-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har under de senaste åren tagit min passion ett par steg längre och fördjupat mig i datainsikter som är relaterade till besöksnäringen.
För er som inte känner till det så var jag tidigare vd för Destination Vemdalen, i den rollen upplevde jag en frustration över bristen på statistik och sättet man utvärderar besöksnäringen genom. Statistiken var sällan (läs aldrig) perfekt, och den kom alltid försent.
Som digital marknadsförare är jag van att få data i realtid och att snabbt kunna utvärdera och bekräfta resultat av olika satsningar. Det borde väl gå att göra även för andra datakällor?
Telia kan sitta på en del av lösningen
Efter mycket research nördade jag ner mig rejält på Telia Crowd Insights och jag beslutade mig för att försöka hitta ett sätt att jobba med det, jag var nämligen helt övertygad om att vi måste förändra vårt sätt att mäta besöksnäringen och jag tror att Telia kan sitta på en del av den lösningen. Nu har jag för några tidiga testpilot-kunder experimenterat och utvärderat Telias rörelsedata under snart två år. Jag är fortfarande övertygad om att Telia är en del av lösningen, inte hela men en del. Jag vill dela några av de insikter där Telias data är extra intressant.
Först några saker du behöver veta om Telias data
- Telias data omfattar endast svenska mobiltelefoner och siffrorna är extrapolerade för att motsvara Sveriges befolkning. Extrapoleringen innebär att man utifrån Telias marknadsandel räknar upp siffrorna med hjälp av en algoritm för att få siffror som motsvarar hela Sveriges befolkning.
- Då Telias data endast inkluderar svenska mobiltelefoner visar dessa slutsatser inte hela besöksflödet, slutsatserna skiljer sig därför från ex kommersiella gästnätter. Datakällorna blir därför viktiga komplement till varandra.
Tre lärdomar om Telia Crowd Insights
- Utvärdera vecka mot vecka år för år.
Har du ett årligt event, ett återkommande event varje vecka eller kanske en stor ankomst varje söndag? Då kan du utvärdera dessa mot varandra med hjälp av Telia Crowd Insights. Telias data är inte perfekt, det har jag insett att den perfekta datan nog inte existerar. Men den är i alla fall konstant då den mäts på samma sätt. Det gör att datan mellan olika tidsperioder enkelt går att jämföra. De absoluta talen för antalet besökare är nödvändigtvis inte korrekta på grund av Telias extrapoleringsmodell. Men den procentuella jämförelsen mellan olika tidsperioder har visat sig vara väldigt tillförlitlig.
- Varifrån kommer dina kunder?
Telia visar data över var dina gäster befinner sig kl 06:00 den dagen de anländer till er. Det innebär att du kan få mycket värdefull data kring varifrån era gäster kommer. Har man långväga gäster som övernattar på vägen kan dock denna data bli missvisande men det finns väldigt stor potential om du vet var dina gäster kommer ifrån. Du kan inte minst effektivisera din marknadsföring och rikta dig mot de regioner du vill fokusera på, dina starka eller kanske de svaga? Beslutet är ditt när du har insikterna på bordet.
- Arbeta med flera datakällor
Vi har vid flera tillfällen kunnat bekräfta datan genom att jämföra statistik mellan olika datakällor. Tillsammans blir datan så mycket starkare. Några spännande samband vi kunnat se under arbetet är en lyckad PR-satsning som gav besökare direkt helgen efter i ett naturområde. Vi kunde se samband mellan sökdata från Google och besöksantal i en destination. Vi kunde också se hur investeringar i ett område ledde till ökat antal besökare.
Så vad har vi lärt oss:
- Data är aldrig perfekt
- Man uppnår bästa resultat genom att använda flera datakällor (Där Telia Crowd Insigths med fördel kan vara en)
- Jämför alltid minst två tidsperioder mot varandra (skulle säga att det gäller all data)
- Se på all data med skeptiska ögon och utvärdera den två gånger
- Dra inga förhastade slutsatser
- Fortsätt att utvecklas och testa nya mätmetoder och datakällor
Ny tjänst för dig som vill fatta kloka beslut
Vi har nu skapat ett eget affärsområde som vi helt enkelt valt att kalla Datainsikt. För det är just insikterna vi vill åt, så att ni kan fatta kloka beslut. Tack vare vårt samarbete med Telia kan vi erbjuda rapporter och analyser direkt i din mailkorg utan att du behöver köpa datan från Telia. Utöver Telia jobbar vi ofta med andra datakällor också. Vi är din one stop shop för datainsikter helt enkelt.
Kontakta gärna mig så kan jag och mina datavänner hjälpa dig framåt med er insamling och hantering av statistik och data.
Läs mer om Marcus Ståhl och tidigare inlägg här
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Destination Sigtuna
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-