-
Stark men spretig utveckling för turistbussföretagen under 2022
Efter två år av pandemi så reste sig äntligen turistbussföretagen på nytt under 2022 – åtminstone delvis.
Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik visar att beställningstrafiken med buss återhämtat sig starkt, medan paketresorna lite längre bort fortsatt är påverkade av omvärldsläget.
Tre av fyra ökade sin omsättning inom beställningstrafiken
Rapporten visar bland annat att tre av fyra företag ökade sin omsättning inom beställningstrafiken. Inom researrangörsverksamheten har däremot endast en tredjedel av företagen sett en ökning, medan lika många har sett sin omsättning minska. Sammantaget så har närmre nio av tio företag sett en ökad eller oförändrad omsättning.
”Beställningstrafiken inom Sverige är den marknad som tydligt återhämtat sig allra mest efter det stålbad som pandemin innebar. Vilket förklaras av ett uppdämt resebehov hos företag, organisationer och skolor. Resor ut i Europa blev lidande av att under delar av 2022 fanns fortfarande en hel del inreserestriktioner kvar, vilket gjorde att en del resor fortsatt sköts upp.” Kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Allt fler anser att researrangörsverksamhet inte är relevant
Samtidigt som researrangörsverksamheten har återhämtat sig sen pandemin, anser allt fler företag (22,8 %) att researrangörsverksamhet inte är relevant. Det är den högsta nivån hittills sedan mätningarna började genomföras.
”Det är anmärkningsvärt att andelen företag som anger att researrangörsverksamhet inte är relevant är på den högsta siffran hittills. Vår analys av detta är främst att man inte ser att marknaden kommer återvända inom en överskådlig framtid. Men också att det i vissa fall har blivit svårare att ställa resegarantier.” Fortsätter Anna Grönlund.
Bristen på personal är påtaglig för turistbussföretagen
Bristen på personal är också påtaglig för många företag i spåren av pandemin. En särskild fråga ställdes kring om företagen har tackat nej till uppdrag med anledning av detta och det visade sig att drygt 70 procent av företagen i någon utsträckning fått göra det.
”Turist- och beställningstrafiken har alltid haft stora säsongsvariationer utan någon sammanhållen säsong. Det gör att den i många delar av landet är beroende av medarbetare som inte arbetar heltid – där många lämnade branschen under pandemin. En stor utmaning just nu är uppdrag med kort varsel, såsom tåg- eller flygersättning.” Avslutar Anna Grönlund.
Här kan ni se webbinariet: Hur mår den svenska turistbussbranschen.
- Text: Transportföretagen
- Foto: Transportföretagen
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-