-
Helena Görtz
Turismutvecklare, Lunds Turistbyrå
Hur arbetar ni i Lund med destinationsutveckling?
Vi har valt att skapa projektet Visit Lund, som ägs av Lunds Näringsliv och Turism.Alla aktörer inom besöksnäringen är välkomna att bli partners. Syftet är att tillsammans arbeta för en övergripande målsättning och att skapa samverkan mellan olika aktörer inom besöksnäringen och mötesindustrin i Lund. Vi vill naturligtvis också att samarbetet leder till ökad kännedom om Lunds utbud och därmed ökat antal turister och kongressdeltagare.
Under 2017 kommer vi bland annat att satsa på utbildning för besöksnäringen på temat digital synlighet och exportmognad. Vi har aktivt arbetat för att vara transparenta med våra partners under de tre år som projektet har varit igång. Samtidigt har vi har testat olika arbetssätt, både för att kunna involvera så många som möjligt men även för att få en bra framdrift.
Vilka arbetar med projektet?
Tillsammans med sju representanter från våra partners, så sitter jag och en person från Lund Convention Bureau i en visionsgrupp som fungerar ungefär som en styrelse. Min kollega från Lund Convention Bureau och jag administrerar projektet, parallellt med övriga arbetsuppgifter. Beroende på hur mycket respektive uppgift eller kampanj kräver tar vi hjälp av övriga kollegor. Det finns också en grupp som arbetar extra med att utveckla mötesindustrin som leds av Lund Convention Bureau med partners.Under tidigare år har vi även tagit hjälp av externa konsulter för vissa projekt. Det har då framförallt handlat om att hjälpa oss sätta digitala mål och utveckla våra digitala kanaler.
Har det varit svårt att finansiera arbetet med destinationsutveckling?
Alla företag som vill delta i projektet får gå in med en summa baserat på deras verksamhetsstorlek. Lunds kommun skjuter in en större summa också, då det är relativt låga belopp som besöksnäringen går in med. Vi har känt att det är bättre att vi skapar en positiv vi-känsla och får med så många som möjligt. Totalt har vi en årsbudget på cirka 500.000-600.000 kronor.Vad har projektet hittills betytt för företagen i besöksnäringen?
Vi känner att projektet har gett oss en större enighet i kommunen. Alla i besöksnäringen har lärt känna varandra bättre och ser inte varandra enbart som konkurrenter, utan har blivit bättre på att samarbeta och dela med sig av sin kunskap. Det har också fått alla att lyfta blicken från sin egen verksamhet och jobba i ett lite större perspektiv.Vad har projektet betytt för Lunds kommun?
För oss i kommunen har projektet blivit en viktig kanal, där vi kan förmedla den utveckling som just nu sker i svensk besöksnäring. Vi kan på ett bättre sätt stödja vår lokala näring för att nå de nationella målen.Vill du läsa fler intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring? Läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Lund
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
-
Gästbloggare
-