måndag 30 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
    • SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
    • Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Almedalsveckan 2025
    2025-06-30 04:51

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller blir en lång utläggning om saker och ting blir det här en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. De är lite summariska ibland, vissa kan vara lite ofullständiga och något faktafel eller någon missuppfattning kan säkert ha slunkit med också, men ni får del av veckan om ni inte var där eller om ni missade just det seminariet. Var ni där eller vet bättre får ni gärna maila och påpeka det så kan jag rätta till det (mailadress längst ned). Vi börjar med tisdagen som var första dagen med något besöksnäringsintressant, så får vi se hur långt vi kommer. Fortsättning följer kommande vecka.

    För enkelhets skull anges de olika deltagarna med initialer före varje uttalande/kommentar. Det första referatet blev lite tunt för det var det… But it gets better!

     

    Stockholm 2030 – Elektrifieringspakten – Vad krävs för att minska trafikutsläppen med 80% i Stockholm till 2030

    Deltagare: Mattias Goldman VD 2030-sekretariatet (moderator), Catharina Qvist hållbarhetschef Scania, Kristoffer Fröjd SVP affärsutveckling Ellevio, Sten Forsberg Sverigechef Volkswagen Personbilar, Lars Strömgren trafikborgarrås Stockholms stad (mp), Helena Storckenfeldt riksdagsledamot Miljö- och jordbruksutskottet samt miljömålsberedningen (m)

    Alla aktörer behöver samlas kring slutmålet, inte hänga upp sig på var vi är nu.

    SF – Bra plattform för att agera vidare på andra ställen

    KF – Pakten är inte en silver bullet

    Startades 2018 och har hundra medlemmar

    LS – Långsiktiga mål och förutsägbarhet är bra och samarbete med näringslivet är viktigt

    SF – Bra om begagnade elbilar kan få billigare parkering och lägre trängselskatt. Demokratifråga. Nu försvinner begagnade elbilar ut ur landet.

     

    Den utländska turismens potential i Sverige – SRF – Svenska Resebranschföreningen

    Didrik von Seth Moderator Svenska Resebranschföreningen, Susanne Andersson VD Visit Sweden, Jonas Siljhammar VD Visita, Mattias Frithiof WSP, Camilla Sundqvist Skistar

    SRF har tagit strategiskt beslut att även engagera sig i inkommande turism. De har idag tio sådana medlemmar och fler på väg.

    Didrik von Seth: Är turism viktigt? Ja – Världens största arbetsgivare (10% av världens anställda)

    Mattias Frithiof, WSP – Rapportförfattare.

    Studien ville ta reda på – Skiljer sig den inkommande turismen åt i de nordiska länderna.

    Studiens upplägg och huvudsakliga analysmoment –

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Förädlingsvärden och sysselsättning, nedbrutet på regional nivå – ger mått på hur turismberoende en region är.

    Jämförelse med andra exportnäringar ger vid handen att det är den tionde största.

    Framåtblick: Skillnad mot övriga nordiska länder och om det finns ett gap där så är det lika med en potential.

    Utländska besökares konsumtion per capita skiljer sig mycket mellan de Nordiska länderna. Island avgjort störst. Det intressanta är gapet mellan Sverige och snittet i Norden.

    Potentialen är ca. 15 miljarder kronor

    Utländska turisters konsumtion i Norden är 340 miljarder per år varav Sverige står för en tredjedel.

    I Sverige är 53000 direkt sysselsatta och 73000 totalt sysselsatta. Turismen bidrar med 30 miljarder i direkt förädlingsvärde och 50 MDR i totalt förädlingsvärde.

    År 2022 stod de utländska turisterna för 1,4% av total sysselsättning och 0,8% av BNP.

