-
Sigtuna kraftsamlar, snabbt och konkret, till följd av Coronaepidemin
Sigtuna är Sveriges fjärde största hotelldestination med strax under 1 miljon gästnätter och en besöksnäring som årligen omsätter runt 43 miljarder av Sveriges totala besöksnäringsomsättning på 337 miljarder. De förödande effekterna av Coronaviruset märks redan tydligt genom omfattande uppsägningar och varsel. Destination Sigtuna har därför bjudit in branschorganisationen Visita, Svenskt Näringsliv och Sigtuna kommun till ett samtal med den lokala besöksnäringen för att skapa en nulägesbild och diskutera hur man kan kraftsamla insatserna framåt.
Besöksnäringsintensiv kommun
Coronakrisen slår med full kraft mot hela Sveriges besöksnäring och Hotell- och restaurangfacket har redan mottagit varsel på ungefär 6000 personer och inväntar ytterligare 4000. Förutom 25 hotell- och mötesanläggningar och ett rikt restaurangutbud, rymmer även destinationen Arlanda som är Sveriges största flygplats vilket gör att Sigtuna drabbas hårt.
-Läget är mycket akut och vår besöksnäring står inför otroligt svåra utmaningar. Ovissheten kring Coronaepidemin och krisens framfart gör att förutsättningarna ändras nästan från timme till timme. Därför kallade vi igår in till ett möte mellan det lokala näringslivet inom besöksnäringen, branschorganisationen Visita, Svenskt Näringsliv och Sigtuna kommun, säger Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna.
Stor uppslutning på möte om krisen
Totalt medverkade ett femtiotal personer på mötet och representanter från sammanlagt 27 drabbade hotell och mötesanläggningar, restauranger, butiker, eventarrangörer och andra besöksnäringsföretag fanns på plats. Syftet var att låta företagen berätta om sitt nuläge för att skapa en gemensam bild. Det fanns också möjlighet att ställa direkta frågor till Visita, Svenskt Näringsliv och kommunen.
-Samverkan har alltid varit ett ledord i vår destination och gårdagens möte vårt sätt att försöka stötta den näring som vi nu ser är satt i brand. Just nu är det viktigare än någonsin att vi ser över hur vi kan stärka varandra. Vi måste hitta arenor för att berätta om allt man fortfarande kan göra i vår destination trots utmaningarna kring Coronaviruset, säger Anna Lakmaker.
Konkret marknadsföringsstöd
Ett resultat av mötet var att Sigtuna kommun beslutade att stärka marknadsföringen genom att stötta Destination Sigtuna med ytterligare 500.000kr. Kommunen lovade också att skyndsamt titta på ett antal ytterligare punkter som framkom under mötet som t ex temporära reduceringar av taxor och avgifter i syfte att underlätta för företagen inom besöksnäringen. Både Vista och Svenskt Näringsliv lovade att ta med sig den allvarliga informationen i sitt vidare arbete.
- Text: Destination Sigtuna
- Foto: Destination Sigtuna
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-