-
Sembo säkrar en investering på 104 miljoner kronor från Stena Line
I takt med att resebranschen fortsätter att återgå till det normala så har Sembo nu säkrat en investering på 12 miljoner dollar (104 miljoner kronor) från moderbolaget Stena Line.
Vill revolutionera bokningsprocessen för resor
Sembo inleder en ambitiös expansionsplan. Medlen ska användas för att stödja rekryteringen av vassa mjukvaruutvecklare som finns tillgängliga på marknaden. Detta för att påskynda den första fasen av företagets internationella expansion.
Eftersom de allra flesta resenärer som planerar och bokar sin semester gör det online idag så har Sembo skapat sin egen unika datadrivna bokningsteknik. Syftet med expansionsplanen är att revolutionera processen för hur paketresor produceras, bokas, marknadsförs och distribueras i framtiden.
Kommer att förändra hela rese- och turistindustrin
Sembo har alltid strävat efter att förenkla resandet genom att kombinera kraftfull teknik med personlig service. Utvecklingen av den nya bokningsplattformen är en milstolpe – inte bara för företaget utan för hela resebranschen.
”Detta är ännu ett djärvt steg av vår ägare som är mycket aktiv i omvandlingen av transport- och resebranschen. Vi ska nu bygga ett system som kommer att förändra hela rese- och turistindustrin genom att ge alla tillgång till vad som förmodligen kommer att bli det mest effektiva semesterplanerings- och distributionsverktyget i världen. Snart kommer kunder att kunna skapa en resa runt om i världen lika snabbt och smidigt som de för närvarande skapar en Spotify-spellista.” Säger Jari Virtanen, VD för Stena Line Travel & Retail Group.
- Text: Sembo/Stena Line Travel Group AB (Översatt av: Isa Mörk)
- Foto: Sembo/Stena Line Travel Group AB
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-