-
Sverige har fått en ny destination – Sjuhärad är redo för relansering!
Nu börjar synliga tecken för platsvarumärket Sjuhärad slå igenom. Det är kommunerna Ulricehamn, Herrljunga, Tranemo, Svenljunga, Mark, Bollebygd och Borås som bestämt sig för att utveckla både destinationen och attraktiviteten under gemensam flagg; Sjuhärad
Processen att undersöka om, och senare arbeta med, att skapa en gemensam identitet och ett gemensamt varumärke för Sjuhärad har sedan 2019 drivits av Boråsregionen Sjuhärads Kommunalförbund. Flera tidigare försök att samla kommunerna har gjorts genom åren, och ofta i projektform. De sju kommunerna har nu både antagit strategin och fått en långsiktig årlig finansiering.
Arbetet började för fyra år sedan
Positionsarbetet började 2019 tillsammans med aktörer och intressenter av Kairos Future. Nästa steg var att paketera och samla det lokala erbjudandet både från ett besöks- och näringslivsperspektiv. Ett erbjudande som förmedlar identiteten, själen och kulturen som formats genom historien.
Förra året användes resurserna till framtagande av konceptualisering och tonalitet. Byrån Stockholm500 tillförde värdefullt utifrånperspektiv och ny syn på vårt innehåll och utbud. De gjorde ett grundligt arbete och gav insikter att det finns ett marknadsfönster för det vi erbjuder. Vi vill utveckla Sjuhärad till en ”ny” destination att upptäcka och presenterar den så här:
Sjuhärad är natur och kultur i symbios. Det är platsen för dig som letar efter något mer. Något mer än din vardag, något mer än ditt jobb, men också efter något mer än en solstol eller en snitslad bana. Det är ett oskrivet blad för dig som gillar att gå din egen väg, att simma mot strömmen. Det är platsen där omvärldens tystnad förvandlas till en tankesymfoni.
Att besöka Sjuhärad kräver en fysisk resa. Men den stora resan är den du gör inåt. När du betraktar skogen, sjöarna, broarna, konsten, designen och hantverket. När du besöker Sjuhärad besöker du dig själv.
Passar bra in i Visit Swedens kommunikation
Konceptet och värdeerbjudandet passar väl in i hur Visit Sweden kommunicerar Sverige.
Tillsammans med Tareq Taylors Nordic Cookery fick vi både nationell spridning och visuell förmedling av hur vi vill att man ska uppfatta Sjuhärad. Tareq Taylors Nordic Cookery – Sjuhärad- Trailer – YouTube
Känslan och upplevelsen som det framtagna platsvarumärket kommunicerar finns och syns i hela Sjuhärad. Här finns porlande bäckarna mellan skogens alla stammar. Det är också här som Sveriges textila vagga finns och hur hantverket, förläggargårdarna tog oss in i industrialiseringens tid. Idag har tråden spunnits vidare och här finns internationellt kända varumärken, här finns samtidskonst och designuttryck. Inbäddad i böljande landskap där du kan färdas genom tysta milslånga skogar eller finna lugnet i pilgrimsvandringar.
Det är Sjuhärad – en resa inåt.
Trycksak som ska göra invånarna stolta
Denna sommar har en trycksak gått ut till 100 000 hushåll, där vi inte kommunvis sorterar in respektive kommuns utbud utan presenterar och lyfter Sjuhärads kultur, natur och smakupplevelser. Målet är att se sig som en stolt invånare i Sjuhärad, större än den egna kommungränsen. Regionen har tillsammans 280 000 invånare. Arbetet har letts av Helena Alcenius i rollen som tidigare VD för Borås TME och idag konsult inom plats- och varumärkesutveckling.
Det gedigna arbetet kan också lägga grund för det arbete som Boråsregionen Sjuhärads Kommunalförbund driver kring den tänkta etableringen av en batterifabrik i regionen. Genom det framtagna varumärket finns det stort utrymme att skapa ett långsiktigt värde. Att konsekvent aktivera varumärket i externa kanaler kommer göra att den generella kännedomen om Sjuhärad ökar, vilket ger positiva effekter över hela värdekedjan.
Unik position
Det framtagna platsvarumärket representerar en unik position där Sjuhärad inte bara blir en plats, det blir också en känsla och ett sätt att leva. I Sjuhärad samsas den moderna entreprenören med besökaren som längtar efter kravlös stimulans genom natur och kultur, i en miljö som formats av rik kulturhistoria. Det kommer att bidra till Sjuhärads attraktivitet för boende, företag och besökare, både på kort och lång sikt.

Sjuhäradsranden är framtagen som en blinkning till det kulturella arv som format vår historia. Randen formar mönstret från en trasmatta och färgerna symboliserar vårt Sjuhärad: jorden, bäckarna, skogarna, sjöarna, mossorna, stenarna och till sist, genom den lysande orangea färgen: tygriket och textilindustrin.
Läs mer om Sjuhärad på Turismnytt
- Text: Helena Alcenius och Jakob Norrby
- Foto: Johanna Flyckt
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare
-
Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön
Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Under våren 2024 testade Liseberg för första gången att ha Kaninlandet öppet när övriga parken var stängd...
-
Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft. Jag...
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård. Royal St...
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare...
-
-
Gästbloggare
-