-
Tillsammans lyfter skidanläggningarna Vinter i Värmland
Nu är vintern äntligen här och värmländsk skidåkning lyfts i en vinterkampanj runt om i Sverige. Visit Värmland, Valfjället, Ski Sunne, Torsby Skidtunnel & Sportcenter, Hovfjället, Mattila, Branäs och Långberget samverkar i en nationell kampanj för att tillsammans synliggöra värmländsk skidåkning och vinteraktiviteter för barnfamiljer.
— Det är så roligt att alla skidanläggningar är med och deltar i den här vinterkampanjen och att vi tillsammans kan locka besökare till Värmland. Värmland har så många bra möjligheter till skidåkning. Vi tror på att samverka och lyfta varandra för att sticka ut i bruset och nå nya besökare i konkurrensen med andra backar, spår och aktiviteter. Vem vet kanske kommer flera att besöka inte bara en utan flera av våra anläggningar i vinter, det här är ett bra exempel på samverkan och hur man kan stärka varandras varumärken och synas i ett lite större sammanhang, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.
Snökanonerna har gått för högtryck så det finns gott om snö
Vintern har börjat fantastiskt på de värmländska skidanläggningarna och snökanonerna har gått för högtryck, vilket redan gett gott om snö i både i backar och spår.
— Det är en fantastisk miljö och natur för skidåkning i Värmland. Hovfjället ligger 542 meter över havet med milsvid utsikt och även om vi har en modern konstsnöanläggning gör det vi har en hög snösäkerhet. Hos oss har vi många återkommande gäster och det är många som lärt sig åka skidor här som barn, som nu kommer med sina barn och barnbarn för att umgås och åka skidor. Vi har stort fokus på att det ska vara en trygg miljö och har även digitaliserat skipass-försäljningen för att det ska vara så smidigt som möjligt att ta sig ut i backar och spår, säger Johan Larson vd på Hovfjället.
— För att möjliggöra mer skidåkning för våra weekend-gäster har vi utökat våra öppettider ända fram till 18.00 fredagar och lördagar hela säsongen. Det innebär möjlighet för tre dagars skidåkning men bara två övernattningar även för den som reser lite längre. Vi har också en smidig lösning med skipassen så att det som bokat ”skidåkarpaket” hos någon av boendeanläggningarna i närområdet kan åka direkt till backen, innan man checkar in på boendet, och få sitt skipass på plats hos oss. Allt för att underlätta för gästerna så att de ska få mer tid i backen, säger Daniel Randwiir marknadschef på Ski Sunne.
— Långberget är den nordligaste av de värmländska skidanläggningarna och ett riktigt paradis för längdskidåkaren. Vi är ett av två Vasaloppscenter i Värmland och har bra träningsmöjligheter inför Vasaloppet som i år firar 100-årsjubileum. För den som vill teknikträna finns skidläger och instruktioner för olika nivåer och för familjer med barn har vi flera olika aktiviteter som passar på vintern. Vädret har varit gynnsamt med natursnö och snökanonerna har gått för fullt så vi är redan igång. Vi har faktiskt fler för-julsbesökare i år än tidigare år. Spåren är öppna och det är fina förhållanden, säger Annika Jonsson ägare på Långbergets Sporthotell.
Vinterkampanjen körs i två omgångar, en nu innan årsskiftet och en omgång med start vecka 3 2022, och Värmland står redo för en riktigt härlig vinter och besökande skidåkare.
Här kan du läsa mer om vinter och skidåkning i Värmland
- Text: Visit Värmland
- Foto: Hovfjället
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.
-
Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.
-
Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.
-
Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.
-
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.
-
Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren
Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.
-
Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen
Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.
-
Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland
Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.
-
Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan
SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna
-
Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna
”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022
Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...
-
Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september
Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...
-
Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning
Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...
-
-
Gästbloggare
-