-
Stark sommaråterhämtning för Västsveriges besöksnäring
Västsveriges besöksnäring har påbörjat den stora återhämtningen efter nästan ett och ett halvt år präglat av pandemin.
SCB:s inkvarteringsstatistik för sommaren 2021 visar att antalet sammanlagda gästnätter under juni, juli och augusti på hotell, stugbyar och vandrarhem totalt sett ökade med 59,4 procent jämfört med pandemisommaren 2020.
Naturturismen har ökat ordentligt
Allra mest positivt är läget på hotellen, stugbyarna och vandrarhemmen i Bohuslän, Dalsland och Skaraborg. De kan till och med se tillbaka på en augustimånad som är den bästa någonsin när det kommer till gästnätter. Skaraborg och delområdet Göta kanal har till och med fler gästnätter över hela sommaren jämfört med sommaren 2019, som ju var den sista innan pandemin.
“Naturturismen har ökat ordentligt under pandemin, vilket så klart återspeglas i statistiken, där samtliga delregioner utanför Göteborg visar upp bättre siffror än 2020, och till och med i enstaka fall når fler gästnätter än under sommaren 2019. Västsveriges besöksnäring är verkligen på väg tillbaka igen.” Säger Marie Linde, vice VD Turistrådet Västsverige.
Göteborgs beläggning åt rätt håll
Ett normalår före pandemin stod Göteborgsregionen för 65 procent av gästnätterna på västsvenska hotell, stugbyar och vandrarhem. 2019 hade Göteborg en sommarbeläggning på 77 procent – en siffra som halverades till 38 procent 2020. 2021 har beläggningen återhämtat sig upp till 56 procent.
“Dessa siffror följer den trend vi har kunnat se under det senaste året: Det är tydligt att regioner med stora städer har drabbats hårdast under pandemin – för Göteborgs del påverkar det så klart att Liseberg endast varit öppet med begränsad kapacitet samt att alla större evenemang som Gothia Cup och Ullevikonserterna har ställts in även i år. Men återhämtningen från 38 till 56 procent lovar gott inför 2022.” Säger Marie Linde.
Tyskar vill ut i naturen
Turistrådet Västsverige har under sommaren genomfört en undersökning runtom i regionen, där omkring 1 600 turister har intervjuats.
Bland de intervjuade är det ett par saker som sticker ut: Dels att svenskarna har spenderat klart mer pengar än vid tidigare mätningar (1130 kr/dygn och övernattande gäst, en ökning med 40 procent), men dels också att 22 procent av de intervjuade slumpmässigt utvalda personerna var utländska turister.
Antalet tyska besökare i undersökningen är till och med fler än de norska – som ju på grund av hårda karantänsregler stannat hemma i stor utsträckning.
Läs gästnattsrapporten från Turistrådet Västsverige gällande sommaren här.
- Text: Turistrådet Västsverige
- Foto: Turistrådet Västsverige
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
-
Gästbloggare
-