-
Satsningar på turismen i regeringens budget
Regeringen konstaterar att besöksnäringen är en av de snabbaste växande näringarna och är en stor jobbskapare. Detta kan man läsa i regeringens senaste budget.
Detta har regeringen redan gjort
Tillväxtverket – regeringens stöd inom turism
Regeringen har givit ett nationellt samverkanssamordningsansvar för turism till Tillväxtverket. Tillväxtverket anordnar och deltar i i flera olika typer av nätverk, dialoger och mötesplatser på turismområdet. Myndigheten tar varje år fram publikationen ”Fakta om svensk turism”.
En pågående utredning om besöksnäringens framtid
En utredning pågår som skall ta fram förslag på en sammanhållen politik för hållbar turism och växande besöksnäring. Syftet med det är att skapa förutsättningar för innovativa växande företag och destinationer samt en ökad samverkan mellan privata och offentliga aktörer. Utredningen kommer att slutredovisas den 1 december 2017.
Skapat möjligheter för hållbara turistdestinationer
Tillväxtverket har slutrapporterat uppdraget Hållbara turistdestinationer. Rapporten visar att det är viktigt med tydliga roller och ansvarsfördelning samt gränsöverskridande samarbeten mellan offentliga och privata aktörer, vilket låg till grund för utlysningen om Hållbar produktutveckling för perioden 2016–2019.
Totalt kostade utlysningen 40 miljoner kronor från statskassan + 40 miljoner kronor i medfinansiering av företagen. Syftet var att ta fram ett ökat utbud av upplevelser för kultur- och naturintresserade besökare från andra länder.
Satsar på naturturism
Regeringen konstaterar att naturturismen i Sverige ökar och omsatte 3,6 miljarder kronor år 2014.
Regeringen har gjort satsningar för att tillgängliggöra Sveriges natur bland annat genom bättre information och upprustning av vandringsleder.
VisitSweden – marknadsför Sverige
V.S. VisitSweden AB får pengar från staten för att bedriva en verksamhet med syfte att öka de utländska turisterna i Sverige med hjälp av marknadsföring och information.
Under de senaste åren har man satsat på att locka turister från nya tillväxtmarknader som Indien och Kina, marknadsfört hållbar natur- och ekoturism på landsbygden samt insatser för att förlänga utländska
besökares vistelse i Sverige. Vi har också sett marknadsföringsinsatser inriktade på landsbygds- och måltidsturism genom landsbygdsprogrammet och svenska designupplevelser genom Exportstrategin.Detta vill regeringen göra för besöksnäringen
I den senaste budgeten så märks det att regeringen nu ser besöksnäringen som en basnäring och man fortsätter med satsningar.
Föreslår utökade resurser till VisitSweden
Visit Sweden föreslås få mer pengar för att marknadsföra Sverige som turistland utomlands.
Inväntar utredningen om besöksnäringen
När utredningen, som leds av Britt Bohlin, är klar i december så kommer man att använda resultatet som ett viktigt underlag när man beslutar om kommande satsningar på besöksnäringen.
Satsar på att tillvarata natur- och kulturvärden
Regeringen vill satsa på natur- och kulturvärden i Sverige. Ett exempel är en satsning på Göta kanal där man genomför den största renoveringssatsningen i kanalens historia. Man kan läsa i budgeten att man satsar på att göra kanalen trygg och säker för alla som vistas i dess närhet och att kanalen klarar av förväntade klimatförändringar och bevara värdefulla kulturmiljövärden. Göta kanalbolag AB får 80 miljoner kronor 2018, 85 miljoner kronor 2019 och 140 miljoner kronor 2020. Syftet är att skapa förutsättningar för framtida kanaltrafik, att Göta kanal fortsatt vidareutvecklas som turistattraktion och bevara värdefulla kulturmiljöer.
Turistfrämjande åtgärder
Regeringens budget visar att posten för Turistfrämjande är 114,6 miljoner kronor.
Men det finns också negativa punkter i budgeten…
Men regeringen sätter också käppar i hjulet för svensk besöksnäring. En ny flygskatt införs från och med den 1 april 2018. Syftet är att minska flygets påverkan på miljön och får till följd att flera flygplatser nu hotas av nedläggning.
Flygskatten blir 60, 250 och 400 kronor. En kompensation på 120 miljoner kronor införs till de regionala flygplatser där flygskattens negativa effekter förväntas bli störst.
Fakta om svensk besöksnäring
Antalet sysselsatta personer inom turismen i Sverige ökade med 6,9% år 2016. Totalt arbetar 169.000 personer i besöksnäringen. Inom näringen arbetar många unga människor och personer med utländsk bakgrund. Näringen är känd för att erbjuda ungdomar deras första jobb.
Turismkonsumtionen i Sverige steg med 18,3 miljarder kronor under 2016 och uppgick totalt till 296 miljarder kronor. De utländska besökarnas konsumtion ökade med 13,5 miljarder kronor och uppgick till 119,6 miljarder kronor.
Sverige hade 61,8 miljoner gästnätter under 2016, en ökning med drygt 1,8 miljoner eller 2,9 procent jämfört med året innan. Antalet utländska övernattningar ökade med 2,8 procent till 15,6 miljoner under 2016.
Källa: Regeringen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: AB Götakanalbolag
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-