-
Stua firar 20 år som bolag – en mycket stark utveckling
Vi får ibland frågan vad Stua står för. Stua står för nyfikenhet, glädje, utveckling och mötesplatser. I två decennier har vi arbetat med att ta tillvara morgondagens möjligheter för att bidra till framtidens hållbara verksamheter och platser.
Vi på Stua utvecklas med tillsammans med våra partners. Vi vill ständigt lära oss mer och utvecklas tillsammans med våra kunder. Det har vi också gjort sedan starten. Men trots det finns det alltid nya platser att upptäcka och nya människor att möta. Vår nyfikenhet håller i sig. I minst 20 år till!
Hela regionens samlade attraktionskraft för ögonen
Det har hänt mycket under dessa 20 år. Vi har blivit experter på destinationsutveckling, process- och projektledning och vi har hjälpt många aktörer växa och utvecklas. Vi arbetar aktivt för att ligga steget före och på bästa sätt fortsätta utveckling i och utanför Sörmland. Under denna tid har Stua växt från att vara 4 medarbetare till att nu vara 13 engagerade medarbetare.
”På fredag är det exakt 20 år sen bolaget bildades och under åren har uppdrag och inriktning utvecklats. Stua är idag ett utvecklingsbolag som har hela regionens samlade attraktionskraft för ögonen.” Säger Åsa Öberg, styrelseordförande i Stua AB.
Har arbetat för att snabbt hjälpa turismindustrin
Senaste åren har för oss alla varit en prövning och inget någon hade kunnat förutspå, vi på Stua är stolta av att ha stått stabila och arbetat för att snabbt ställa om för att hjälpa turismindustrin i länet. En industri som vi framåt arbetar för ska vara en självklar basnäring i Sverige.
”Vi vill nu gå från stödinsats till insatsstyrka och fortsätta bygga Sveriges nya basindustri – turismindustrin. Just nu agerar vi på två fronter: 1 – stötta återstarten av turismindustrin och 2 – hjälpa till med utmaningen kring kompetensförsörjning. Alla – från surdegsbagaren till musik/studio-producenten ska ha nära till oss. Vår bransch är proffs på möten mellan passionerade människor och det är genom dessa vi tillsammans löser företagens utmaningar.” Fortsätter Åsa.
Fredag den 3 december 2021 var det exakt 20 år sedan bolaget bildades. Under hösten har Stua firat i 20 veckor genom att dela med oss av smultronställen, onsdagsdokumentärer om bolagets olika uppdrag, utveckling och mycket mer.
Ta del av det 20 veckor långa firandet här.
- Text: Stua
- Foto: Stua
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-