-
Stua firar 20 år som bolag – en mycket stark utveckling
Vi får ibland frågan vad Stua står för. Stua står för nyfikenhet, glädje, utveckling och mötesplatser. I två decennier har vi arbetat med att ta tillvara morgondagens möjligheter för att bidra till framtidens hållbara verksamheter och platser.
Vi på Stua utvecklas med tillsammans med våra partners. Vi vill ständigt lära oss mer och utvecklas tillsammans med våra kunder. Det har vi också gjort sedan starten. Men trots det finns det alltid nya platser att upptäcka och nya människor att möta. Vår nyfikenhet håller i sig. I minst 20 år till!
Hela regionens samlade attraktionskraft för ögonen
Det har hänt mycket under dessa 20 år. Vi har blivit experter på destinationsutveckling, process- och projektledning och vi har hjälpt många aktörer växa och utvecklas. Vi arbetar aktivt för att ligga steget före och på bästa sätt fortsätta utveckling i och utanför Sörmland. Under denna tid har Stua växt från att vara 4 medarbetare till att nu vara 13 engagerade medarbetare.
”På fredag är det exakt 20 år sen bolaget bildades och under åren har uppdrag och inriktning utvecklats. Stua är idag ett utvecklingsbolag som har hela regionens samlade attraktionskraft för ögonen.” Säger Åsa Öberg, styrelseordförande i Stua AB.
Har arbetat för att snabbt hjälpa turismindustrin
Senaste åren har för oss alla varit en prövning och inget någon hade kunnat förutspå, vi på Stua är stolta av att ha stått stabila och arbetat för att snabbt ställa om för att hjälpa turismindustrin i länet. En industri som vi framåt arbetar för ska vara en självklar basnäring i Sverige.
”Vi vill nu gå från stödinsats till insatsstyrka och fortsätta bygga Sveriges nya basindustri – turismindustrin. Just nu agerar vi på två fronter: 1 – stötta återstarten av turismindustrin och 2 – hjälpa till med utmaningen kring kompetensförsörjning. Alla – från surdegsbagaren till musik/studio-producenten ska ha nära till oss. Vår bransch är proffs på möten mellan passionerade människor och det är genom dessa vi tillsammans löser företagens utmaningar.” Fortsätter Åsa.
Fredag den 3 december 2021 var det exakt 20 år sedan bolaget bildades. Under hösten har Stua firat i 20 veckor genom att dela med oss av smultronställen, onsdagsdokumentärer om bolagets olika uppdrag, utveckling och mycket mer.
Ta del av det 20 veckor långa firandet här.
- Text: Stua
- Foto: Stua
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-