-
Så här skall järnvägen drivas i Sverige
Regeringen presenterade under onsdagen Järnvägsutredningen i sin helhet.Slutsatsen av utredningen blev:- att man måste göra stora förändringar i organisationen,
- förutsättningarna för att driva trafiken måste bli bättre
- regelutvecklingsarbetet i EU måste utvecklas
- att man måste göra större förändringar om man skall bygga höghastighetsbanor i Sverige
- vilka skall vara med och finansiera järnvägen?
- utreda vad de höghastighetsbanorna skall användas till samt vilken mark som kan användas för syftet
- man bör utreda en förändring i den långsiktiga modellen för marknadstillträdet på järnväg
- man bör utreda förutsättningar för och genomförande av en modell där tillträdet för den interregionala persontrafiken regleras genom upphandling i konkurrens
- regeringen bör ta initiativ till att samla in statistiksammanställningar inom järnvägsområdet
- regeringen bör närmare utreda lämpligheten i att långsiktigt behålla det statliga ägandet i SJ AB, Green Cargo AB, Jernhusen AB och Infranord AB
- regeringskansliet bör genomföra en förändring i ledning och styrning somsäkerställer ett ansvarstagande för de strategiska frågorna på järnvägsområdet. Ansvaret bör inte delegeras till andra myndigheter
- regeringskansliet bör vidareutveckla arbetsmetoder för att få genomslag för svenska ståndpunkter i EU och för att säkerställa att EU reglering och nationell lagstiftning på järnvägsområdet harmoniserar
- Transportstyrelsen och Trafikverket bör utveckla sina arbetsmetoder för myndigheternas deltagande regelutvecklingsarbete
- en större översyn av järnvägslagstiftningen bör göras lämpligen i samband med införandet av det fjärde järnvägspaketet
- förutsättningarna för den kommersiellt organiserade person trafiken bör stärkas i förhållande till den samhällsorganiserade trafiken
- Trafikverket bör ta ett samlat ansvar för, och förstärka sitt arbete med, en ändamålsenlig förvaltning av myndighetens anläggningar för tjänster
- Trafikverket bör ta ett ökat ansvar för lokalisering av anläggningar för tjänster. En strategisk plan bör tas fram som underlag för detta och regelbundet uppdateras
- Trafikverket bör efter en konsekvensutredning ta över ansvaret för tjänsten rangering på bangårdar som myndigheten förvaltar
- Regeringen bör överväga organisationsformerna för den depåverksamhet som staten bedriver genom Jernhusen AB. Det som inte ska vara ett statligt åtagande bör successivt tas över av andra aktörer på marknaden.
Svensk Kollektivtrafik anser att utredningen inte kommer att lösa problemen för järnvägen. De tror att de lagda förslagen kommer att skapa ännu mer byråkrati istället för att förenkla systemen. Man hoppades på förslag på lösningar men är besvikna på utredningens resultat.
De problem som fortfarande, enligt Svensk Kollektivtrafik saknar lösningar är:
- Hur man kommer tillrätta med bristen på spårkapacitet
- Bristande punktlighet och pålitlighet för resenärerna
- Rollfördelning och samordning mellan upphandlad och kommersiell trafik
- Ansvarsfördelning för rättigheter för personer med funktionsnedsättning
”- Tågresandet har ökat kraftigt i Sverige under de senaste åren genom våra medlemmars medvetna satsningar. Förslagen från statens järnvägsutredare hindrar den positiva utvecklingen av tågresandet”, säger Stefan Sedin, VD Svensk Kollektivtrafik.
Ansvarig utredare, Gunnar Axelsson, har lämnat över slutbetänkandet ”En annan tågordning – bortom järnvägsknuten” efter två års utredningsarbete.
- Text: Maria Lindqvist
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-