    Turismens betydelse på regional nivå –

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    2,4% av BRP (BruttoRegionalProdukt) i Norrbotten och ca. 2% i Sto, i Jämtland 5% av sysselsättning och 4% av BRP

    En av Sveriges största exportbranscher, den tionde största i omsättning men mer i fråga om sysselsättning –

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Om Sverige ”stänger gapet” => 9500 arbetstillfällen 2034

    Panel: Jonas Siljhammar, Susanne Andersson, Camilla Sundqvist Skistar

    SA – Utmaningar: Måste synas i bruset, måste approchera tillgängligheten (Fehmarn Bält-tunneln kommer att öka flödet både till Danmark och Sverige), stor potential kvar i befintligt boendeutbud (55% bokat i snitt över året). Medger att Visit Sweden har varit sämst på att ta hand om DMCer, bra att SRF tar det!

    Skistar – Viktigt att nå ut med vad som finns i fjällen. Rekrytering av personal är en utmaning. Anställer 2500 per säsong i Sverige och det går ganska bra (peppar peppar). Svårare i Norge. Behöver nå ut i andra målgrupper än de som är den huvudsakliga rekryteringsbasen (de flesta) kommer via mun-till-mun. Tidigare säsongsanställda kommer tillbaka och tar med sig eller tipsar kompisar och släkt.

    JS – Sänkta arbetsgivaravgifter skapar sysselsättning (ny forskning visar större effekter än gamla). Viktigt bidrag att branschen är bra på att lära upp medan den nyanställde arbetar.

    DvS – Svenska inställningen till inkommande turism och turism överlag. Vi är positiva men i politiken betraktas den som föreningsverksamhet. Håller det på att förändras?

    SA – Jämfört med nordiska länder, de har turismstrategier. Nya värden som Sverigebilden mäts på, bland annat att turismen är väldigt betydelsefull för att attrahera talanger och investeringar. Värt att notera att detta är verksamheter som inte kan flyttas till utlandet.

    Skistar – Sverige är bättre än Norge i vissa avseenden.

    Gårdsförsäljningen:

    JS – Viktigt att den är igång trots ett visst motstånd. Ger en bättre helhetsupplevelse.

    Tillgängligheten: Arlanda har gått från att vara största flygplatsen i Norden till tredje största.

    Skistar – Hoppas på fler paketeringar som gör utbudet attraktivt för utländska besökare och där är transporterna viktiga – att de finns och fungerar.

    Didrik skulle träffa handelsministerns statssekreterare senare i veckan och bad om medskick:

    MF – Visa på vad studien kommit fram till.

    JS – Förstå vad besöksnäringen gör för exporten och sysselsättningen. Infrastrukturen är viktig och att besöksnäringen kommer med i infrastrukturplaneringen är vitalt.

    SA – Vikten av turism i Sverigebildsarbetet

    Skistar – Satsa på ungdomarna. Det finns potential att utvidga, anställa fler. Politikerna är välkomna på besök i fjällen!

    SA – Direktlinjerna till Arlanda är otroligt viktiga.

     

    Din resa till framtiden – Skistar och Kairos Future

    Johan Hammarlund och Johanna Danielsson Kairos Future, Stefan Sjöstrand VD Skistar

    Skistar och Kairos Future presenterade resultatet av ett samarbete för att gemensamt utforska och gestalta framtidens hållbara resande. Ni kan läsa mer om det här – https://www.turismnytt.se/skistar-och-kairos-future-samlar-branschen-kring-framtidens-resande/

    En del i projektet har varit att ta fram prototypen till en app som man kan använda för att jämföra olika sätt att transportera sig till fjälldestinationen och få fram CO2nför respektive transportmedel. Under seminariet fick vi se en film som visade hur den kan användas och vilka resultat den kom fram till. Värt att notera är att verktyget/appen är en prototyp, men det kan mycket väl utvecklas till ett fullt fungerande redskap för gästen.

    SS – Resan stor del av hållbarhet och klimatavtryck i gästens resa, därför är det viktigt för Skistar att undersöka olika möjligheter att visa på hur man kan resa mer hållbart.

    JH – 2045 är året man laborerar med i sitt scensrio och 1,5 ton som är vår personliga koldioxidbudget

    SS – Nuvarande gäster visar intresse för att titta på det här och många kör redan idag elbil. Andelen har ökat från 12% till 30%.

