-
Skapade marknadsplats för ställplatser med över 100 000 användare
Med mångårig erfarenhet från höga poster på företag som Apple, Microsoft, Spotify och Acast har serieentreprenören Öjje Holt sedan 2019 valt att lägga sin tid och energi på en av hans stora passioner: att få upptäcka nya platser att campa på.
Efter många år med husbil hittade han en lucka på marknaden: möjligheten att inte bara hitta och boka nya platser att campa på – utan även att kunna betala snabbt och smidigt på samma app.
”Folk är vana att hantera allt inom samma app och tjänst, man vill inte skickas runt mellan olika sidor och appar för att boka en helgutflykt” säger Öjje Holt.
Började i liten skala
Tillsammans med medgrundaren Paul Berggren föddes därför Acamp som idag är en nordisk marknadsplats för camping och ställplatser med över 100 000 aktiva användare.
”Acamp föddes ur en frustration över att det var så svårt att hitta små, personliga platser som för oss var mer attraktiva än de traditionella och stora campingplatserna”, berättar Öjje.
”Vi började i en ganska liten skala under 2021 för att bygga en riktigt vass produkt istället för att bara rusa framåt,” forsätter Öjje. ”Det som började med femtio utvalda värdar i Sverige under försommaren 2021 har idag blivit en nordisk
marknadsplats med över 100 000 aktiva användare”Acamp avslutade 2021 med att ta in 25 miljoner från bland annat Spintop Ventures och LRF Ventures varav den senare nu även fungerar som en kontaktyta till de över 130 000 medlemmarna i Lantbrukarnas Riksförbund där många är markägare.
”Här ser ju vi en oerhört spännande möjlighet att göra det lätt för markägare att nå ut till den extremt snabbväxande campingbranschen. Vi vill öka utbudet på små och genuina upplevelser, så oavsett om du driver verksamhet eller om du
’bara’ kan erbjuda stilla och vacker natur så vet vi att det är just det som den nya generationen campare söker. Vi snackar gårdsmejerier, mikrobryggerier eller gårdsbutiker som nu även kan sätta upp en handfull ställplatser och på så vis
får en helt ny inkomst.”Viktigt att det är lätt att komma igång med
Genom att göra det lätt för markägare som tidigare aldrig erbjudit ställplatser vill Acamp erbjuda ett kraftfullt verktyg för att stärka lokala ekonomier och lokal besöksnäring. Detta ser Acamp som en hållbar satsning för ett hållbart samhälle
där fler ska upptäcka närliggande resmål istället för att flyga runt jordklotet för att ha semester.När våren nu står runt hörnet börjar redan många av Acamps värdar se tillströmningen av husbilar, särskilt under helger. Antalet värdar i Sverige, Norge och Danmark kommer att öka drastiskt under 2022.
”Just nu är det fullt fokus på att skala verksamheten, och det vill vi göra med hjälp av smarta, långsiktiga partnerskap. Därför uppmuntrar jag alla som är intresserade och som ser en möjlighet i detta att kontakta oss för ett möte eller
ett besök från vår egna husbil som också får agera mobilt kontor under delar av året”, avslutar Öjje.- Text: Acamp
- Foto: Henrik Kindgren
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-