-
Rederiet som satsar på att uppgradera sina fartyg
Fartyget Viking Cinderella har efter en renovering fått en ny tax freebutik på över 1.000 kvadratmeter och ett nytt café (Melody Coffee Bar Lounge). En nyhet är att man nu kommer att sälja kläder från Hugo Boss i butiken.
Sviterna och lyxhytterna har fått en ny design och interiör och man har utökat Comforthytter till drygt 100 stycken.
Förändringarna på fartyget har genomförts på varvet i Landskrona.
Tapani Kauhanen
Foto: Viking Line”- Det är riktigt roligt att kunna inleda kryssningsåret 2017 med att presentera flera fina nyheter på Cinderella. Taxfreebutiken är nu helt omgjord från golv till tak och dessutom 25 procent större till ytan än tidigare. Därtill storsatsar vi på en total omgörning av sviterna och ännu fler och snyggare hytter i Lyx- och Comfortkategorierna. Totalt har Cinderella uppgraderats för ett värde av cirka 35 miljoner kronor”, säger Tapani Kauhanen, vd och marknadsdirektör Viking Line Skandinavien.
Fartyget Viking Cinderella går mellan Stockholm och Åland under 24-timmarskryssningar.
Även fartyget Mariella, som trafikerar Stockholm och Helsingfors, kommer att genomgår förändringar detta under september 2017.
Totalt investerar rederiet 70 miljoner kronor i uppgraderingen av sina fartyg 2017 (inkluderar även fartyg som inte trafikerar Sverige).
Källa: Viking Line Skandinavien
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Viking Line
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-