    JH – Som en del i scenariot ingår att tåg, flyg och alternativa bränslen måste utvecklas, vilket ju också sker.

     

    Luftburen e-mobilitet som katalysator för nya jobb och hållbar tillväxt – vad krävs för att lyfta?

    Den här punkten kan tyckas ligga lite utanför besöksnäringens domäner men tittar man framåt kan elflyg och inte minst drönare mycket väl tänkas bli en del av besöksnäringen både som transportmedel och för upplevelser på olika sätt. Sedan är det också rent allmänt fascinerande att se vilka möjligheter som öppnar sig med drönartekniken (som var i huvudfokus under seminariet).

    Anders Lundkvist Forskare & konsul Norrköping Science Park, Jan-Olof Ehk Projektledare Norrköping Science Park ansvarig för AeroEDIH

    Jobbar på att få in AI i tillverkning, positionering och optimering av luftrummet

    Regelverket tolkas väldigt olika i olika länder men nu försöker man hjälpa EASA att harmonisera vad som gäller.

    Regionalt perspektiv

    IAS Business academy – Ska jobba med affärsutveckling inom området

    Estland och Tallinn är världsetta på antal startups per capita.

    Drönarbranschen är den som får mest investeringspengar just nu.

    Storbritannien gör en enorm satsning på ”grönt”, hi-tech, jobblyft, export –

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Sverige – Nya jobb på marken och skills. Sverige har betydligt längre handläggningstider för tillstånd, där ligger vi efter.

    AI blir väldigt viktigt i att utveckla meteorologi så att det blir tillräckligt bra.

    Man tar fram standarder för förpackningar så att det blir så optimerat som möjligt att frakta men också att hantera logistiskt på olika sätt.

    Det kommer att behövas nya yrken, nya resurser och professioner – Exempel: Bygge, utveckling och drift av droneports, medicinleverans och hantering, smart design och AI och dessutom behöver regioner och kommuner planerare som kan ”stadsplanering” i tre dimensioner! Andra områden för drönaranvändning som kommer att kräva yrken och kompetenser som kanske inte ens finns idag är juridik och ansvarsfördelning – social acceptans,  cybersäkerhet i detta perspektiv, djurinventering (vargstammar, renar), bryggkompetens mellan nuvarande kompetens och den nya.

    Man tittar nu inte bara på last mile delivery av gods utan second last mile för där finns de stora pengarna.

    Tidsdimensionen – Skärgården och andra halvårssamhällen där det som nu är dyrt kan lösas billigt med drönare.

    Utbildningsbehov – Det kommer att finnas ett enormt behov av utbildning som beskrevs ovan.

    Upphandlingsdimensionen – Att våga handla upp drönare för olika behov.

    Norrköping/Linköping är enormt starka inom globalt inom flyg, AI, forskning, logistik.

    Det är inte flygplatserna som får arbetstillfällena utan logistikföretagen (som iofs kan vara lokaliserade på flygplatserna som har lokaler, kapacitet och miljötillstånd).

    Intermodaliteten – Vi säljer mobilitet inte en fysisk drönare.

    Det behövs en nationell strategi – Sverige ligger på 16e plats i EU. Sverige får högst betyg när det gäller det regulatoriska, men annars ligger vi långt efter så det måste satsas inom området.

    Vi måste sätta mål till 2030

     

    Turismens miljardintäkter lyfter Sverige – hur skapar vi drivkrafter för fortsatta investeringar? – Svensk Turism

    Anna Wallén och Jonas Siljhammar, Visita

    Turismen bidrar till andra branscher, till sysselsättning och med skatteintäkter

    Branschen genererar 419 miljarder i turismkonsumtion, varav 126 miljarder i exportvärde

    Bidrar med stora momsintäkter till staten i motsats till andra branscher. En stor andel går till staten samtidigt som satsningar och investeringar ofta behöver göras lokalt.

