-
Norrbotten satsar stort i Kina
Swedish Lapland Visitors Board samlade tillsammans med Visit Sweden, Visit Norway och Visit Finland runt hundra representanter från kinesisk press och researrangörer när Visit Arctic Europe bjöd in till pressevent i Peking den gångna veckan. På plats fanns förutom press och researrangörer också de tre ländernas ambassader, SAS, Finnair och Air China.
– Den stora uppslutningen vittnar om att det finns ett intresse för de arktiska delarna av Europa i Kina, säger Dan Björk, projektledare för Swedish Lapland Visitors Boards del i Visit Arctic Europe.
Presseventet sker som en del av Interreg-projektet Visit Arctic Europe. Inom projektet arbetar Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med Northern Norway och Finnish Lapland i en gemensam satsning för att öka resandet till och över gränserna i de arktiska delarna av Europa. 164 nya paketresor har redan utvecklats, varav 54 kombinerar två eller flera länder. Den här typen av paketresor gör det möjligt för besökare att till exempel kombinera valsafari i Norge med ICEHOTEL i Swedish Lapland.
– Vi vet att den kinesiska resenären vill resa fler dagar och i en större region än tidigare. De vill upptäcka fler än ett resmål och gärna ta del av flera länder under sin semester. Därför blir vi väldigt attraktiva när vi samarbetar och kan presentera en gränsöverskridande region, säger Dan.
Under presseventet presenterades en kampanj som projekt skapat tillsammans med Canon. Genom att delta i en tävling har tre professionella fotografer verksamma i Kina chans att vinna en resa till arktiska Europa. Bilderna de tar under resan blir sen en del av en utställning som Canon arrangerar i Shanghai under hösten.
Inom projektet har man också tagit fram en produktmanual riktad mot kinesiska researrangörer. Den är en sammanställning av alla produkter och upplevelser tillgängliga hos turistföretagen inom Visit Arctic Europe. Manualen används som ett underlag vid införsäljningen av entreprenörernas boenden och aktiviteter. Parallellt med det har projektet också tagit fram en broschyr riktad direkt till besökaren.
”- När länderna i det europeiska Arktis ser varandra som partners och jobbar tillsammans öppnas nya dörrar. Vår marknadsbudget och genomslag blir större och vi kan tävla mot andra väletablerade resedestinationer runt hela världen. Genom att samla oss kan vi bearbeta nya heta marknader som Kina”, säger Erika Mattsson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Målet är att fördubbla näringens omsättning från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder till år 2020.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Viveka Österman
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-