-
Så byggde han upp en av Sveriges största resebloggar
Så arbetar en resebloggare
Intervju med Christian Muda, Matochresebloggen.se
Hej Christian, berätta lite om dig själv och varför du började blogga
Jag har jobbat med digital marknadsföring i över 20 år och har ett stort reseintresse. För fyra år sedan åkte jag ensam på en resa till Japan och bloggade då om den resan, mest för mina vänner och familj. Jag märkte att jag fick många andra besökare till bloggen och då väcktes tanken om en bredare svensk reseblogg. Ett halvår senare startade jag Matochresebloggen.se och sedan dess har fler och fler läsare hittat till bloggen.
Hur många är det som läser din blogg varje månad?
Jag arbetar aktivt med SEO för att folk som är intresserade av ett visst resmål enkelt ska hitta det på min blogg och tack vare det får jag fler läsare varje månad. Idag är det drygt 16.000 unika läsare varje månad.
Hur vet man som företag eller turistbyrå vilken bloggare man ska samarbeta med?
Det är en djungel om man inte är så insatt i analysverktyg som Google Analytics där man i detalj kan se hur många läsare en blogg har, var de bor och vilken ålder de har. Av den anledningen startade jag i våras nätverket Swedishtravelbloggers.se där vi gör grovjobbet och granskar bloggarna som får vara med och de ska ha minst 5.000 unika läsare per månad för att vara med.
Hur skiljer sig ett reportage på din blogg från en vanlig tidningsartikel om ett resmål?
På bloggen har jag obegränsat utrymme och jag använder mycket bilder och filmsnuttar för att försöka ge både bredare och djupare information om de resmål jag gör reportage om än man kan hitta någon annanstans. Mitt mål är att om jag har varit i en viss stad ska jag samla på mig och rapportera om bästa sättet att ta sig dit, barer och restauranger som är de mest intressanta, saker att göra och tips på härliga hotell. Då jag gillar lite lyxigare resor är det mer fokus på det än budgetresor, även om jag ofta ger knep på hur man kan spara pengar på vissa delar och ändå få en lyxig känsla, exempelvis byta bostad så man bor gratis och kan lägga pengar på annat kul!
Var går nästa resa?
I februari ska jag tillbaka till landet där bloggen startade – Japan. Det är en dröm att få åka tillbaka dit och se mer av landet. Jag älskar verkligen allt med japan – maten, naturen, kulturen, de japanska baden och den japanska whiskyn!
Läs tidigare intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Mat och Resebloggen
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-