     

    Visita har låtit ta fram en rapport som dels visar på besöksnäringens värde, vad den genererar i form av skatt och sysselsättning och även konstruktiva förslag på hur de resurserna kan omfördelas istället för att lägga på en turistskatt eller -avgift som varit uppe till debatt. Rapporten heter När gästen betalar mer än notan – Turismens lokala effekter och alternativa finansieringsmodeller för att stärka kommuners arbete med en växande besöksnäring.

    Rapporten lyfter fram att vi i Sverige snarare har underturism än överturism. Turismen genererar också positiva nettointäkter.

    Två tredjedelar av skatteintäkterna går till statskassan. Hur kan man ändra på det genom omfördelning? Visita säger inte bara nej till en turismskatt utan vill titta på andra alternativ:

    • Momsväxling – Återflöde till besöksnäringskommuner via moms från turismkonsumtion
    • Återföring av en del av allmänna löneavgiften till arbetsställekommun
    • Folkbokföring – Åtgärder för att minska utflödet av icke-folkbokförd arbetskraft
    • Justering av kommunala utjämningssystemet

    Panel: Christer Fogelmarck, koncernchef och VD Parks and Resorts och Daniel Stenbäck, Chief Development Officer, Strawberry

    CF – Turbulenta år. Lågmarginalbransch. Behöver manga gäster. Dynamisk prissättning möjliggör en optimal gästupplevelse för så många som möjligt. Ger också dem som inte har lika mycket pengar möjlighet att komma.

    DS – 11MDR i omsättning före pandemin, 7MDR under pandemin och nu 20MDR! 250 hotell i fem länder 20.000 anställda. Lågmarginal och sista kronan som gäller. Kan inte vältra över en ny kostnad som en turismskatt på gästen/kunden. Kommer också att skapa nya konkurser eftersom det kommer ytterligare pålagor på dem som ännu inte kunnat betala av skatteskulderna efter pandemin. I Norge kommer man att införa en turismskatt som kommer att bestämmas av kommunerna (nivån).

    CF – Skjuter oss själva i foten om vi inför en turismskatt eller liknande. Vi är gärna med och tittar på lösningar. Måste minska avståndet mellan varandra.

    Politikerpanel: Meit Fohlin (s) regionstyrelsens ordförande på Gotland, Mattias Askerson (m) kommunstyrelsens ordförande Sigtuna, Anne-Li Sjölund (c) riksdagsledamot och Anna af Sillén (m)

    MF – Värnar om besöksnäringen. Ser en outnyttjad potential i en skatt som man har i nästan alla andra länder och då få resurser till att göra mycket för besöksnäringen. Transporter, säsongsspridning. Mycket av kostnaderna hamnar hos kommuner och regioner men intäkterna försvinner till staten.

    MA – Tror mer på omfördelning av de resurser som finns. En ny skatt kan försvinna in i systemet

    AS – Fördelningen över landet måste bli rättvisare.

    AaS – Måste minska skattebördan för näringslivet. Helt fel med en kostnad till för en viktig och pressad näring. De fyra förslagen från Visita är klart intressanta. Måste titta på hur mer av skatten som kommer in landar lokalt.

    MF – Det är ju besökarna som betala. Tror inte att det skrämmer gästerna. Tror inte på samband mellan kostnad och val av plats att besöka. Huret är frågan. Besöksnäringen måste vara regenerativ

    AaS – Verkar vara en ryggmärgsreflex att införa en skatt/avgift. Måste titta på andra grepp. Ett gott exempel är det regeringen gör med vindkraften, med en peng som stannar lokalt isf att gå till staten. Kulturellt perspektiv, de lokalboende har inte råd att köpa sitt drömhus

    MA – Det finns tillräckligt med pengar i stat och kommun, det måste vi kunna omfördela. Man måste väga in sådant som att besöksnäringen leder till att det kan finnas restauranger och service året runt.

    AS – Tänker på de fattiga kommunerna. Bra idé med vindkraftidén och den kan appliceras på gruvnäring också.

    MF – Enig panel och man behöver bara hitta metoden att göra det. Hela landet måste kunna ha besöksnäring. På lokal och regional nivå rår man inte över de pengar som går till staten. Särskilt utsatt på öar exempelvis när det gäller bostäder – brist på bostäder till rimligt pris.

