-
Helena Görtz
Turismutvecklare, Lunds Turistbyrå
Hur arbetar ni i Lund med destinationsutveckling?
Vi har valt att skapa projektet Visit Lund, som ägs av Lunds Näringsliv och Turism.Alla aktörer inom besöksnäringen är välkomna att bli partners. Syftet är att tillsammans arbeta för en övergripande målsättning och att skapa samverkan mellan olika aktörer inom besöksnäringen och mötesindustrin i Lund. Vi vill naturligtvis också att samarbetet leder till ökad kännedom om Lunds utbud och därmed ökat antal turister och kongressdeltagare.
Under 2017 kommer vi bland annat att satsa på utbildning för besöksnäringen på temat digital synlighet och exportmognad. Vi har aktivt arbetat för att vara transparenta med våra partners under de tre år som projektet har varit igång. Samtidigt har vi har testat olika arbetssätt, både för att kunna involvera så många som möjligt men även för att få en bra framdrift.
Vilka arbetar med projektet?
Tillsammans med sju representanter från våra partners, så sitter jag och en person från Lund Convention Bureau i en visionsgrupp som fungerar ungefär som en styrelse. Min kollega från Lund Convention Bureau och jag administrerar projektet, parallellt med övriga arbetsuppgifter. Beroende på hur mycket respektive uppgift eller kampanj kräver tar vi hjälp av övriga kollegor. Det finns också en grupp som arbetar extra med att utveckla mötesindustrin som leds av Lund Convention Bureau med partners.Under tidigare år har vi även tagit hjälp av externa konsulter för vissa projekt. Det har då framförallt handlat om att hjälpa oss sätta digitala mål och utveckla våra digitala kanaler.
Har det varit svårt att finansiera arbetet med destinationsutveckling?
Alla företag som vill delta i projektet får gå in med en summa baserat på deras verksamhetsstorlek. Lunds kommun skjuter in en större summa också, då det är relativt låga belopp som besöksnäringen går in med. Vi har känt att det är bättre att vi skapar en positiv vi-känsla och får med så många som möjligt. Totalt har vi en årsbudget på cirka 500.000-600.000 kronor.Vad har projektet hittills betytt för företagen i besöksnäringen?
Vi känner att projektet har gett oss en större enighet i kommunen. Alla i besöksnäringen har lärt känna varandra bättre och ser inte varandra enbart som konkurrenter, utan har blivit bättre på att samarbeta och dela med sig av sin kunskap. Det har också fått alla att lyfta blicken från sin egen verksamhet och jobba i ett lite större perspektiv.Vad har projektet betytt för Lunds kommun?
För oss i kommunen har projektet blivit en viktig kanal, där vi kan förmedla den utveckling som just nu sker i svensk besöksnäring. Vi kan på ett bättre sätt stödja vår lokala näring för att nå de nationella målen.Vill du läsa fler intervjuer med profiler inom svensk besöksnäring? Läs de här.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Lund
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Sala 400 år är nominerat i två kategorier på Gyllene Hjulet-galan: Årets hållbara eventdestination och Årets lokala evenemang
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Det brittiska lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien via ett nytt femårigt samarbetsavtal med SkiStar.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-