-
Stora Nolia skall ge 80 miljoner till besöksnäringen
En av Sveriges största besöksmässor, Stora Nolia*, startar den 6 augusti i Piteå.
Förra året lockade man 99.227 besökare och i år är förväntningarna på besöksrekord höga.
”- Mycket talar för att vi kommer att passera 100.000 besökare”, säger Tommy Abrahamsson, VD Nolia AB.
I år har man till och med haft väntelista för utställare att få plats på området. Personalen har haft fullt upp med att svara på förfrågningar via e-post och sociala medier.
”- Vi har lyckats hålla ställningen som landets största årliga besöksmässa, trots att befolkningsunderlaget inte är detsamma som i Sveriges storstadsregioner. Trots nära en kvarts miljoner invånare i fyrkanten Boden, Älvsbyn, Luleå och Piteå samt om man dessutom räknar med Skellefteå så motsvarar en besökssiffra på nära 100 000 besökare på nio dagar i Piteå ungefär en miljon besökare, det tiodubbla, på en mässa i Storstockholm”, säger Tommy Abrahamsson.
Årets mässa hålls i Piteå 6-14 augusti och lockar med mängder av nyheter där mässkonceptet Lilla Nolia riktat mot barn och familj, öl- och vinprovning kombinerat med tapas under namnet Wine & Beer Tasting samt ett stylingtorg. Som första mässa i Sverige anordnas Pokémon Go-vandring på utställningsområdet.
”-Vi är inte nöjda med att bara vara Sveriges största årliga besöksmässa. Vi vill nå nya grupper, hitta nya koncept och ständigt ligga steget före i mässbranschen. Därför kan besökarna se fram emot en spännande mässa som öppnar i Piteå i morgon”, förklarar Tommy Abrahamsson, VD Nolia AB.
Den totala omsättningen väntas under årets Stora Nolia bli cirka 300 miljoner direkt kring mässan och 80 miljoner för lokal besöksnäring och handel i regionen.
”- Stora Nolia har stor betydelse som mötesplats för att ge företag, inte minst från norra Sverige, en möjlighet att nå nya kunder. Vi har gjort allt för att skapa förutsättningar för utställarna att göra bra affärer och för besökarna att få en så bra upplevelse som möjligt och det kommer vi att lyckas med”, sammanfattar Tommy Abrahamsson, VD Nolia AB.
På mässan slogs bland annat ett försäljningsrekord av snöskotrar förra året vilket man hoppas att slå i år. Folk vill köpa en ny snöskoter då de nya går tystare och bränslesnålare på grund av ny teknik.
För många besöksnäringsföretag, exempelvis fjällanläggningar och safariföretag, har det växande intresset för snöskoterkörning dessutom inneburit fler besökare och ökade intäkter. Per Johansson, VD Snöfo, berättar att Stora Nolia är en av huvudaktörerna i landet där det går att visa upp sina produkter och hitta nya kunder och kundgrupper.
”-En snöskoter är mycket mer än enbart ett transportmedel. Snöskotern innebär frihet, möjlighet att komma ut i väglöst land, fantastiska naturupplevelser, social gemenskap och mycket mer. Snöskotern är en livsstil helt enkelt och branschen är rolig eftersom den verkar vara oberoende av konjunktur”, säger Per.
En pågående trend är att åka vattenskoter vilket också visar sig i utställarnas utbud i år.
Också fyrhjulingar har blivit mer populära och ökar i försäljning.
På mässan är också intresset för motorfordon, som till exempel Porsche, och fritidsbåtar fortsatt stort.
Källa: Nolia AB
* Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och en av Sveriges största besöksmässor med cirka 100.000 besökare och 800 utställande företag varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Nolia AB
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-