-
Svenska konferensanläggningar i framkant enligt ny global rapport
IACC:s rapport ”Meeting Room of the Future 2024: Swedish Venue Edition”, visar att svenska konferensanläggningar står sig bra inom flertalet områden. Rapporten framhäver särskilt hur svenska anläggningar utmärker sig genom sitt arbete med att erbjuda naturnära och hållbara möten.
Rapporten, som bygger på en undersökning och insikter från 170 konferensanläggningar världen över, diskuterar framtida trender inom flera områden. Inklusive användningen av AI och de krav som ställs av både Generation Z och Millenials, inte minst utifrån ett arbetsgivarperspektiv.
Sverige erbjuder möten utanför det traditionella mötesrummet
AI-användningen inom branschen är fortfarande relativt låg och begränsad till specifika områden som marknadsföring, dataanalys och intäktsstyrning. Många anläggningar överväger dock att utöka sin användning av AI till fler områden. Såsom menyplanering, hantering av matsvinn samt service för besökare och matbeställning.
Samtidigt visar rapporten att konferensanläggningar börjar anpassa sig för att möta beteendemässiga skillnaderna hos nästa generationer. Många möten inkluderar nu fler pauser och utrymme för egen tid i agendan. Medan andra fokuserar på att skapa möjlighet för mindre gruppmiljöer med syfte att uppmuntra till mer personlig interaktion och engagemang.
Här visar rapporten att Sverige ligger i framkant vad det gäller fokus på att erbjuda möjligheter till att nätverka och ha informella möten utanför det traditionella mötesrummet.
En växande trend att integrera naturen i mötesupplevelserna
Vidare visar analysen att 76 procent av de svenska konferensanläggningarna aktivt främjar en koppling till naturen, vilket är betydligt högre jämfört med anläggningar globalt. Detta speglar Sveriges starka fokus på att integrera naturliga miljöer i mötesupplevelserna. Denna trend är särskilt framträdande bland logianläggningarna, som i större utsträckning erbjuder dessa möjligheter jämfört med daganläggningar.
”Platsen gör skillnad! Våra utvalda mötesplatser har länge varit fokuserade på att skapa mötesmiljöer som inte bara är funktionella, utan också erbjuder möjlighet att interagera utanför det traditionella mötesrummet. Vi ser också en växande trend att integrera naturen i mötesupplevelserna. Våra konferensanläggningar driver denna utveckling.” Säger Michael Schüller, VD för Svenska Möten.
Mat- och dryckespreferenser fortsätter att utvecklas, där 44 procent av anläggningarna globalt och 48 procent av de svenska rapporterar en minskning i alkoholkonsumtionen. Samtidigt som efterfrågan på specifika och komplexa kostönskemål fortsatt ligger högt både globalt och i Sverige.
Svenska anläggningar ligger i framkant gällande hållbarhetsarbete
Resultatet understryker att svenska anläggningar ligger i framkant när det gäller hållbarhetsarbete, där 94 procent av de svenska anläggningarna rapporterat att de har implementerat en plan för matavfallshantering, vilket placerar Sverige över det globala genomsnittet. Inom miljö- och hållbarhetscertifiering ligger Sverige också betydligt högre. 98 procent av anläggningarna innehar sådana certifieringar, jämfört med det globala snittet på 78 procent. Dessutom visar resultatet att de svenska anläggningarna i högre grad, jämfört med globalt, har eliminerat användningen av plastflaskor och engångsmuggar i mötesrum och gästutrymmen.
Dessa siffror visar tydligt att Sverige är ledande när det gäller hållbarhetsarbete inom mötesindustrin.
”Sverige, och särskilt Svenska Möten, är välkända för sitt starka engagemang för hållbarhet. Vilket tydligt återspeglas i konferensanläggningarnas arbete. Det är uppmuntrande att se hur deras insatser inte bara följer utan också driver standarden för hållbarhetsinitiativ inom mötesindustrin.” Säger Mark Cooper, VD för IACC.
- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
-
Gästbloggare
-