-
Stor ökning av tyska turister till Småland
Trots att man dubblerat passagerarkapaciteten för flyg från Tyskland till Jönköping räcker det inte till för att fylla efterfrågan.
På Smålands Turism, som är initiativtagare till charterverksamheten, är mycket nöjda och ser detta som ett positivt genombrott på den viktiga tyska marknaden. Nu kan många företag i länet växa och kanske anställa mer personal.
Den lyckade satsningen beror på att Smålands Turism har fokuserat på att utöka regionens marknadsandel genom att samverka med researrangörer i Tyskland, Schweiz och Österrike. Researrangörerna kan nu erbjuda sina kunder olika typer av resepaket för många olika målgrupper.
”- Utan samarbetet med säljledet på marknaderna hade det inte varit möjligt för oss att nå denna positiva utveckling. Vi stödjer besöksnäringsföretagen här i regionen i deras produktutveckling, anpassat till respektive marknad och målgrupp. Genom vårt arbete att matcha regionens utbud med researrangörernas efterfrågan, når vi snabbt ut till potentiella köpare”, säger Lena Larsson, Smålands Turism.
”- Ett resultat av vårt långsiktiga arbete inom detta område är att vi i april månad fick vara värdar för Swedish Workshop som Visit Sweden valde att arrangera i Jönköping. Därigenom har vi skapat ytterligare en mycket bra position att attrahera researrangörer även från flera nya marknader”, fortsätter Lena.
”- Viktigt att nämna är också det starka samarbetet i alla år med Jönköpings flygplats och hela personalen där. Det visar tydligt på fördelarna med att landa på en mindre flygplats, med all den service och värdskap som möter våra besökare”, understryker Lena Larsson.
Av de i runda tal 1,8 miljoner kommersiella övernattande besökarna i länet, är ca en halv miljon internationella gäster. Dessa bor på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och i privatägda stugor och gör aktiviteter och upplevelser i hela länet. Över 40 % av våra internationella besökare kommer från Tyskland (Källa: Tillväxtverket). Internationella besökare till länet utgör en viktig målgrupp för länet och Småland och tillväxtpotentialen är stor.
Källa: Smålands Turism
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Smålands Turism
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-