-
Tyskarna lockas att satsa på Norrbotten
Tyska representanter inom hotellutveckling, investering och etablering har varit i Kiruna på besök efter inbjudan från Swedish Lapland Visitors Board, Business Sweden och Invest in Norrbotten.
Det handlade om en visningsresa med syfte att bygga framtida partnerskap och attrahera investeringar till besöksnäringen.
” – Investeringar för att utveckla befintliga verksamheter samt nya etableringar är en viktig del för att lyckas med besöksnäringens mål om fördubblad omsättning till år 2020″, säger Erica Mattsson tf VD Swedish Lapland Visitors Board.
Hon fortsätter: ”-Vi ser också att besöksnäringen blir mer och mer intressant för investerare. Inom strukturfondsprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland arbetar vi aktivt med att stötta företagen i att attrahera investeringar. En investerare bidrar inte nödvändigtvis med ”bara” kapital, utan kan bidra med exempelvis expertis eller säljkanaler till marknaden”.
Satsningen är en del av besöksnäringens regiongemensamma strukturfondsprojekt – Destination Capacity Building in Swedish Lapland.
”- Det nära samarbetet mellan parterna tillsammans med det stora engagemanget från de lokala turismföretagen har varit avgörande för möjligheten att skapa visningsresan och den gemensamma satsningen. Det har varit en bra plattform för att kunna ge våra tyska partners en överblick över affärsmöjligheterna på destinationen Swedish Lapland. Förhoppningsvis ska detta leda till vidare samarbete mellan svenska och tyska företag”, säger Sofia Lindqvist, affärskonsult på Business Sweden.
Programmet för investeringsresan innehöll besök på ICEHOTEL och ett möte med VD Yngve Bergqvist som presenterade utvecklingen och kommande satsning på ett året-runt-öppet ICEHOTEL. Under tisdagen reste delegationen vidare till Tärendö för en heldag på Forest Hotel, där alla medverkande företag fick genomföra presentationer av sina case för de tyska investeringsfrämjarna. I Tärendö fick delegationen också pröva på att köra snöskoter innan de åkte vidare för övernattning på Guest House Tornedalen, där man även fick information om satsningen Konsthall Tornedalen.
”- Jag är riktigt imponerad! Inte bara av det enastående landskapet och alla olika möjligheter att komma i nära kontakt med naturen, utan också av det öppen hjärtliga och familjära värdskap som alla medverkande företag har uppvisat. Att resa till Swedish Lapland har faktiskt känts som att komma hem”, ler en nöjd Michael Maucher från Mace GmbH.
”- Den här visningsresan stärker ytterligare vår erfarenhet av hur viktigt det är att tänkbara internationella partners kommer hit för att uppleva, se och träffa människor och företag på plats. På så sätt får investerarna ett djupare engagemang och en bättre känsla för affärsmöjligheterna i regionen”, säger Göran Littorin på Invest in Norrbotten.
Turistföretagen som tagit emot delegationen har under hösten och vintern deltagit i ett program speciellt skapat för turistentreprenörer som vill attrahera internationella investeringar och partnerskap. Programmet bestod av tre workshops och däremellan enskilt arbete med att bygga upp investeringsprospekt, även kallat case. Entreprenörerna har med hjälp av spetskompetens från experter i regionen och Business Sweden i Sverige och Tyskland byggt sitt eget investeringsprospekt och grundligt gått igenom hur man paketerar sitt företag för att attrahera utländska investeringar. Målet med workshopserien var just denna visningsresa för tyska investerare där alla deltagande företag får möjlighet att presentera sina färdiga case.
”- Tack vare denna satsning har jag fått kunskap och insikt i hur jag ska presentera mitt företag och affärsidé för internationella investerare. Nu har jag också fått kontakter med och kanaler till internationella nätverk via detta”, säger Gunhild Stensmyr ägare av Guest House Tornedalen.
Medverkande tyska affärspartners var: Marco Bill och Michael Weidner bägge från Goldwasser Immobilien OH, Antonio Guida från företaget Team Hotelconsult GmbH och Michael Maucher från Mace GmbH. Samtliga företag är verksamma som rådgivare inom hotellbranschen, man arbetar med med allt från finansiell rådgivning och anläggningsförvaltning till investeringsfrämjande insatser.
Källa: Swedish Lapland
- Text: Maria Lindqvist
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-