-
Norrbotten satsar stort i Kina
Swedish Lapland Visitors Board samlade tillsammans med Visit Sweden, Visit Norway och Visit Finland runt hundra representanter från kinesisk press och researrangörer när Visit Arctic Europe bjöd in till pressevent i Peking den gångna veckan. På plats fanns förutom press och researrangörer också de tre ländernas ambassader, SAS, Finnair och Air China.
– Den stora uppslutningen vittnar om att det finns ett intresse för de arktiska delarna av Europa i Kina, säger Dan Björk, projektledare för Swedish Lapland Visitors Boards del i Visit Arctic Europe.
Presseventet sker som en del av Interreg-projektet Visit Arctic Europe. Inom projektet arbetar Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med Northern Norway och Finnish Lapland i en gemensam satsning för att öka resandet till och över gränserna i de arktiska delarna av Europa. 164 nya paketresor har redan utvecklats, varav 54 kombinerar två eller flera länder. Den här typen av paketresor gör det möjligt för besökare att till exempel kombinera valsafari i Norge med ICEHOTEL i Swedish Lapland.
– Vi vet att den kinesiska resenären vill resa fler dagar och i en större region än tidigare. De vill upptäcka fler än ett resmål och gärna ta del av flera länder under sin semester. Därför blir vi väldigt attraktiva när vi samarbetar och kan presentera en gränsöverskridande region, säger Dan.
Under presseventet presenterades en kampanj som projekt skapat tillsammans med Canon. Genom att delta i en tävling har tre professionella fotografer verksamma i Kina chans att vinna en resa till arktiska Europa. Bilderna de tar under resan blir sen en del av en utställning som Canon arrangerar i Shanghai under hösten.
Inom projektet har man också tagit fram en produktmanual riktad mot kinesiska researrangörer. Den är en sammanställning av alla produkter och upplevelser tillgängliga hos turistföretagen inom Visit Arctic Europe. Manualen används som ett underlag vid införsäljningen av entreprenörernas boenden och aktiviteter. Parallellt med det har projektet också tagit fram en broschyr riktad direkt till besökaren.
”- När länderna i det europeiska Arktis ser varandra som partners och jobbar tillsammans öppnas nya dörrar. Vår marknadsbudget och genomslag blir större och vi kan tävla mot andra väletablerade resedestinationer runt hela världen. Genom att samla oss kan vi bearbeta nya heta marknader som Kina”, säger Erika Mattsson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Viveka Österman
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-