-
Så skall vi bli marknadsledande inom eventplanering
Fredrik Berglund, VD, Invajo International AB
Du är Vd för Invajo, ett bolag som driver en eventplattform. Berätta om ert företag!
Invajo är en tjänst för dem som vill hantera inbjudningar, bokningar, deltagare eller sälja biljetter på ett väldigt enkelt och effektivt sätt.Det är en ren onlinetjänst som både finns i en gratis- och betalversion.Vilka är era kunder?
Vi har en väldigt bred kundbas, allt från de största bolagen som Bilia, Atlas Copco, Fabege och Lindex till de mest högprofilerade eventbyråerna eller anläggningar som Fotografiska och Hilton. Men också rena föreningar och privatpersoner. Vem som helst som behöver hantera deltagare kan använda sig av Invajo.Vad skiljer er produkt från andras?
I huvudsak så handlar det om användarvänlighet, funktioner och pris. Vidare så är vi väldigt aggressiva i vår produktutveckling med nya funktioner som adderas i snabb takt.Ni har även ett samarbete med mässan Möten & Events, vad innebär det?
Det är ganska enkelt, vi har haft ett samarbete på flera fronter som nu under mässan innebär att mötesindustrins branschfest bokas och hanteras genom Invajo.Hur har ni finansierat ert företag?
Jag grundade och finansierade starten av bolaget, men har också tagit in externa finansiärer. Nyligen fick vi en ny finansiär och delägare, riskkapitalbolaget Speed Ventures. Bakom bolaget står entreprenören Johan Staël von Holstein tillsammans med en av Sveriges mest välkända investerare, Harald Mix, grundaren av Altor.Jag känner Johan sen tidigare och har haft med honom i andra bolag jag startat så jag tycker det är känns väldigt kul. Att Harald Mix ligger bakom ser vi som en både krydda och garant.
Vad tror du om framtiden för den här typen av tjänster?
Dels kan vi räkna med att det både kommer komma fler aktörer men också att ett antal som kommer att stänga ned. Inte minst bland de något äldre produkterna som ofta sitter i en teknisk struktur och prisbild som är svår att försvara.Antal användare av onlinetjänster för hela eller delar av sin deltagarhantering kommer oavsett att växa markant. Vi ser än så länge bara början.
Hur ser kundtillväxten ut?
Vi växer i en allt snabbare takt på alla fronter för varje dag som går, både gällande antal arrangörer, event och deltagare. Vi har ett bra gäng som gör ett grymt jobb i en växande marknad som vi tänkte leda.Vill du veta mer? Gå in på Invajos hemsida!
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Invajo
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-