-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Edelweiss etablerar en ny flyglinje under vintersäsongen 2025/2026. I december 2025 avgår premiären för den reguljära direktlinjen mellan Zürich i Schweiz och Luleå Airport.
Ett långsiktigt arbete i destinationen som burit frukt
Ännu en gång har besöksnäringens långsiktiga arbete för etablering av nya direktlinjer mellan Sveriges arktiska region och världen burit frukt. Swedish Lapland Visitors Board har jobbat tillsammans med lokala besöksnäringsföretag, Luleå Airport, Visit Luleå, Edelweiss och övriga näringar i regionen för att etablera ännu en luftfartsled ut i Europa och världen – med framgång.
”Våra medarbetare gör ett otroligt arbete med att bygga varumärket Swedish Lapland internationellt. Samtidigt som hela näringen gemensamt satsar på att etablera ett internationellt nätverk av turoperatörer och agenter som kan nyttja en sån här flyglinje. Det är några av framgångsfaktorerna som gjort att vi nu kan presentera ett nytt direktflyg till och från Europa.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Förbättrad tillgänglighet är viktigt för besöksnäringen
Linjesträckan Zürich-Luleå passar såklart schweizare men också tyskar och italienare som vill uppleva Sveriges arktiska destination. Även svenskarna får en enklare väg att resa till Schweiz.
Dessutom får regionens många internationella affärsresenärer ett enklare och snabbare resande vintertid. Något som kommer att gynna de pågående stora industriinvesteringarna i Norrbotten.
”Förbättrad tillgänglighet för Luleå är en nyckelfaktor för att besöksnäringen ska kunna växa. Det är en viktig näring för att Luleå ska få en bra branschbredd och bidrar både till en mer attraktiv plats både att besöka och bo på. Det är lätt att glömma att internationella gästers omsättning är en exportintäkt som också genererar arbetstillfällen och skatteintäkter till välfärd.” Säger Karin Åberg, Näringslivsutvecklare Destination på Luleå kommun. ”Med ett ökat besöksunderlag i Luleå så är det även ett gyllene tillfälle att satsa och investera i ett ökat besöksutbud. Vi välkomnar nya turistföretag både inom boende och aktiviteter. Sen är det ju även en möjlighet för oss luleåbor att resa ut.”
Att turista i norra Europa är populärt i Schweiz
Den nya flyglinjen startar den 19 december 2025 och kommer inledningsvis gälla vintersäsongen 25/26. Med en ambition att fortsätta under minst tre år. Flera researrangörer och resebyråer har visat intresse för den nya linjen som kommer att bidra till tillväxt för regionens näringsliv.
”Att turista i norra Europa har blivit alltmer populärt bland schweiziska resenärer de senaste åren, och Edelweiss har succesivt utökat sitt utbud i den riktningen. Vi är därför mycket glada över att kunna erbjuda våra passagerare en direktlinje till Luleå och svenska Lappland för första gången.” Säger Patrick Heymann, Chief Commercial Officer på Edelweiss.
Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland Visitors Board på Turismnytt.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Per Lundström
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend var Coolcation. Efterfrågan av destinationer och platser med svalare kli...
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
I april 2021 publicerades en ny digital karta för strand- och stadsnära fiske i Vänern. Kartan har i juni 2025 pa...
-
-
Gästbloggare
-