-
Swedavia publicerar sin bokslutskommuniké för 2022
Swedavia publicerade den 15 februari sin bokslutskommuniké för 2022. Den starka återhämtningen på flygmarknaden och en rad viktiga flygbolagssatsningar resulterar i att bolaget för helåret rapporterar en nästintill fördubblad omsättning och en kraftig resultatförbättring, med ett kassaflöde från den löpande verksamheten som är positivt för första gången sedan pandemins början.
Trots den kraftiga återhämtningen präglas resultatet fortsatt av pandemins effekter och Swedavia redovisar ett negativt resultat för helåret.
”Vi kan se tillbaka på ett år där återhämtningen på flygmarknaden på allvar tog fart, trots en bekymmersam konjunkturutveckling. Tack vare satsningar från såväl befintliga som nya flygbolagskunder har tillgängligheten kunnat förbättras avsevärt och antalet passagerare ökade till närmare 28 miljoner under det gångna året. Det är bra för svensk tillgänglighet och förstås för Swedavia som bolag. Vår omsättning nästan fördubblades jämfört med föregående år och kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt. Även om vi också hade en kraftig resultatförbättring jämfört med föregående år, så är vi och branschen fortsatt starkt påverkade av pandemin. Vi gör för tredje året i rad en förlust.” Säger Jonas Abrahamsson, Swedavias VD och koncernchef.
En stor del av destinationstappet har återhämtats
Sammanlagt reste närmare 28 miljoner passagerare vid Swedavias tio flygplatser under 2022. Vilket motsvarar en ökning med drygt 130 procent jämfört med fjolårets 12 miljoner resenärer.
Det är dock fortsatt cirka 70 procent av nivåerna före pandemin 2019.
Swedavias flygplatser trafikerade 309 destinationer under 2022. Vilket innebär att en stor del av destinationstappet till följd av pandemin har återhämtats. Särskilt på Arlanda, där närmare 50 direktdestinationer tillkom under året.
Vi ser ut att gå mot en intensiv sommarsäsong
Swedavias nettoomsättning ökade till 4 846 MSEK (2 717), vilket är nästintill en fördubbling jämfört med föregående år. Rörelseresultatet uppgick till -783 MSEK (-1 385), vilket är en förbättring jämfört med föregående år. Kassaflödet från den löpande verksamheten för året var positivt och uppgick till 541 MSEK (-293). Årets resultat uppgick till -709 MSEK (-1 182). Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till -600 MSEK (-266).
Den underliggande förbättringen av rörelseresultatet uppgick till 1 061 MSEK för helåret och 125 MSEK för det fjärde kvartalet, justerat för omstruktureringskostnader, nedskrivningar, realisationsvinster samt även reservering för eventuell återbetalning av omställningsstöd,
”Den positiva trend vi såg under 2022 har fortsatt under inledningen av det här året. Trots att många hushåll är pressade och osäkerheten i omvärlden är stor, talar mycket för att vi går mot en intensiv sommarsäsong med ett högt restryck och fortsatta flygbolagssatsningar som bidrar till att svensk tillgänglighet förbättras ytterligare.” Säger Jonas Abrahamsson.
Om informationen:
Denna information är sådan information som Swedavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Swedavias bokslutskommuniké för 2022 lämnades för offentliggörande den 15 februari 2023.
Den fullständiga delårsrapporten finns tillgänglig på Swedavias webbplats här.
- Text: Swedavia
- Foto: Svante Örnberg
-
Hertz passerar miljarden i omsättning – förändrat resebeteende
Sommaren visar en förändring i resebeteendet enligt Hertz. Svenskar är försiktiga med sin ekonomi och efterfrågan från internationella ökar.
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024 efter en ökning på 5 procent ...
-
-
Gästbloggare
-