-
Tillväxtverket – digitala ekosystem allt viktigare för besöksnäringen
Många företag underskattar vilka resurser som krävs för att bygga och dra fördelar av digitala ekosystem, vilket kan hindra tillväxten. Det är en av lärdomarna i den rapport som Tillväxtverket nu presenterar.
Rapporten är framtagen av Sweco och Syntesia på uppdrag av Tillväxtverket och bygger på 30 fallstudier. Den har tagits fram inom ramen för regeringsuppdraget för omställning och utveckling av en hållbar besöksnäring. Där en av insatserna handlar om att stärka företag inom besöksnäringen i att hantera digitaliseringen för ökad affärsnytta.
En utmaning att ha kapacitet att investera i digitalisering
Att ingå i digitala ekosystem har blivit alltmer avgörande för såväl stora som små företags överlevnad och tillväxtmöjligheter. Det blev tydligt under covid-19-pandemin då företag som var långt fram i digitaliseringen och uppkopplade i olika nätverk ofta kunde prestera bättre än andra.
Men det finns utmaningar. En av dessa handlar om att ha kapacitet att investera, en annan handlar om brist på kompetens. Digital kompetens och beställarkompetens är viktigt i alla steg i ett mindre företags tillväxtresa och den kan finnas internt eller externt. Det blir också allt viktigare med informationssäkerhet/digital säkerhet och affärsjuridik ju längre företaget kommit på sin tillväxtresa.
Viktigt att små företag är uthålliga och agerar strategiskt
Rapporten visar att det viktigt att de små företagen agerar strategiskt, att de gör en sak i taget, är uthålliga och undviker genvägar som i det korta perspektivet kan verka kostnadseffektiva.
Läs mer om Tillväxtverket på Turismnytt här.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Pixabay
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-