-
Scandic lanserar nytt kommunikationskoncept och reklamkampanj
Den 17 oktober lanserades Scandics nya kommunikationskoncept ”Your friend in town” tillsammans med bolagets första landsöverskridande reklamkampanj sedan 2018. Konceptet bygger på den lokalkännedom och personliga service Scandic levererar på 270 hotell på 130 destinationer och syftar till att skapa en mer emotionell bild av varumärket.
“Besöksnäringen har varit igenom en tuff period, men att gästerna kommit tillbaka så snabbt är ett tydligt bevis på att människor vill resa, träffas och mötas. Därför känns det fantastiskt att återigen öka vår synlighet och för första gången på länge gå ut med en gemensam reklamkampanj på alla våra marknader.” Säger Marcus Hammarström, Brand & Marketing Director på Scandic Hotels Group.
Vill uppfattas som en pålitlig vän
Konceptet är en del av en ny varumärkesplattform som lanseras under vintern. Med arbetet ska bolaget öka stringensen i kommunikation över samtliga marknader och stärka den emotionella kopplingen till nya gäster.
Konceptet ”Your friend in town” bygger på den lokala service och personliga bemötande som Scandic levererar. Med 270 hotell på 130 destinationer vill Scandic uppfattas som en pålitlig vän som underlättar resan och hjälper dig i en ny stad.
Reklamkampanjen belyser några av de situationer i vardagen då en hotellnatt kan göra en stor skillnad. Såsom vid en resa till svärföräldrarna eller om du söker välbehövlig sömn.
“En hotellnatt behöver inte alltid innebära långa resor eller stora utgifter. Ibland kan det vara ett bra sätt att få ett avbrott i vardagen som ger ny energi eller bättre relationer. Med vår senaste kampanj vill vi öppna upp och ge nya gäster en glimt in i vår värld. Väcka nyfikenhet och förmedla en mer emotionell bild än vad vi tidigare gjort.” Fortsätter Marcus Hammarström.
Högt förtroende och bred kännedom i hela Norden
Reklamkampanjen har tagits fram av reklambyrån Drum. Den lanserades den 17:e oktober i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland och kommer att pågå under fem veckor. Med fokus på digitala kanaler, display, bio och utomhusreklam.
I Sverige kommer kampanjen bland annat synas i storformat på T-Centralen i Stockholm och Kungsportsavenyn i Göteborg.
“Det känns fantastiskt att få arbeta med Scandic, ett varumärke med högt förtroende och bred kännedom i hela Norden. En hotellvistelse betyder så mycket mer än bara en säng att sova i, det är ditt hem på resan och en vän i en stad där du kanske inte känner någon. Med den nya kommunikationen vill vi förmedla det och skapa ett starkare band till gäster som kanske besöker Scandic mer sällan.” Säger Emil Thelander, Managing Director på Drum.
I kommunikationen syns även för första gången miljömärkningen Svanen. Scandic har under nära 30 år arbetat med Svanen och under 2022 och 2023 omcertifieras samtliga av Scandics miljömärkta hotell utifrån Svanens nya och tuffare miljökriterier.
Du kan se reklamfilmerna här: Scandic Hotels – YouTube.
- Text: Scandic Hotels Group AB
- Foto: Scandic Hotels Group AB
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare
-
Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön
Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Under våren 2024 testade Liseberg för första gången att ha Kaninlandet öppet när övriga parken var stängd...
-
Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft. Jag...
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård. Royal St...
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare...
-
-
Gästbloggare
-