-
Sverige har fått en ny destination – Sjuhärad är redo för relansering!
Nu börjar synliga tecken för platsvarumärket Sjuhärad slå igenom. Det är kommunerna Ulricehamn, Herrljunga, Tranemo, Svenljunga, Mark, Bollebygd och Borås som bestämt sig för att utveckla både destinationen och attraktiviteten under gemensam flagg; Sjuhärad
Processen att undersöka om, och senare arbeta med, att skapa en gemensam identitet och ett gemensamt varumärke för Sjuhärad har sedan 2019 drivits av Boråsregionen Sjuhärads Kommunalförbund. Flera tidigare försök att samla kommunerna har gjorts genom åren, och ofta i projektform. De sju kommunerna har nu både antagit strategin och fått en långsiktig årlig finansiering.
Arbetet började för fyra år sedan
Positionsarbetet började 2019 tillsammans med aktörer och intressenter av Kairos Future. Nästa steg var att paketera och samla det lokala erbjudandet både från ett besöks- och näringslivsperspektiv. Ett erbjudande som förmedlar identiteten, själen och kulturen som formats genom historien.
Förra året användes resurserna till framtagande av konceptualisering och tonalitet. Byrån Stockholm500 tillförde värdefullt utifrånperspektiv och ny syn på vårt innehåll och utbud. De gjorde ett grundligt arbete och gav insikter att det finns ett marknadsfönster för det vi erbjuder. Vi vill utveckla Sjuhärad till en ”ny” destination att upptäcka och presenterar den så här:
Sjuhärad är natur och kultur i symbios. Det är platsen för dig som letar efter något mer. Något mer än din vardag, något mer än ditt jobb, men också efter något mer än en solstol eller en snitslad bana. Det är ett oskrivet blad för dig som gillar att gå din egen väg, att simma mot strömmen. Det är platsen där omvärldens tystnad förvandlas till en tankesymfoni.
Att besöka Sjuhärad kräver en fysisk resa. Men den stora resan är den du gör inåt. När du betraktar skogen, sjöarna, broarna, konsten, designen och hantverket. När du besöker Sjuhärad besöker du dig själv.
Passar bra in i Visit Swedens kommunikation
Konceptet och värdeerbjudandet passar väl in i hur Visit Sweden kommunicerar Sverige.
Tillsammans med Tareq Taylors Nordic Cookery fick vi både nationell spridning och visuell förmedling av hur vi vill att man ska uppfatta Sjuhärad. Tareq Taylors Nordic Cookery – Sjuhärad- Trailer – YouTube
Känslan och upplevelsen som det framtagna platsvarumärket kommunicerar finns och syns i hela Sjuhärad. Här finns porlande bäckarna mellan skogens alla stammar. Det är också här som Sveriges textila vagga finns och hur hantverket, förläggargårdarna tog oss in i industrialiseringens tid. Idag har tråden spunnits vidare och här finns internationellt kända varumärken, här finns samtidskonst och designuttryck. Inbäddad i böljande landskap där du kan färdas genom tysta milslånga skogar eller finna lugnet i pilgrimsvandringar.
Det är Sjuhärad – en resa inåt.
Trycksak som ska göra invånarna stolta
Denna sommar har en trycksak gått ut till 100 000 hushåll, där vi inte kommunvis sorterar in respektive kommuns utbud utan presenterar och lyfter Sjuhärads kultur, natur och smakupplevelser. Målet är att se sig som en stolt invånare i Sjuhärad, större än den egna kommungränsen. Regionen har tillsammans 280 000 invånare. Arbetet har letts av Helena Alcenius i rollen som tidigare VD för Borås TME och idag konsult inom plats- och varumärkesutveckling.
Det gedigna arbetet kan också lägga grund för det arbete som Boråsregionen Sjuhärads Kommunalförbund driver kring den tänkta etableringen av en batterifabrik i regionen. Genom det framtagna varumärket finns det stort utrymme att skapa ett långsiktigt värde. Att konsekvent aktivera varumärket i externa kanaler kommer göra att den generella kännedomen om Sjuhärad ökar, vilket ger positiva effekter över hela värdekedjan.
Unik position
Det framtagna platsvarumärket representerar en unik position där Sjuhärad inte bara blir en plats, det blir också en känsla och ett sätt att leva. I Sjuhärad samsas den moderna entreprenören med besökaren som längtar efter kravlös stimulans genom natur och kultur, i en miljö som formats av rik kulturhistoria. Det kommer att bidra till Sjuhärads attraktivitet för boende, företag och besökare, både på kort och lång sikt.
Sjuhäradsranden är framtagen som en blinkning till det kulturella arv som format vår historia. Randen formar mönstret från en trasmatta och färgerna symboliserar vårt Sjuhärad: jorden, bäckarna, skogarna, sjöarna, mossorna, stenarna och till sist, genom den lysande orangea färgen: tygriket och textilindustrin.
Läs mer om Sjuhärad på Turismnytt
- Text: Helena Alcenius och Jakob Norrby
- Foto: Johanna Flyckt
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Fjällmaraton Sälen är fullbokat – växande intresse för löpning
Intresset för fjällträning och löpning fortsätter att växa och lockar många kvinnor. Fjällmaraton Sälen är redan ...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
-
Gästbloggare
-