-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har under de senaste åren tagit min passion ett par steg längre och fördjupat mig i datainsikter som är relaterade till besöksnäringen.
För er som inte känner till det så var jag tidigare vd för Destination Vemdalen, i den rollen upplevde jag en frustration över bristen på statistik och sättet man utvärderar besöksnäringen genom. Statistiken var sällan (läs aldrig) perfekt, och den kom alltid försent.
Som digital marknadsförare är jag van att få data i realtid och att snabbt kunna utvärdera och bekräfta resultat av olika satsningar. Det borde väl gå att göra även för andra datakällor?
Telia kan sitta på en del av lösningen
Efter mycket research nördade jag ner mig rejält på Telia Crowd Insights och jag beslutade mig för att försöka hitta ett sätt att jobba med det, jag var nämligen helt övertygad om att vi måste förändra vårt sätt att mäta besöksnäringen och jag tror att Telia kan sitta på en del av den lösningen. Nu har jag för några tidiga testpilot-kunder experimenterat och utvärderat Telias rörelsedata under snart två år. Jag är fortfarande övertygad om att Telia är en del av lösningen, inte hela men en del. Jag vill dela några av de insikter där Telias data är extra intressant.
Först några saker du behöver veta om Telias data
- Telias data omfattar endast svenska mobiltelefoner och siffrorna är extrapolerade för att motsvara Sveriges befolkning. Extrapoleringen innebär att man utifrån Telias marknadsandel räknar upp siffrorna med hjälp av en algoritm för att få siffror som motsvarar hela Sveriges befolkning.
- Då Telias data endast inkluderar svenska mobiltelefoner visar dessa slutsatser inte hela besöksflödet, slutsatserna skiljer sig därför från ex kommersiella gästnätter. Datakällorna blir därför viktiga komplement till varandra.
Tre lärdomar om Telia Crowd Insights
- Utvärdera vecka mot vecka år för år.
Har du ett årligt event, ett återkommande event varje vecka eller kanske en stor ankomst varje söndag? Då kan du utvärdera dessa mot varandra med hjälp av Telia Crowd Insights. Telias data är inte perfekt, det har jag insett att den perfekta datan nog inte existerar. Men den är i alla fall konstant då den mäts på samma sätt. Det gör att datan mellan olika tidsperioder enkelt går att jämföra. De absoluta talen för antalet besökare är nödvändigtvis inte korrekta på grund av Telias extrapoleringsmodell. Men den procentuella jämförelsen mellan olika tidsperioder har visat sig vara väldigt tillförlitlig.
- Varifrån kommer dina kunder?
Telia visar data över var dina gäster befinner sig kl 06:00 den dagen de anländer till er. Det innebär att du kan få mycket värdefull data kring varifrån era gäster kommer. Har man långväga gäster som övernattar på vägen kan dock denna data bli missvisande men det finns väldigt stor potential om du vet var dina gäster kommer ifrån. Du kan inte minst effektivisera din marknadsföring och rikta dig mot de regioner du vill fokusera på, dina starka eller kanske de svaga? Beslutet är ditt när du har insikterna på bordet.
- Arbeta med flera datakällor
Vi har vid flera tillfällen kunnat bekräfta datan genom att jämföra statistik mellan olika datakällor. Tillsammans blir datan så mycket starkare. Några spännande samband vi kunnat se under arbetet är en lyckad PR-satsning som gav besökare direkt helgen efter i ett naturområde. Vi kunde se samband mellan sökdata från Google och besöksantal i en destination. Vi kunde också se hur investeringar i ett område ledde till ökat antal besökare.
Så vad har vi lärt oss:
- Data är aldrig perfekt
- Man uppnår bästa resultat genom att använda flera datakällor (Där Telia Crowd Insigths med fördel kan vara en)
- Jämför alltid minst två tidsperioder mot varandra (skulle säga att det gäller all data)
- Se på all data med skeptiska ögon och utvärdera den två gånger
- Dra inga förhastade slutsatser
- Fortsätt att utvecklas och testa nya mätmetoder och datakällor
Ny tjänst för dig som vill fatta kloka beslut
Vi har nu skapat ett eget affärsområde som vi helt enkelt valt att kalla Datainsikt. För det är just insikterna vi vill åt, så att ni kan fatta kloka beslut. Tack vare vårt samarbete med Telia kan vi erbjuda rapporter och analyser direkt i din mailkorg utan att du behöver köpa datan från Telia. Utöver Telia jobbar vi ofta med andra datakällor också. Vi är din one stop shop för datainsikter helt enkelt.
Kontakta gärna mig så kan jag och mina datavänner hjälpa dig framåt med er insamling och hantering av statistik och data.
Läs mer om Marcus Ståhl och tidigare inlägg här
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Destination Sigtuna
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport
Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
-
Gästbloggare
-