-
Skapade marknadsplats för ställplatser med över 100 000 användare
Med mångårig erfarenhet från höga poster på företag som Apple, Microsoft, Spotify och Acast har serieentreprenören Öjje Holt sedan 2019 valt att lägga sin tid och energi på en av hans stora passioner: att få upptäcka nya platser att campa på.
Efter många år med husbil hittade han en lucka på marknaden: möjligheten att inte bara hitta och boka nya platser att campa på – utan även att kunna betala snabbt och smidigt på samma app.
”Folk är vana att hantera allt inom samma app och tjänst, man vill inte skickas runt mellan olika sidor och appar för att boka en helgutflykt” säger Öjje Holt.
Började i liten skala
Tillsammans med medgrundaren Paul Berggren föddes därför Acamp som idag är en nordisk marknadsplats för camping och ställplatser med över 100 000 aktiva användare.
”Acamp föddes ur en frustration över att det var så svårt att hitta små, personliga platser som för oss var mer attraktiva än de traditionella och stora campingplatserna”, berättar Öjje.
”Vi började i en ganska liten skala under 2021 för att bygga en riktigt vass produkt istället för att bara rusa framåt,” forsätter Öjje. ”Det som började med femtio utvalda värdar i Sverige under försommaren 2021 har idag blivit en nordisk
marknadsplats med över 100 000 aktiva användare”Acamp avslutade 2021 med att ta in 25 miljoner från bland annat Spintop Ventures och LRF Ventures varav den senare nu även fungerar som en kontaktyta till de över 130 000 medlemmarna i Lantbrukarnas Riksförbund där många är markägare.
”Här ser ju vi en oerhört spännande möjlighet att göra det lätt för markägare att nå ut till den extremt snabbväxande campingbranschen. Vi vill öka utbudet på små och genuina upplevelser, så oavsett om du driver verksamhet eller om du
’bara’ kan erbjuda stilla och vacker natur så vet vi att det är just det som den nya generationen campare söker. Vi snackar gårdsmejerier, mikrobryggerier eller gårdsbutiker som nu även kan sätta upp en handfull ställplatser och på så vis
får en helt ny inkomst.”Viktigt att det är lätt att komma igång med
Genom att göra det lätt för markägare som tidigare aldrig erbjudit ställplatser vill Acamp erbjuda ett kraftfullt verktyg för att stärka lokala ekonomier och lokal besöksnäring. Detta ser Acamp som en hållbar satsning för ett hållbart samhälle
där fler ska upptäcka närliggande resmål istället för att flyga runt jordklotet för att ha semester.När våren nu står runt hörnet börjar redan många av Acamps värdar se tillströmningen av husbilar, särskilt under helger. Antalet värdar i Sverige, Norge och Danmark kommer att öka drastiskt under 2022.
”Just nu är det fullt fokus på att skala verksamheten, och det vill vi göra med hjälp av smarta, långsiktiga partnerskap. Därför uppmuntrar jag alla som är intresserade och som ser en möjlighet i detta att kontakta oss för ett möte eller
ett besök från vår egna husbil som också får agera mobilt kontor under delar av året”, avslutar Öjje.- Text: Acamp
- Foto: Henrik Kindgren
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Jämtland Härjedalen – BBI Travel säljer bilrundtur till Lofsdalen
Här kommer en rapport från Jämtland Härjedalen Turism om hur de har bistått en anläggning och en...
-
-
Gästbloggare
-