-
Många duktiga svenska besöksnäringsföretag prisade på gala
På måndagskvällen delades årets Grand Travel Awards ut till många duktiga svenska besöksnäringsföretag (och ett antal internationella). Prisutdelningen leddes av komikern Henrik Hjelt som höll även publiken och dem som inte vann, på gott humör.
Detta var (de svenska) vinnarna:
Vinnare av Ekoturismpriset blev Mörrums Kronolaxfiske med följande motivering:
”Lax och havsöring lockar tusentals sportfiskare till Blekinge. Genom att värna och vårda en naturlig resurs skapar Mörrums Kronolaxfiske arbetstillfällen och ekonomiska mervärden till gagn för bygden. Turismintäkter som i sin tur återinvesteras i Mörrumsån och på så vis stärker naturskydd och biologisk mångfald.”Bästa hotellkedja Sverige blev Nordic Choice Hotels (för åttonde året i rad). Motiveringen var:
”Med starka varumärken passar kedjan alla, oavsett plånbok. Bra support och fantastisk frukost. De tar också ett stort socialt ansvar i samhället vilket ligger i tiden.”Bästa enskilda hotell i Sverige blev Haymarket by Scandic i konkurrens med bland andra Lilla hotellet i Nora, Orbaden Spa, Dorsia Hotel och Copperhill Mountain Lodge. Att det blev Haymarket var för att:
”Ett snyggt hotell i tiden och ett coolt tema och med grönt tänk. Mycket bra frukost.”Bästa transport inrikes tog SAS hem igen. Dock tog man inte trippeln i år heller (Europa tog man men Interkontinentalt knep Emirates). Motivering:
”Bra service, hög punktlighet och stort kundansvar. De jobbar ständigt med att förbättra kundupplevelsen genom förnyad teknologi. Extra plus för en bra agentsida som alltid är uppdaterad”Bästa biluthyrare blev Hertz, igen (sjätte året i rad)! Med den motiveringen verkar det inte ha varit mycket att tveka om:
”Mycket bra bilpark av hög kvalitet. Bra lojalitetsprogram och hjälpsam personal. Utbudet av elbilar är stort.”Bästa rederi blev Birka Cruises. Inte minst för att man tänker utanför (den trekantiga) boxen (=Ålands hav/Finska viken-triangeln). Eller som motiveringen uttrycker det:
”Hittar ständigt nya koncept. Långkryssningarna under sommaren har blivit en succé.”Nyinstiftat hållbarhetspris
Årets hållbarhetspris (nyinstiftat) gick, kanske inte så förvånande, till Nordic Choice Hotels med motiveringen:
”Har under lång tid arbetet för ökad hållbarhet. Under We Care driver företaget flera hållbarhetsprojekt som lett till minskat matsvinn, minskad energiförbrukning och ökad mångfald. Genom EAT har Nordic Choice Hotels varit delaktig i att skapa en global agendasättare inom hälsa, mat och hållbarhet.”Turismnytt.se gratulerar självfallet alla välförtjänta vinnare och tackar branschkollegan Travel News för ett bra arbete och ett trevligt arrangemang!
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Anders Hammarström, Penny Lane Communication
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-