-
Träffa en Destinationsutvecklare
Magnus Thomson, Destinationsutvecklare på NOD, Näringslivs- och Destinationskontoret, Varbergs Kommun
Samarbete + visioner + kreativitet = framgång inom stadsutveckling
Hej Magnus, du arbetar som näringslivsutvecklare. Vad gör du om dagarna?
Jag arbetar i Varbergs Kommun som näringslivsutvecklare. Vårt uppdrag är att leda och samordna destinations- och näringslivsutvecklingen i Varberg. Vi sitter i många nätverk bland företag, i kommunen, i regionen, nationellt och i olika EU-projekt.
Mycket arbetstid går till att vara i de processer som vi befinner oss i, och att kommunicera med människorna i nätverken. Jag trivs och har fantastiska kollegor. Det går snabbt, vi jobbar i team och vi har framförallt väldigt roligt! Det finns en positiv anda i Varberg, som går att ta på. Varje dag hör någon av sig med en ny spännande satsning de vill genomföra. Platsen inspirerar till att våga prova idéer.
Det är spännande att jobba för en destination som har en så välkänd turistprofil och samtidigt med ett sådant starkt driv i stadsutvecklingen och därtill en sanslöst innovativ landsbygd.
Varför valde du att bli näringslivsutvecklare?
Jag hamnar ofta i sammanhang som jag tycker går att likna vid en teaterpjäs. En scen, en publik, en pjäs osv. Jag vill att publiken ska få en upplevelse med sig hem och prata om den med sina kompisar. Jag vill skapa en vilja hos människor att besöka teatern igen. Jag tänker lite likadant när det gäller platsutveckling och trivs som fisken i vattnet.
Vad är din bakgrund?
Jag är född och uppvuxen i Lund, där jag var komiker i Varanteatern och arbetade med produktioner för tv och scen. Sedan har jag varit lärare i svenska som andraspråk och handels- och centrumutvecklare i Tibro.
Vilka är dina bästa tips när man ska utveckla en stad?
Två grundförutsättningar för att utveckla en stad över tid är om det finns en tydlig samverkansvilja och en intressant vision från politiken. Det finns det i Varberg: ”Västkustens Kreativa Mittpunkt”. Men det finns ingen Grand Solution. Våga tänk smått. Bygg och inspirera till doer-nätverk. Inkludera och innovera. Våga genomföra nya idéer. Prototypa i skarpt läge. Låt akademierna vara delaktiga i stadens utveckling. Korsa stad och landsbygd, båda behöver varandra.
Hur kan Sverige bli bättre på stadsutveckling?
Det är en komplex fråga. På nationell nivå så tycker jag att Karolina Skog, miljö- och stadsutvecklingsministern, har dragit i gång flera intressanta processer.
Det pågår också mycket kunskapsöverföringsarbete och utvecklingsprocesser i nätverk runt om i landet, t ex genom organisationen Svenska Stadskärnor. Samtidigt är det olika förutsättningar för olika städer, alla har sina särskilda utvecklingsområden att jobba med.
Något som jag ser som framgångsfaktorer från andra platser, är vikten av att man arbetar med sin identifiera sin unikitet som spets och att lyfta platsens eldsjälar. Borås är ett gott exempel och Höganäs är också inne i en spännande resa. Platsspecifika evenemang är också en möjliggörande väg framåt, från Varberg vill jag framhålla festivalen Hallifornia som ett inspirerande exempel för den nya kustkulturen!
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Marknad Varberg
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
RIX FM Festival till Umeå den 17 juli
Nu är det klart att RIX FM Festival kommer till Umeå den 17 juli. Publiken kan se fram emot en färgsprakande sommarfest.
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar alla är en utmaning. Stärk er kompetens med utbildningen Eventkoordinator vid Yrkeshögskolan Landskrona.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 14 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Personal...
-
De materiella skadorna efter branden på Oceana uppgår till närmare 500 miljoner
Den 12:e februari drabbades Lisebergs nya vattenvärld Oceana av en förödande brand där en medarb...
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Lapland Visitors Board anordnar EU-konferens i Luleå
Den 21-23 maj i år arrangerar Swedish Lapland Visitors Board NECSTouR:s årliga medlemskonferens. Temat är Care fo...
-
-
Gästbloggare
-