-
Stora Turismpriset: Norrbottens vinnare – Arctic Guides
Årets nominerade vinnare till Stora Turismpriset från Norrbotten är äventyrliga Arctic Guides med utgångspunkt i Abisko.
Kort om Stora Turismpriset
Stora Turismpriset delas ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.
I år är det lite annorlunda. Ingen enskild vinnare har utsetts till Stora Turismpriset 2020, istället lyfter priset varje läns nominering som exempel och inspiration för andra företag. Därmed är alla nominerade vinnare av den fina utmärkelsen.
Turismnytt kommer att presentera alla vinnare framöver.
Norrbottens vinnare – Arctic Guides
Med utgångspunkt i Abisko och med sin arbetsplats långt utanför alla farvägarna, är företaget Arctic Guides proffs på att skapa äventyrliga upplevelser. Företaget erbjuder allt från enklare turer till tuffa polarexpeditioner i allra nordligaste Sverige och utanför landet. Klättring, vandring och skidåkning är exempel på aktiviteter de utför.
Arctic Guides har inte bara arbetat för att säkra sin egen verksamhet under pandemin. Utan de har sträckt ut handen till andra och aktivt deltagit i arbetet med att samla och stärka näringen. Genom att stärka andra företag och bidra med sin expertis i regionen har de skapat nytta för ett helt nätverk.
Delat med sig av kunskap
Merja Bergwall, en av ägarna, har generöst delat med sig av sin kunskap och erfarenhet om riskhantering och krisberedskap för att hjälpa och stötta hela Norrbottens besöksnäring i coronapandemin.
Tillsammans med både den lokala destinationsorganisationen Kiruna Lappland Ekonomisk förening och den regionala besöksnäringsföreträdaren Swedish Lapland Visitors Board har Merja kostnadsfritt erbjudit andra företag stöttning i att komma igång med deras egna riskbedömningar.
Merja har tagit fram ett stöddokument för riskhantering av covid-19 som distribuerats till hela näringen via Swedish Lapland. Se dokumentet här.
En del av ett större sammanhang
Arctic Guides har genom sitt sätt att tackla pandemin gått i bräschen för att säkra goda relationer och en stark samverkan inom besöksnäringen. De har kunnat se sitt företag som en del i ett större sammanhang och låtit det långsiktigt hållbara styra.
Läs mer om Arctic Guides på deras hemsida här.
- Text: Tillväxtverket & Isa Mörk
- Foto: Arctic Guides
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj för turistlandet Sverige, ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade...
-
-
Gästbloggare
-