    Vad säger panelen om förslagen?:

    AaS – Tror på momsväxling isf att flytta pengar fram och tillbaka, löneavgiften ska även bort. Utjämningssystemet är hemskt. Inte skapa nya lösningar och krångla till det.

    AS – Alla är kloka och vi måste göra något. Omstöpningen av utjämningsystemet ligger i malpåse.

    MA – Arbetet med att förändra utjämningssystemet riskerar att dra ut på tiden så det är inte bra. De andra är bra.

    MF – Utjämning kommer inte att fungera. Folkbokföring – Många som deltidsbor på ön vill kunna betala skatt på ön så en skatteöversyn vore bra, som i Finland

    DS – Hitta en snabb lösning

    MA – Helhetsperspektivet som man ger är viktigt. Vad ger det för signal till gästen att man tar en avgift. Hitta andra sätt som löser utmaningen.

    Jonas Siljhammar – Glad att vi för en bra dialog och att alla eniga om att vi har ett problem. Huspriser som skenar är en faktor som måste tas med och Airbnb-frågan är viktig för det bidrar till att göra det orättvist. Måste vara enkelt men fungera.

    MF – Bäddavgift kan riktas mot Airbnb. Kan vara ett sätt att komma åt det. Eftersom vi är ”late bloomers” kan vi snegla på hur andra gjort

    AaS – branschen skapar möjligheter för AB Sverige. Det måste värdesättas

     

    Fem nycklar till Stockholms tillväxt och attraktivitet – Fastighetsägarna Stockholm

    ”Såhär” istället för ”hur?”.

    Skapa allianser, befintliga eller nya, för att skapa tillväxt.

    Panel: Kristina Alvendal nationell industrisamordnare och chef för Acceleationskontoret, Anton Västberg utvecklingsdirektör Region Stockholm, Daniel Markström regionchef Jernhusen

    Nya samarbetsformer – regional samsyn i frågor som också kan vara kommunala för att överbrygga kommungränser och försöker hitta varför. Hur får vi en långsiktig vy över vad Stockholmsregionen skall vara i framtiden?

    DM – När centralstationen byggdes var det stadens näst största byggnad efter slottet och man räknade med 200 resenärer per dag! När det nu skall byggas ut och om i ett storprojekt är det ett infrastrukturprojekt och ett stadsutvecklingsprojekt samtidigt. Målet är att ett plus ett blir tre.

    KA – Öka produktiviteten för att Sverige skall öka sin attraktionskraft. Allt tar för lång tid. Sverige är inte riggat för snabb tillväxt. Geopolitiken har uppmärksammat att tid är viktigt! Om vi vill locka en verksamhet till Sverige går det inte att det ska utredas och ta flera år. I näringslivet går det inte att jobba som det fungerar i det offentliga. Det perfekta beslutet finns inte, först fattar vi ett beslut sen fixar vi resten längs vägen. Om man väntar för länge finns inte samma förutsättningar. En stad är en levande organism, men nu lämnar vi över till jurister.

    AV – En vision, som RUFSen är inte allt men kan vara ett mål att jobba mot.

    DM – Man är så rädd att göra fel i det offentliga. Det finns chefer på Trafikverket som vågar göra annorlunda! Det inger hopp.

    Pigge Werkelin – Som serieentreprenör vad behöver du för stadens tillväxt?

    Mod! Min värsta motståndare har varit Gotlands kommun. Det måste till folk som vågar göra fel. Alla måste få göra fel (utom piloter)!

    AV – Vi måste ha en mer tillåtande kultur och får inte skälla på tjänstemannen för vad de än beslutar

    PW – Som tjänsteman får man ju skäll när man gör rätt och skäll när man gör fel så det kvittar vad man beslutar.

    AW – Vi behöver ha en fyr så vi inte bara ror omkring och inte kommer framåt – backcasta till vad som händer nu

    PW – Om 51% säger ja så kör vi så får vi ändra riktning lite längs vägen.

