-
SJ avslutade 2018 starkt och slog nytt reserekord
SJ avslutade 2018 i medvind. Under fjärde kvartalet ökade resandet med åtta procent, vilket återspeglades i intäkterna som blev högre än under motsvarande kvartal 2017. Det stora intresset för klimatsmart resande fortsatte att öka under året till totalt 31,8 miljoner resor med SJ, vilket blev ett nytt rekord.
”Vi har släppt biljetter extra tidigt vilket gjort att fler resenärer har kunnat hitta attraktiva resor. Mycket goda förberedelser gjorde också att det intensiva resandet över jul- och nyårshelgerna flöt på mycket bra. Vi dubblerade vissa avgångar inför jul och på fredagen före jul reste nästan 200 000 personer med oss.” Säger SJ:s VD Crister Fritzson.
Hög punktlighet
En stark förbättring av punktligheten under fjärde kvartalet – framför allt dess senare del – bidrog till en total punktlighet för året på 86 procent. Den långa, kalla och snörika vintern övergick på kort tid till en mycket varm sommar. Detta fick stor påverkan på punktligheten fram till mitten av augusti.
”Att komma till rätta med punktligheten är det vi alla inom SJ har för ögonen. Under årets sista kvartal kom vi tillbaka till en sammantaget bättre punktlighet. De orsaker till försening som vi själva ansvarar för har de senaste åren minskat till knappt tio procent. Vi har förändrat processer i hela vår verksamhet och under senare tid förbättrat vårt fordonsunderhåll ytterligare. Efter sommaren 2019 kommer våra första helt uppgraderade X 2000-tåg att sättas i trafik vilket kommer ge ytterligare effekter.” Avslutar Crister Fritzson.
- Text: SJ & Isa Mörk
- Foto: SJ
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Då var det dags för kusliga och busiga evenemang att ta scenen – Halloween kryper närmare. Den 8 oktober va...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...
-
-
Gästbloggare
-