-
Skansen är Sveriges mest hållbara varumärke inom turismbranschen
Skansen rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen enligt svenska konsumenter. Det visar den årliga varumärkesstudien Sustainable Brand Index 2023 som presenterades i mars.
Rankas som etta i branschkategorin ”Resor & turism”
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och mäter svenska konsumenters uppfattning om hur hållbara varumärken är. Årets studie visar att Skansen rankas som etta i branschkategorin ”Resor & turism”.
”Vi är glada och stolta över utlåtandet från svenska konsumenter. Placeringen är ett glädjande kvitto på att det vi gjort hittills för att vara en hållbar destination märks. Med det sagt så är hållbarhetsarbete inget man blir färdig med. Skansen och våra tillgångar, så som historiska hus, grönområden och djurpark, har förvaltats sedan 1891 och ska lämnas vidare till kommande generationer. Det kräver långsiktighet och kontinuitet.” Säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.
Hoppas kunna inspirera fler till att göra hållbara val
Stiftelsen Skansen har höga ambitioner med hållbarhetsarbetet. Utöver ett utökat fokus på artbevarande och biologisk mångfald samt att bevara och tillgängliggöra kulturarvet har betoning de senaste åren bland annat legat på att stärka det pedagogiska arbetet, minskad vatten- och energiförbrukning, omställning till fossilfri grön el, minskat avfall och ökad återvinningsgrad.
”Vårt stadsnära läge, mitt i Stockholm, ger unika förutsättningar för oss att nå massor med människor med hållbara upplevelser av Sveriges natur och kultur. Genom att sätta upp mål och ta kloka beslut idag hoppas vi kunna inspirera fler till att göra hållbara val.” Säger Karin Ringholm, som är parkchef och även samordnar hållbarhetsfrågor för Skansen.
Skansens viktiga arbete
Skansens hållbarhetsarbete utgår från en handlingsplan med tolv fokusområden som har en direkt koppling till FN:s globala hållbarhetsmål Agenda 2030. Varje fokusområde har delmål som berör alla delar av verksamheten och följs upp varje år.
Nedan listar parken exempel på vad de gjort under senare år.
Djurparken:
◆ Inom ramen för Skansens arbete med artbevarande och biologisk mångfald håller de utrotningshotade arter i djurparken, arbetar med lantraser, biologiskt gynnsamma grönområden och kulturarvsväxter.
◆ Insatser under senare år inkluderar öppnandet av östersjöcentret Baltic Sea Science Center (2019) samt en utställning som visualiserar biologisk mångfald tillsammans med Visualiseringscenter C i Norrköping, Stockholm Resilience Center och Sveriges lantbruksuniversitet (2022).
◆ Skansen har under ett antal år arbetat för att i högre grad samarbeta med forskningen och därigenom aktivt kunna bidra för artbevarande och biologisk mångfald.
Social hållbarhet:
◆ Genom att bevara och tillgängliggöra kulturarvet visar Skansen hur historia kan bidra till lösningar för ett hållbart samhälle. Ett besök på Skansen ger inte bara en inblick i historien utan ger också ett perspektiv på våra egna liv här och nu. Genom att sätta samhällsaktuella frågor i ett historiskt perspektiv vill de engagera människor till att förstå och vara aktiva i sin egen samtid.
◆ Skansens stadsnära läge ger en unik möjlighet att nå ut till och engagera en stor mängd gäster. Årligen välkomnas ett mycket stort antal skolelever till Skansen, 2022 tog parken emot 55 565 skolelever. Alla skolvisningar och lektioner har ett mål och koppling till Agenda 2030.
Klimat hållbarhet:
◆ Skansen har minskat mängden hushållsavfall med 28% från 2018 till 2022 tack vare ökad sortering. Under 2022-2023 har även nya sopsorteringsstationer för gäst tagits fram i ett samarbetsprojekt med Konsumentföreningen Stockholm.
◆ Parken fortsätter att minska och effektivisera energiförbrukningen. Användandet av Skansens sista oljepanna som eldats med EcoPar Bio upphör under 2023. De använder endast el med märkningen bra miljöval.
◆ Skansen har bytt ut de flesta av sina små maskiner, såsom motorsågar och gräsklippare, till batteridrivna och de få som är kvar körs på miljöbränsle. Alla fordon körs på el eller EcoPar Bio.
◆ De har implementerat nya hållbarhetsmål tillsammans med sina restauratörer. Det innebär bland annat att vegetariska fullgoda alternativ ska finnas högst upp på menyn, fisk ska komma från hållbart fiske, köttprodukter ska vara svenska (alternativt EU ekologiska) och ingen icke-certifierad palmolja får användas.
◆ Kungliga Djurgårdens Intressenter (KDI) är en förening som samlar företagare på Djurgården för ett gemensamt arbete med hållbar platsutveckling och där Skansen ingår.
Tillsammans tilldelades föreningen Green Destinations Platinum Award för ett strukturerat arbete inom alla FN:s hållbarhetsmål (2022) och Green Destinations Story Award för ett gemensamt och strategiskt arbetssätt och ett hållbart ledarskap (2023).
Läs mer om Skansen på Turismnytt här.
- Text: Skansen
- Foto: Alex Hinchcliffe
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Vi på Turismnytt undrade lite vad som är på gång hos vår partner Kairos Future och bad om en liten rapport oc...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
-
Gästbloggare
-