     

    Panel 2: Karin Nilsson tf överintendent ArkDes, Jonas Naddebo gruppledare Centerpartiet i Stockholms stad, Pigge Werkelin, destinationsentreprenör, Werkelinbolagen

    KN – Värnar om kulturella frågor och annat. Hjälper kommuner med stadsutveckling

    JN – Kultur och stadsbyggnad i ett som ordf. i kulturutskottet

    KN – Feltanke att maximera kvadratmeterpriserna på marken. Bra exempel är S:t Eriksgatan efter Sankt Eriksbron som öppnar upp sig ju längre ut man kommer och ger plats för stora träd.

    Kulturella och kreativa näringar är grunden för att Stockholm är vad det är. Viktigt att få in kulturen, en del i att förädla staden. Ju mer kunskap som finns hos tjänstemännen desto bättre blir det.

    Buller kontra kultur?

    JN – Till slut efter fyra år blev det som man önskade att kontor skulle ligga närmast musik och ljudgenererande verksamhet och bostäder i Slakthusområdet.

    Vilka stadsmiljökvaliteter önskar du i Centralstationsområdet

    KM – Bevara det som går att bevara, för vi tenderar att uppskatta dem. Börja med att titta på det.

    JN – Man måste kunna jämka olika behov, krav och önskemål så att det blir rimligt.

    Panel: Evin Cetin initiativtagare Nästa generation Sverige, Thomas Erséus VD AMF Fastigheter

    Kompetensförsörjning för framtiden.

    Det som hindrar Sveriges tillväxt är kompetensbrist sa 40% av företag.

    EC – Sao istället för prao för 14-åringar.

    TE – För många ungdomar i utsatta områden är det en dröm att få jobba på kontor! 46% av entreprenörer är utlandsfödda men får bara 2% av kapitalet. Vi får inte bara slösa bort den resursen.  I andra änden måste vi ta vara på alla dem som finns i systemet (motverka ålderismen). Vi måste hitta/skapa mötesplatserna som gör att vi möts.

    EC – Vad ungdomar får för bild när de kommer till en arbetsplats är viktigast. Det ungdomarna från förorten säger är att alla är så snälla, det förväntar de sig inte av ”en vit man” ska behandla dem så bra. Saolönen ger ungdomarna en egen peng för de får oftast inte sitt barnbidrag att disponera själva för det går in i familjens svarta hål.

     

    Detta var anteckningar från programpunkterna jag bevistade under tisdagen. I del två fortsätter vi med onsdagens.

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Jakob Norrby
    Tweet
  • Motala Besöksnäring
    2025-06-30 06:11

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter

  • Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
    2025-06-29 21:59

    SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

    Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.

  • När vi spanar ut över fjället förstår vi värdet av att kunna vistas i naturen. Vandringsled i Jämtland Härjedalen.
    2025-06-28 23:48

    Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

    Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.

  • Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och inkludering genom att tillgänglighetsanpassa sin hemsida.
    2025-06-28 23:42

    Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats

    Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.

  • Visby Airport landningsbana. En av Swedavia flygplatser.
    2025-06-28 23:37

    Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen

    Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.

  • Läjet Camping & Resort i Halland på Västkusten.
    2025-06-28 23:28

    Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

    Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.

  • Oavsett om du driver en global portfölj eller en regional kedja är behovet av att arbeta smartare och mer hållbart lika stort. BirchStreet Systems kan hjälpa till med det.
    2025-06-27 00:09

    Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

    I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.

  • På Kalmar Slott nya guidade tur Tinnar och torn kan även de fyrbenta vännerna följa med!
    2025-06-27 00:03

    Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott

    För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.

  • Publik under en tävling på SM-veckan i Norrköping 2025. Evenemanget har blivit Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
    2025-06-26 23:59

    SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

    Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.

  • Pontus Frithiof som besöker Menhammar Gård och deras kreatur.
    2025-06-24 22:33

    Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

    Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-21 16:08

      Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan

      Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. P...

    • 2025-06-23 05:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...

    • 2025-06-22 17:11

      Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande

      Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...

    • 2025-06-24 22:33

      Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

      Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet