-
Skapade marknadsplats för ställplatser med över 100 000 användare
Med mångårig erfarenhet från höga poster på företag som Apple, Microsoft, Spotify och Acast har serieentreprenören Öjje Holt sedan 2019 valt att lägga sin tid och energi på en av hans stora passioner: att få upptäcka nya platser att campa på.
Efter många år med husbil hittade han en lucka på marknaden: möjligheten att inte bara hitta och boka nya platser att campa på – utan även att kunna betala snabbt och smidigt på samma app.
”Folk är vana att hantera allt inom samma app och tjänst, man vill inte skickas runt mellan olika sidor och appar för att boka en helgutflykt” säger Öjje Holt.
Började i liten skala
Tillsammans med medgrundaren Paul Berggren föddes därför Acamp som idag är en nordisk marknadsplats för camping och ställplatser med över 100 000 aktiva användare.
”Acamp föddes ur en frustration över att det var så svårt att hitta små, personliga platser som för oss var mer attraktiva än de traditionella och stora campingplatserna”, berättar Öjje.
”Vi började i en ganska liten skala under 2021 för att bygga en riktigt vass produkt istället för att bara rusa framåt,” forsätter Öjje. ”Det som började med femtio utvalda värdar i Sverige under försommaren 2021 har idag blivit en nordisk
marknadsplats med över 100 000 aktiva användare”Acamp avslutade 2021 med att ta in 25 miljoner från bland annat Spintop Ventures och LRF Ventures varav den senare nu även fungerar som en kontaktyta till de över 130 000 medlemmarna i Lantbrukarnas Riksförbund där många är markägare.
”Här ser ju vi en oerhört spännande möjlighet att göra det lätt för markägare att nå ut till den extremt snabbväxande campingbranschen. Vi vill öka utbudet på små och genuina upplevelser, så oavsett om du driver verksamhet eller om du
’bara’ kan erbjuda stilla och vacker natur så vet vi att det är just det som den nya generationen campare söker. Vi snackar gårdsmejerier, mikrobryggerier eller gårdsbutiker som nu även kan sätta upp en handfull ställplatser och på så vis
får en helt ny inkomst.”Viktigt att det är lätt att komma igång med
Genom att göra det lätt för markägare som tidigare aldrig erbjudit ställplatser vill Acamp erbjuda ett kraftfullt verktyg för att stärka lokala ekonomier och lokal besöksnäring. Detta ser Acamp som en hållbar satsning för ett hållbart samhälle
där fler ska upptäcka närliggande resmål istället för att flyga runt jordklotet för att ha semester.När våren nu står runt hörnet börjar redan många av Acamps värdar se tillströmningen av husbilar, särskilt under helger. Antalet värdar i Sverige, Norge och Danmark kommer att öka drastiskt under 2022.
”Just nu är det fullt fokus på att skala verksamheten, och det vill vi göra med hjälp av smarta, långsiktiga partnerskap. Därför uppmuntrar jag alla som är intresserade och som ser en möjlighet i detta att kontakta oss för ett möte eller
ett besök från vår egna husbil som också får agera mobilt kontor under delar av året”, avslutar Öjje.- Text: Acamp
- Foto: Henrik Kindgren
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-