-
Resemässa i Örebro med fler besökare och utställare
Den gångna helgen var det dags för resemässa i Örebro. Då genomfördes den 6:e upplagan av rese- och matmässan Travel & Taste. Mässan har blivit en framgång då man kombinerar två av svenskarnas största intressen – mat och resor. I år hade mässan närmare 4.000 besökare, en ökning från förgående år enligt arrangörerna.
Många av utställarna hade liksom tidigare år fokus på utländska resmål, men antalet svenska anläggningar och destinationer såg ut att vara fler. Det var aktivitetsföretag som Ösjönäs i Tiveden och Kavelbron Event/Granvik, destinationer som Arboga, Bergslagen och Karlskoga/Degerfors, rederiet Mälarstaden samt anläggningar som Loka Brunn/Grythyttan, Medevi Brunn och Säfsen. De tyckte detta var ett utmärkt tillfälle att visa Örebroarna vad som finns på dags- eller helgutflyktsavstånd.
Karlskoga/Degerfors hade tagit med sig Boda Borg som visade roliga och engagerande exempel på några av alla de aktiviteter man erbjuder i sitt aktivitetshus.
Ösjönäs är ett aktivitets- och äventyrscentrum som erbjuder ett stort antal olika aktiviteter mitt i Tivedens nationalpark. Man erbjuder turridning, höghöjdsbana, paddling och har boende, badtunna/bastu och mountainbikes för uthyrning. Liksom flera andra utställare har de inte tidigare marknadsfört sig på detta sätt och hade stora förväntningar på dagen.
Rederi Mälarstaden har ett flertal båtar för allt från taxitrafik till isbrytning/bogsering men tyngdpunkten ligger på alla de trevliga turer man har till olika besöksmål i Mälaren. Gripsholm, Birka, Sigtuna, Sundbyholms och Taxinge Slott och även Stockholm är några av de destinationer man styr fören mot. Man erbjuder också ett stort antal matkryssningar med olika teman, från pizzakryssning till räkkryssningar.
Kockduellvinnare utsågs
Under mässan avgjordes också Kockduellen Örebro län. Här deltog nio kockar från olika restauranger i trakten och vann gjorde Joe Devine från BooNatur i Hjortkvarn.
Tilläggas skall att vi efter mässan har hört från utställare att det skulle ha varit sämre och färre besökare än tidigare år. Vi återkommer med liten uppföljning på det.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Foto: Mujo Korach
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-