-
Restaurang Signum och Fjällbacka kaj vinner Årets Hållbarhetskliv 2023
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2023 är Hällsnäs och Restaurang Signum (besöksnäringsverksamhet) och Fjällbacka kaj/Tanums kommun (kommunalt initiativ). Priserna delades ut i samband med Turistrådsdagen på Bergakungen i Göteborg den 9 november.
Högkvalitativt hållbarhetsarbete inom besöksnäringen
Årets Hållbarhetskliv delas ut av Turistrådet Västsverige, och går till ett kommunalt initiativ och en besöksnäringsverksamhet som på ett förtjänstfullt sätt har anammat tankarna bakom Hållbarhetsklivets fyra grundprinciper (Så lite onödig miljöpåverkan som möjligt. Bra för både boende och besökare. Fler besökare när och där det inte är fullt. Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter).
Varje år nomineras fyra kandidater från fyra olika kommunalförbundsområden (Boråsregionen, Fyrbodal, Göteborgsregionen och Skaraborg) i varje kategori. Därefter utser en huvudjury vinnare i kategorierna besöksnäringsverksamhet och kommunalt initiativ.
”Både Restaurang Signum och Fjällbacka kaj är otroligt värdiga vinnare och högkvalitativa representanter för det gedigna hållbarhetsarbete som görs inom den västsvenska besöksnäringen. Stort grattis till två värdiga vinnarverksamheter.” Säger Fredrik Linden, VD för Turistrådet Västsverige.
Restaurang Signum – en ström av priser
Restaurang Signum drivs av stjärnkocken Thomas Sjögren, och är belägen på Hällsnäs Hotell & Restaurang i Mölnlycke strax utanför Göteborg.
Framgången har varit konstant sedan starten våren 2022. Man har prisats som Årets resmål av DI Weekend, fått en stjärna i Guide Michelin och nu tilldelas man alltså också Årets Hållbarhetskliv 2023.
”Det är jätteroligt att få ett renodlat hållbarhetspris. Vi försöker hela tiden göra så bra vi kan och utveckla verksamheten framåt, speciellt när det gäller hållbarhet och hur vi jobbar. Exempelvis använder vi råvaror efter säsong hela året. När det gäller fisk arbetar vi bara med hållbara bestånd eller med odlad fisk.” Säger Thomas Sjögren.
Vinnarmotivering för Hällsnäs & Restaurang Signum:
”Hällsnäs etablering av Restaurang Signum är en djärv och målmedveten satsning på hållbarhet och kvalitet. Det holistiska tillvägagångssättet omfattar allt från egenodlade råvaror och samarbeten med kvalitetsproducenter, till minimering av matsvinn och god personalvård. Restaurang Signum är en lysande förebild i sin strävan att skapa en matdestination värd en resa.
Fjällbacka kaj – samverkan bakom framgång
2017 bestämde sig Tanums kommun för att rusta upp den sedan början av 00-talet stängda lastkajen i centrala Fjällbacka. Rasrisken omöjliggjorde all form av aktivitet på denna plats. Den inre kajen användes enbart som parkeringsplats.
Sedan 2022 kan Fjällbackaborna istället njuta och ta del av en 100 meter lång mötesplats som redan hunnit vara skådeplats för såväl matmarknad som andra publika evenemang. Nyckeln till framgång heter god lokal samverkan.
”Alla inblandade är hedrade över att få detta pris. Vi ser det som ett kvitto på att gott samarbete lönar sig. Vi hade kunnat klubba hela projektet bara i den borgerliga majoriteten, men att samtliga partier kunde enas kring vad vi skulle göra och att medborgardialogen med närings- och föreningsliv fungerat så bra gör detta till ett pris för hela Tanum och Fjällbacka.” Säger Liselotte Fröjd (m), kommunstyrelsens ordförande.
Vinnarmotivering för Fjällbacka kaj/Tanums kommun:
”I nära samverkan mellan samhällsföreningen och kommunen har nya Fjällbacka kaj skapats – en 100 meter lång och lättillgänglig samlingsplats för både boende och besökare. Här, på ett av kommunens allra finaste lägen, återskapas möjlighet till större evenemang och firanden, samtidigt som fartyg kan lägga till. Fjällbacka kaj är en mötesplats hela året som blivit möjlig genom ett modigt och hållbart beslut av Tanums kommun.”
Läs mer om Västsverige på Turismnytt här.
- Text: Turistrådet Västsverige
- Foto: Turistrådet Västsverige
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
-
Gästbloggare
-