-
Svensk Turism AB kommenterar budgetpropositionen för 2025
Turismen i Sverige omsätter årligen flera hundra miljarder kronor och sysselsätter hundratusentals människor. Dessutom stärker turismen Sveriges varumärke och främjar investeringar, export och attraherande av kompetens. Turismen bidrar med andra ord starkt till regeringens målsättning om jobb, tillväxt och stärkt internationell konkurrenskraft. Svensk Turism kommenterar nedan regeringens budgetproposition för år 2025.
”För att turismen ska kunna växa och Sverige fullt ut ska kunna tillvarata de här möjligheterna behövs ökad marknadsföring av Sverige som resmål. Det är därför djupt olyckligt att nivån på anslagshöjningen till Visit Sweden är så låg.” Säger Jonas Siljhammar, ordförande för Svensk Turism AB.
Efter år av nedskärningar så behövs det högre anslagshöjning
Näringslivsbolaget anser att det är bra att regeringen höjer anslagen för att stärka Sveriges naturreservat och vandringsleder. Men de påpekar att efter år av stora nedskärningar så behövs mer resurser än budgeten ger.
”Naturen är en av Sveriges starkaste reseanledningar och vi måste se till att den värnas och samtidigt tillgängliggörs för både naturturism och friluftsliv.” Fortsätter Jonas.
Det är dock glädjande enligt Svensk Turism att regeringen tagit viktiga beslut för en förbättrad tillgänglighet i landet.
”En hållbar och konkurrenskraftig turism är helt beroende av att alla transportslag fungerar. Svensk Turism har under lång tid oroats av de stora utmaningar som hela transportsystemet står inför.” Avslutar Jonas Siljhammar.
Här kan ni läsa mer om Svensk Turism på Turismnytt.
- Text: Svensk Turism AB
- Foto: Svensk Turism AB
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Mellan den 12 och 21 september är det premiär för Food Fest Gothenburg. En ny matfestival med smakupplevelser i Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fotografen som lyfter fram besöksnäringen genom bild och film
Christina Uhlin har sina rötter i Sundsvall där hon växte upp. Efter några år i Stockholm, där hon studerade foto...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Som en del av ett nyligen genomfört uppdrag för en fjälldestination ville jag (Marcus Ståhl) utmana mig själv lit...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-