tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • kanal
    2017-09-20 09:00

    Satsningar på turismen i regeringens budget

    Regeringen konstaterar att besöksnäringen är en av de snabbaste växande näringarna och är en stor jobbskapare. Detta kan man läsa i regeringens senaste budget.

    Detta har regeringen redan gjort

    Tillväxtverket – regeringens stöd inom turism

    Regeringen har givit ett nationellt samverkanssamordningsansvar för turism till Tillväxtverket. Tillväxtverket anordnar och deltar i  i flera olika typer av nätverk, dialoger och mötesplatser på turismområdet. Myndigheten tar varje år fram publikationen ”Fakta om svensk turism”.

    En pågående utredning om besöksnäringens framtid

    En utredning pågår som skall ta fram förslag på en sammanhållen politik för hållbar turism och växande besöksnäring. Syftet med det är att skapa förutsättningar för innovativa växande företag och destinationer samt en ökad samverkan mellan privata och offentliga aktörer. Utredningen kommer att slutredovisas den 1 december 2017.

    Skapat möjligheter för hållbara turistdestinationer

    Tillväxtverket har slutrapporterat uppdraget Hållbara turistdestinationer. Rapporten visar att det är viktigt med tydliga roller och ansvarsfördelning samt gränsöverskridande samarbeten mellan offentliga och privata aktörer, vilket låg till grund för utlysningen om Hållbar produktutveckling för perioden 2016–2019.

    Totalt kostade utlysningen 40 miljoner kronor från statskassan + 40 miljoner kronor i medfinansiering av företagen. Syftet var att ta fram ett ökat utbud av upplevelser för kultur- och naturintresserade besökare från andra länder.

    Satsar på naturturism

    Regeringen konstaterar att naturturismen i Sverige ökar och omsatte 3,6 miljarder kronor år 2014.

    Regeringen har gjort satsningar för att tillgängliggöra Sveriges natur bland annat genom bättre information och upprustning av vandringsleder.

    VisitSweden – marknadsför Sverige

    V.S. VisitSweden AB får pengar från staten för att bedriva en verksamhet med syfte att öka de utländska turisterna  i Sverige med hjälp av marknadsföring och information.

    Under de senaste åren har man satsat på att locka turister från nya tillväxtmarknader som Indien och Kina, marknadsfört hållbar natur- och ekoturism på landsbygden samt insatser för att förlänga utländska
    besökares vistelse i Sverige. Vi har också sett marknadsföringsinsatser inriktade på landsbygds- och måltidsturism genom landsbygdsprogrammet och svenska designupplevelser genom Exportstrategin.

    Detta vill regeringen göra för besöksnäringen

    I den senaste budgeten så märks det att regeringen nu ser besöksnäringen som en basnäring och man fortsätter med satsningar.

    Föreslår utökade resurser till VisitSweden

    Visit Sweden föreslås få mer pengar för att marknadsföra Sverige som turistland utomlands.

    Inväntar utredningen om besöksnäringen

    När utredningen, som leds av Britt Bohlin, är klar i december så kommer man att använda resultatet som ett viktigt underlag när man beslutar om kommande satsningar på besöksnäringen.

    Satsar på att tillvarata natur- och kulturvärden

    Regeringen vill satsa på natur- och kulturvärden i Sverige. Ett exempel är en satsning på Göta kanal där man genomför den största renoveringssatsningen i kanalens historia. Man kan läsa i budgeten att man satsar på att göra kanalen trygg och säker för alla som vistas i dess närhet och att kanalen klarar av förväntade klimatförändringar och bevara värdefulla kulturmiljövärden. Göta kanalbolag AB får 80 miljoner kronor 2018, 85 miljoner kronor 2019 och 140 miljoner kronor 2020. Syftet är att skapa förutsättningar för framtida kanaltrafik, att Göta kanal fortsatt vidareutvecklas som turistattraktion och bevara värdefulla kulturmiljöer.

    Turistfrämjande åtgärder

    Regeringens budget visar att posten för Turistfrämjande är 114,6 miljoner kronor.

    Men det finns också negativa punkter i budgeten…

    Men regeringen sätter också käppar i hjulet för svensk besöksnäring. En ny flygskatt införs från och med den 1 april 2018. Syftet är att minska flygets påverkan på miljön och får till följd att flera flygplatser nu hotas av nedläggning.

    Flygskatten blir 60, 250 och 400 kronor. En kompensation på 120 miljoner kronor införs till de regionala flygplatser där flygskattens negativa effekter förväntas bli störst.

     

    Fakta om svensk besöksnäring

    Antalet sysselsatta personer inom turismen i Sverige ökade med 6,9% år 2016. Totalt arbetar 169.000 personer i besöksnäringen. Inom näringen arbetar många unga människor och personer med utländsk bakgrund. Näringen är känd för att erbjuda ungdomar deras första jobb.

    Turismkonsumtionen i Sverige steg med 18,3 miljarder kronor under 2016 och uppgick totalt till 296 miljarder kronor. De utländska besökarnas konsumtion ökade med 13,5 miljarder kronor och uppgick till 119,6 miljarder kronor.

    Sverige hade 61,8 miljoner gästnätter under 2016, en ökning med drygt 1,8 miljoner eller 2,9 procent jämfört med året innan. Antalet utländska övernattningar ökade med 2,8 procent till 15,6 miljoner under 2016.

     

    Källa: Regeringen

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: AB Götakanalbolag
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet