad för samarbetet.
– Det här är ett fantastiskt initiativ och vi hoppas att många kommer att besöka lokalen och se de innovativa portabla flyktinghemmen – Better Shelter – på plats. Vi hoppas förstås också att besökarna bidrar till insamlingen för att hjälpa de nära 71 miljoner människor som befinner sig på flykt runtom i världen.
P.U.S.H är öppet varje dag i veckan under Gallerians öppettider. Det kommer bjudas på Music Tuesdays, live podcasts, Training Thursdays och många andra överraskningar på både vardagar och helger.
På bilden: Cecilia Åkesson, centrumchef i Gallerian och Alex Lindgren projektansvarig för P.U.S.H
- Text: P.U.S.H
- Foto: P.U.S.H
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
-
Gästbloggare
-