-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har under de senaste åren tagit min passion ett par steg längre och fördjupat mig i datainsikter som är relaterade till besöksnäringen.
För er som inte känner till det så var jag tidigare vd för Destination Vemdalen, i den rollen upplevde jag en frustration över bristen på statistik och sättet man utvärderar besöksnäringen genom. Statistiken var sällan (läs aldrig) perfekt, och den kom alltid försent.
Som digital marknadsförare är jag van att få data i realtid och att snabbt kunna utvärdera och bekräfta resultat av olika satsningar. Det borde väl gå att göra även för andra datakällor?
Telia kan sitta på en del av lösningen
Efter mycket research nördade jag ner mig rejält på Telia Crowd Insights och jag beslutade mig för att försöka hitta ett sätt att jobba med det, jag var nämligen helt övertygad om att vi måste förändra vårt sätt att mäta besöksnäringen och jag tror att Telia kan sitta på en del av den lösningen. Nu har jag för några tidiga testpilot-kunder experimenterat och utvärderat Telias rörelsedata under snart två år. Jag är fortfarande övertygad om att Telia är en del av lösningen, inte hela men en del. Jag vill dela några av de insikter där Telias data är extra intressant.
Först några saker du behöver veta om Telias data
- Telias data omfattar endast svenska mobiltelefoner och siffrorna är extrapolerade för att motsvara Sveriges befolkning. Extrapoleringen innebär att man utifrån Telias marknadsandel räknar upp siffrorna med hjälp av en algoritm för att få siffror som motsvarar hela Sveriges befolkning.
- Då Telias data endast inkluderar svenska mobiltelefoner visar dessa slutsatser inte hela besöksflödet, slutsatserna skiljer sig därför från ex kommersiella gästnätter. Datakällorna blir därför viktiga komplement till varandra.
Tre lärdomar om Telia Crowd Insights
- Utvärdera vecka mot vecka år för år.
Har du ett årligt event, ett återkommande event varje vecka eller kanske en stor ankomst varje söndag? Då kan du utvärdera dessa mot varandra med hjälp av Telia Crowd Insights. Telias data är inte perfekt, det har jag insett att den perfekta datan nog inte existerar. Men den är i alla fall konstant då den mäts på samma sätt. Det gör att datan mellan olika tidsperioder enkelt går att jämföra. De absoluta talen för antalet besökare är nödvändigtvis inte korrekta på grund av Telias extrapoleringsmodell. Men den procentuella jämförelsen mellan olika tidsperioder har visat sig vara väldigt tillförlitlig.
- Varifrån kommer dina kunder?
Telia visar data över var dina gäster befinner sig kl 06:00 den dagen de anländer till er. Det innebär att du kan få mycket värdefull data kring varifrån era gäster kommer. Har man långväga gäster som övernattar på vägen kan dock denna data bli missvisande men det finns väldigt stor potential om du vet var dina gäster kommer ifrån. Du kan inte minst effektivisera din marknadsföring och rikta dig mot de regioner du vill fokusera på, dina starka eller kanske de svaga? Beslutet är ditt när du har insikterna på bordet.
- Arbeta med flera datakällor
Vi har vid flera tillfällen kunnat bekräfta datan genom att jämföra statistik mellan olika datakällor. Tillsammans blir datan så mycket starkare. Några spännande samband vi kunnat se under arbetet är en lyckad PR-satsning som gav besökare direkt helgen efter i ett naturområde. Vi kunde se samband mellan sökdata från Google och besöksantal i en destination. Vi kunde också se hur investeringar i ett område ledde till ökat antal besökare.
Så vad har vi lärt oss:
- Data är aldrig perfekt
- Man uppnår bästa resultat genom att använda flera datakällor (Där Telia Crowd Insigths med fördel kan vara en)
- Jämför alltid minst två tidsperioder mot varandra (skulle säga att det gäller all data)
- Se på all data med skeptiska ögon och utvärdera den två gånger
- Dra inga förhastade slutsatser
- Fortsätt att utvecklas och testa nya mätmetoder och datakällor
Ny tjänst för dig som vill fatta kloka beslut
Vi har nu skapat ett eget affärsområde som vi helt enkelt valt att kalla Datainsikt. För det är just insikterna vi vill åt, så att ni kan fatta kloka beslut. Tack vare vårt samarbete med Telia kan vi erbjuda rapporter och analyser direkt i din mailkorg utan att du behöver köpa datan från Telia. Utöver Telia jobbar vi ofta med andra datakällor också. Vi är din one stop shop för datainsikter helt enkelt.
Kontakta gärna mig så kan jag och mina datavänner hjälpa dig framåt med er insamling och hantering av statistik och data.
Läs mer om Marcus Ståhl och tidigare inlägg här
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Destination Sigtuna
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när den nya restaurangen öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsn...
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige...
-
-
Gästbloggare
-